Urne verwerkt in een staander.

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
De maand mei en juni is voor mij een zeer drukke periode geweest en deze is bijna achter de rug.
Alle schoolse activiteiten zoals gip-bundels verbeteren, stages, examens en nog een weekend opendeurdagen op 25 en 26 juni 2016 zijn de momenten die me opgeslorpt hebben.
Toch heb ik tussendoor wat tekenwerk gedaan naar een nieuw project.
Dit is eigenlijk iets dat bekend is via het internetkanaal.
Ik heb twee versies gemaakt en weet eigenlijk niet welke de voorkeur krijgt.
Jullie mogen een soort van stemming doen wat het mag worden.
Alvast bedankt voor jullie medewerking qua keuze.
Binnenkort zal hiervan een verslag volgen van A tot Z.
Hier mijn tekeningen.
001 urne op een staander.jpg 002 urne op een staander.jpg003 urne op een staander.jpg
 
P

Pel

Guest
Didier, ik vind de linker het slankst voor de dag komen, ook is hij m.i. sierlijker als de rechter, ze zijn even hoog maar doordat de linker slanker lijkt is het net of hij ook hoger is. Doordat de twee zijstukken, zo noem ik ze maar van boven hol zijn heeft dat iets van openen, ontvangen of van vleugels, in mijn optiek dan. Ik weet zeker dat je een goede keuze maakt Didier, en dat het weer zoals van ouds perfect wordt, succes er mee ik ga het zeker volgen.

Groet Pel.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Hoi Didier, leuk idee en ik ben alweer benieuwd naar het topic en het eindresultaat.

Qua keuze heb ik een probleempje omdat ik de urn een erg mooie vorm vind hebben maar de standaard in verhouding tot de urn te groot vind bij beide versies. Maar dat is uiteraard persoonlijk... Waarschijnlijk verklaard de rest op het forum me voor gek :).
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Hoi Didier, Mooi idee en ga het zeker weer met belangstelling volgen.
Ik zie geen keuze C maar toch... bij deze :) Ik ben het wel met Wimmel eens. Ik persoonlijk zou ook de standaard iets verfijnen en iets lager maken.... maar zo als Wimmel ook terecht aangeeft is dit persoonlijke smaak.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Didier, leuk idee en ik ben alweer benieuwd naar het topic en het eindresultaat.

Qua keuze heb ik een probleempje omdat ik de urn een erg mooie vorm vind hebben maar de standaard in verhouding tot de urn te groot vind bij beide versies. Maar dat is uiteraard persoonlijk... Waarschijnlijk verklaard de rest op het forum me voor gek :).

+1 voor Wimmel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.585
2.503
Gaanderen
Ik zou de rechter nemen en de standaard is halveren m. Met dat mooie programmaa kan je zien of de verhoudingen beter worden.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Aan de forumleden die al gereageerd hebben, ik sta zeker open wat jullie reacties betreft.
Wat hier momenteel aangeven staat, neem ik zeker mee.
Bedankt hiervoor en andere mogen zeker nog reageren.
Er kan nog altijd iets bijzitten waarvan ik zeg, "ah ja dat is nog een mooie tip".
Volgende week zal het project opgestart worden.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Mooi idee Didier. De linker is dynamischer. De staanders maken boven een verwijzing naar de final als in : tata zie mij. De wedstrijdbeker.
De rechter richt zich door de vorm meer op de urn en straalt geborgenheid uit: het omvat als met beschermende handen de urn.
De voet: o ja waar heb ik nog een schijfje liggen, want het moet toch ergens op staan.
Ik zou kiezen voor een rechthoekig blokje Belgisch natuursteen, waar het geheel met twee pennetjes op rust met een cm tussenruimte.
Dus de keuze tussen links en rechts is respectievelijk: kies je voor accentuering van het ontwerp of kies je voor de geborgenheid van de inhoud.
Ben benieuwd hoe het uiteindelijk uit je handen komt.
Vr.gr. Jan Pranger.
 
Laatst bewerkt:

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik zocht naar de juiste omschrijving, maar zag net dat Jan het al mooi verwoord waarom ik een sterke voorkeur heb voor de rechter:

De rechter richt zich door de vorm meer op de urn en straalt geborgenheid uit: het omvat als met beschermende handen de urn.

Daarbij sluit ik mij ook aan bij wat Wimmel zegt. Misschien is het bij de uiteindelijke versie anders, maar in de getekende versie vind ik de
staanders te dominant en is het geheel daardoor niet helemaal in balans. Misschien kunnen ze dunner/transparanter/lichter?
Aan de andere kant... keer-op-keer blijkt Didier uitzonderlijk goed in staat om een kloppend geheel te maken, dus misschien is het uiteindelijke resultaat wel goed in balans. Succes iig. Ik ga het volgen!
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Na anderhalve maand heb ik eindelijk wat tijd gevonden om wat weer te draaien.
Niet van mijn gewoonte want ik ben normaal dagelijks bezig aan de draaibank.
Verbouwingswerken bij mijn schoonbroer en 2 weken Zuid-Frankrijk waren de dooddoeners.

Ik heb de knoop doorgehakt welke de keuze is van de 2 voorgestelde urnes.
Wel, ik maak ze allebei.

Hier al een verslag.
Technische tekening van de urne zelf.
IMG_2704.jpg

De houtsoort keuze van de urnes zijn paardenkastanje.
IMG_2682.jpgIMG_2686.jpg

Diagonalen trekken op de kopkanten, priemen en tussen de centers spannen.
IMG_2694.jpgIMG_2697.jpg

Het werkstuk ruw rond draaien.
IMG_2698.jpg

Aan de linker kant een kraagje aandraaien die als opname moet dienen voor in de klauwkop.
IMG_2705.jpgIMG_2707.jpgIMG_2715.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Aan de rechterkant ook een kraagje aandraaien om een opname te hebben met een ander klauwkop.
IMG_2718.jpgIMG_2720.jpg

Centerpunt uithalen en 2de klauwkop aan de rechterkant steken met een speciaal mee roterende MK2 cone draadstang.
IMG_2722.jpgIMG_2723.jpgIMG_2725.jpg

De Klauwkop tegen het werkstuk steken en vastklemmen.
Opgelet, geen zijdelingse druk stekenwant het werkstuk moet straks doorgezaagd worden.
IMG_2728.jpgIMG_2730.jpg

Nadat het werkstuk ruw gedraaid werd, gaan we het nu een 2-tal mm groter draaien dan de effectieve juiste afmeting.
Dikke passer is dus op 67 mm geplaatst.
IMG_2732.jpgIMG_2734.jpgIMG_2736.jpgIMG_2741.jpg

Dekseltje aftekenen plus een paringsteken opzetten om de houtstructuur die doorloopt gemakkelijk terug te vinden.
IMG_2742.jpg

Het dekseltje nu afzagen met de sint-jozefszaag.
Opgelet, de draaibank draait dan niet rond om veiligheidsredenen.
Hier zie je nu dat er geen zijdelingse spanning mocht zitten op het werkstuk.
Ik kon ook de beide stukken van elkaar afgestoken hebben met een afsteekbeitel, maar door het fijne zaagblad heb ik een minimum aan verlies om de vezelstructuur te behouden.
Met ander woorden, de vezels verspringen een minimum bij het dicht doen van het dekseltje.
Hier heb ik nu ook het voordeel door op die manier te gaan werken dat het dekseltje nu al opgenomen is in een klauwkop.
IMG_2747.jpgIMG_2748.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Het werkstuk met klauwkop aan de rechterkant uithalen en een boorkop in plaatsen met een potboor van diameter 40 mm.
IMG_2753.jpgIMG_2752.jpgIMG_2754.jpgIMG_2756.jpg

Gat boren van 21 mm diep om een metalen kaarsschaaltje erin te kunnen plaatsen.
Het kaarsschaaltje is eigenlijk maar een 13 mm diep en er zal later nog een houten schuifje onder komen van een 4-tal mm om het assenbuisje te kunnen verbergen.
IMG_2760.jpg

Het gat nog iets breder maken aangezien het metalen kaarsschaaltje ongeveer 41 mm diameter heeft.
Daarna het kaarsschaaltje eventjes inpassen.
IMG_2761.jpgIMG_2762.jpg

Het dikte randje bovenaan het kaarsschaaltje op de kopkant wegdraaien.
IMG_2765.jpgIMG_2767.jpgIMG_2772.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Kraagje aandraaien aan de urne voor het dekseltje erop te kunnen plaatsen.
IMG_2775.jpgIMG_2773.jpgIMG_2780.jpg

Urnekokertje inboren.
IMG_2785.jpgIMG_2789.jpgIMG_2793.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Via mijn andere draaibankje maak ik nu het dekseltje.
Het speciaal meedraaiende MK2 draadstang stuk wordt nu van de klauwkop gedraaid en de klauwkop op de draaibank plaatsen.
IMG_2794.jpgIMG_2795.jpgIMG_2796.jpg

De kopkant zo miniem mogelijk vlak maken om weer de vezelrichting zo passend te laten bij het dicht maken van het deksel.
IMG_2801.jpg

Uitholling aftekenen en uitdraaien die over het kraagje moet komen van de urne zelf om het dekseltje erover te doen.
IMG_2799.jpgIMG_2803.jpgIMG_2807.jpg

De 2 gedraaide delen eens in elkaar passen volgens de paringstekens en het moet schuivend en vast zitten.
Opgelet, niet te spannend willen werken.
IMG_2808.jpgIMG_2815.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Het werkstuk van het dekseltje terug op de draaibank plaatsen en een gaatje van 6 mm door boren om later een draadstang van 6 mm er door te kunnen steken.
IMG_2820.jpgIMG_2822.jpg

Malletje maken om de uitholling binnenkant van het dekseltje te kunnen draaien via de technische tekening.
IMG_2816.jpgIMG_2817.jpgIMG_2818.jpg

Uitholling binnenkant dekseltje uitvoeren via het malletje plus schuren tot korrel 400.
IMG_2824.jpgIMG_2827.jpg

Nu is het dekseltje voorlopig klaar.
Het andere stuk wordt nu gedraaid in de klauwkop om daar ook een gaatje door te boren van 6 mm.
Dit moet ook dienen voor een draadstang van 6 mm door te kunnen steken.

IMG_2830.jpgIMG_2832.jpgIMG_2833.jpgIMG_2835.jpgIMG_2836.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
De lengte van de urne zelf plaatsen op het werkstuk, maar hiervan ben ik vergeten een foto te nemen.
Het draadstangetje van 6 mm klaar maken waarvan het zeker een 30 à 40 mm langer is dan het geheel.
Er worden ook een 4-tal boutjes en 2 vlootjes klaar gelegd.
IMG_2860.jpg

Alles stevig aan elkaar vast maken met een contra moer erbij.
IMG_2863.jpgIMG_2867.jpgIMG_2869.jpg

Het geheel weer plaatsen van de linkerkant met een klauwkop en aan de rechterkant het speciale meedraaiende MK2 draadstangstuk.
Er is daar een gat in waarvan de moeren in kunnen en het vlakke gedeelte duwt waarvan ik de balans kan houden tijdens het draaien.
IMG_2871.jpgIMG_2873.jpgIMG_2874.jpgIMG_2877.jpg

Malletje van de urne zelf maken via de technische tekening.
IMG_2843.jpgIMG_2845.jpg

Kleine aanpassing gedaan aan het malletje om 2 referentiepunten te hebben tijdens het draaien.
Aan de linkerkant een stukje van 30 mm diameter voorzien want het is te dun en het zou eventueel breken tijdens het draaien.
De rechterkant een 14-tal mm.
IMG_2856.jpgIMG_2857.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Aan de linkerkant die 30 mm draaien en aan de linkerkant dia 14 mm draaien qua referentiepunten.
IMG_2878.jpgIMG_2881.jpg

Het breedste punt van de urne opnemen met de diktepasser een correct draaien op het werkstuk.
IMG_2892.jpgIMG_2894.jpg

De urne nu draaien volgens het malletje door regelmatige controles te doen.
IMG_2895.jpgIMG_2900.jpgIMG_2904.jpgIMG_2907.jpg

Schuren tot korrel 400.
IMG_2909.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
De moeren aan het dekseltje verwijderen.
De draadstang achteruit duwen zodanig dat deze in de holte van mijn motoras terecht kwam te weg te nemen.
Daarna het dekseltje met kleefband terug vast maken en het kopkantje correct draaien plus schuren.
IMG_2911.jpgIMG_2912.jpgIMG_2915.jpgIMG_2916.jpg

De lengte van het onderste stuk aanzetten via het malletje.
IMG_2917.jpg

Tweed klauwkop bij plaatsen om de stabiliteit te verzekeren tijdens het draaien van het laatste achterste deeltje.
Om geen beschadiging te hebben aan het geschuurde gedeelte werd er eerst kleefband vast gemaakt.
IMG_2920.jpgIMG_2922.jpgIMG_2924.jpgIMG_2927.jpgIMG_2928.jpgIMG_2931.jpgIMG_2933.jpgIMG_2934.jpg

Hier het voorlopige resultaat.
IMG_2936.jpgIMG_2937.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.441
536
Hoi Didier,

weer een een mooi verslag van je vakkundig houtdraaien. Volg het weer met veel plezier

Groeten,
Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.