voldoende afzuiging?

wouter

Nieuw lid
11 dec 2008
21
0
Goede dag,

Ik ben van plan een nieuwe zwaardere afzuiging te kopen en nu heb ik al het een en ander
op dit forum gelezen wat betreft afzuiging.
Mijn oog is gevallen op de afzuiging van Tendotools: Dusty TT5000/3

http://www.tendotools.com/documents/cat ... ml?lang=nl

Maar zal deze zwaar genoeg zijn om een hoofdpijp van ca. 5/6 meter lang en 180mm dimater.
Hier zouden 3 machines op komen met schuiven er tussen. En het afval wordt omhoog gezogen omdat ik hem het liefst op mijn zoldertje wil zetten i.v.m. de ruimte.

uiteraard neem ik er dan ook 3 fijnstof firlters bij.

En als ik een 3pk zou nemen en er halverwege een extra motor tussen zou zetten zoals bv.:
http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=1108
zou dat uberhaupt wat uitmaken aan afzuigvermogen?

Als er iemand betere suggesties heeft of verdere info hoor ik het heel graag.

Groet,

Wouter
 

tuoh

Oud hout
Je eerste optie heeft meer dan voldoende capaciteit voor de gevraagde diameter, zeker in combinatie met enkele schuiven.
Probeer wel om zoveel mogelijk gladde buizen te gebruiken, gebruik enkel flexibele slang om de machines te verbinden met de buizen.
Dicht ook de naden tussen de verschillende buizen goed af met tape, dat scheelt een slok op een borrel.
Een ideale buis voor zo een installatie is gegalvaniseerde kachelbuis, gebruik zeker geen Pvc pijp tenzij alles geaard word( statische electriciteit)
Ook haakse bochten zijn uit den boze bij een stofafzuiging, elke haakse bocht verminderd de capaciteit met bijna 50% , hetzelfde bij het overmatig gebruik van flexibele slang.
Met tussenstations werken op een stofafzuiging gaat niet.

Mijn stofafzuiging is er één met een motor van 3pk, en twee opvangzakken. Er hangt 10m buis aan met een diameter van 150mm, en er zijn met behulp van schuiven 3 machines op aangesloten.
Heel de installatie werkt prima, nog nooit verstoppingen gehad, ook niet bij grof schaafwerk in beuk.

Mvg,

André
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
De eerste optie is naar mijn mening de beste. En eigenlijk al een overkill. 5-6M buis van 180mm is niet bijzonder lang hoor. Als je een grotere werkplaats hebt kan je buis/slang zo 15-20M lang zijn.

Wat betreft optie 2. Dit is een zeer slecht idee. Je hoofdzuiger heeft een capaciteit van 4500M3/u en je hulp halfweg 900M3. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Ofwel je zal nooit veel meer dan die 900M3 kunnen afzuigen. Tevens zal deze motor snel defect gaan omdat het toerental omhoog gaat door de zuiging van de hoofdmotor. Hij gaat dan meer werken als een generator. Dus zeker niet doen deze optie!
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
marco zei:
. Tevens zal deze motor snel defect gaan omdat het toerental omhoog gaat door de zuiging van de hoofdmotor. Hij gaat dan meer werken als een generator. Dus zeker niet doen deze optie!
Dit lijkt me niet echt te kloppen, de motor gaat pas werken als generator zo gauw de motor afgezet wordt, niet als hij draait, ook gaat hij niet sneller draaien doordat de lucht eraan trekt.
Ik ben het wel met je eens dat 2 afzuigers achter elkaar niet werkt, wat ik wel al vaker gezien heb, is op een aftakking een extra ventilator. Maar dat is alleen nodig in grote installaties en 1 aangesloten apparaat erg ver weg staat.
 

wouter

Nieuw lid
11 dec 2008
21
0
Bedankt voor de informatie tot dusver.
Ik zit nu meer te denken aan de 3pk versie vanwegen de prijs.
Ik hoop alleen dat het wel een beetje betrouwbaar is HBM heb er namelijk wat dingen over gelezen (wel andere machines) die niet al te positief zijn.

Dus het is beter geen haakse bochten erin te verwerken. Dus twee 45 graden bochten met een tussenstukje kan beter. Dat wordt even puzzelen hoe ik door mijn plafond heen ga komen. vanaf de machine met de bovenaansluiting...

mvg,

Wouter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.