Zwaluwstraat in 3 minuten.

balkensplinter

Actieve deelnemer
29 sep 2008
44
6
Ja, inderdaad, maar dan met net als een eenvoudige winkelhaak slechts 1 kant om af te tekenen. Het stukje staal van de drager van het "element system" is precies even dik als de zaagsnede van m'n cirkelzaagblad. Dit testmodelletje is van een stukje afvalhout. Mocht het ding bevallen, wat het tot dusver doet, wil ik te zijner tijd een wat sjieker exemplaar maken.

Groet,

Balkensplinter
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ik zat wat oude posts te lezen van het forum. soms zijn veel dingen al gesproken, hierin word oa verwezen naar rob cosman. erg vriendelijke man, afgelopen week wat gemaild met elkaar. het gereedschap wat hij aanbiedt is me momenteel wat te prijzig maar om hem aan het werk te zien is enorm mooi. straalt veel vakmanschap en veel plezier uit.

rick
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
jaap,

dat is inderdaad ook een mooie. morgen ben ik een dagje thuis en ben van plan me helemaal suf te zwaluwstaarten. mmm is dat een werkwoord? ik zwaluwstaart, jij zwauwstaart,wij zwaluwstaarten :D :D

wat me echter opvalt bij alle demo filmpjes is dat ,men kiest voor de "zachtere"houtsoorten. heb je wel eens handmatig zwaluwstaarten gemaakt met "hardere"houtsoorten?

rick
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Makat neit uit hoe de letetrs satan als de ereste en de lataste maar geod staan dan je kan het nog seetds lzeen wat er bedelod wrodt. :?: :lol: :lol:
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hahaha , klotp ik had er helemaal overheen gelezen. mijn zwaluwstaarten waren niet 3 minuten per stuk. toch heb me ik enigzins weten te redden.

rick
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hier een foto van de lade die ik gemaakt heb. deze "bak"komt op de werktafel te staan om alle losse rommel in te doen. tja, beter in een bak dan los op de werkbank toch!! :D
rick

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
tuurlijk. ik heb twee steekbeitels gebruikt, een potlood, dovetail-afteken-hulpstuk(zelf gemaakt) en mijn mooie nieuwe veritas zaagje. voor de sponning heb ik toch weer een machine aangezet.

rick
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Aha, dan wordt het hoog tijd voor een mooi sponningsschaafje!

Mooi kistje en lijkt me ook handig. Wat voor hout heb je gebruikt?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
yep

die zoek ik inderdaad nog. en wat is precies een grondschaaf?lijkt ook erg handig om inkepingen te maken
houtsoorten: yellow poplar en bubinga


rick
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Als ik nog zoiets nodig had, zou ik op ebay in engeland kijken en een Record 044 en een Stanley 71 op de kop tikken. De Record is zo al perfect. De Stanley kan je nog opwaarderen met de beitels van Lee Valley.

Twee heel nuttige schaafjes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.