Werkbank idee en houtkeuze

Mielle

Nieuw lid
3 apr 2015
7
0
Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort verhuist naar Dronten en ben nu de trotse bezitter van een garage/schuur waarin ik kan werken.
Omdat dit de eerste keer word dat ik zelf een werkbank kan en ga maken ben ik benieuwd naar de mening van jullie voor wat betreft mijn idee.

Aangezien ruimte altijd beperkt is en je hier toch optimaal gebruik van wil maken zit ik eraan te denken aan een grote werkbank met de tafelzaag op de kopse kant erin verwerkt. Aan de ene lange zijde komt bij/op de poot een bankschroef voor schaven enz, de andere lange kant komt tegen de muur. Naast de tafelzaag en onder het werkblad komt de compressors met een aansluitnippel onder de werkbank zodat deze netjes achter een deur zit weggewerkt. De overige ruimte heb ik nog niet verdeeld maar ik ben groot fan van lades en kastjes voor opbergen en verstoppen van gereedschap en toebehoren.

Het frame voor de werkbank wil ik gaan maken van grote Douglas balken (12x12 cm) met Douglas ribben van (4,5x7 cm). Het werkblad wil ik van een volle plaat berken multiplex (122x244x1,8 cm) maken.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen, tips en voorstellen voor verbetering!:)

PS, Weet iemand nog een goede houthandel in de buurt van Dronten?
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Hoi Mielle,
gefeliciteerd met het verwerven van een huis met garage/schuur. Dat biedt mogelijkheden.
Goed.
Dat blad lijkt me met een breedte van 122 aan de brede kant, maar die afmeting heb je waarschijnlijk bepaald aan de hand van hetgeen je wilt gaan doen, dus daar zeg ik niks over. Ik heb wel een vraag over materiaal en dikte van het blad. De zijkanten van die plaat multiplex (allemaal kopse kanten) zijn kwetsbaar en dan heb ik het nog niet over het plaatsen van benchdogs in het blad. Die gaten zullen sneller gaan uitlubberen dan je lief is, vrees ik. ik vraag me daarom af of massief hout, en ook meteen wat dikker dan 1,8cm, niet meer geschikt is voor het doel. Niet voor niets zijn werkbanken vaak van massief beuken, uitzonderingen uiteraard daar gelaten.
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Ik heb destijds een werkblad gemaakt van vuren....... Zal ik ook noooit weer doen. Heb een grote bankschroef en die houd het materiaal vast alleen worden de gaten steeds groter dus schuift mijn materiaal met bankschroef alle kanten op.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Welkom Mielle

Een werkbank is altijd een tof project. Qua blad zou ik zelf 2 platen berkenmultiplex op elkaar lekker, vind ik zelf prettig werken. Vooral wanneer je er wat "hamerwerk" op moet doen. Afhankelijk van de werkzaamheden kan je er nog een "opofferingsplaatje" boven op leggen. Gewoon een dunne plaat waar op "gesmeerd" mag worden.

Op Instagram kwam ik deze tegen : http://www.paulkhomes.com/order-plans.html Ziet er zeer bruikbaar uit.

Echter is een massief blad ook erg prettig maar dit komt vaak wat hoger in prijs uit.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik gebruik een MDF plaat van 38mm als montagetafel, is wel een ruimtevreter, maar erg pretttig (groot en vlak) werkoppervlak. Heb er geen gaten in gemaakt, kan me voorstellen dat die wat zullen kunnen uitlubberen. Gezien de aanschafprijs van € 80,- (7 jaar terug) zou ik het er nu gewoon op wagen. Ik adviseer je een dikkere plaat te kopen of twee platen op elkaar te plakken. Hier nog een link naar een Fine Woodworking plan voor een werkbank van multiplex.

Succes! Fons
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Dag Miele, het beste is een hardhouten blad want dat heeft massa en lubbert niet uit.
Men denkt vaak dat dat de duurste oplossing is maar op marktplaats zie je vaak oude eethoeken gratis ophalen omdat mensen een nieuwe hebben besteld.
Zoek dan een lekkere zware eiken of beuken eettafel uit en dan ben je voor weinig geld klaar.
Er staat nu oa een beuken, 2 grenen en een noten eettafel op te halen; http://www.marktplaats.nl/z/huis-en...fels/gratis.html?query=gratis&categoryId=1949
dan hoef je alleen nog maar een bankschroef erop te monteren en misschien moet je het onderstel nog iets verstevigen.
Je kan ook even kijken bij de supermarkt in de buurt op het prikbord als je boodschappen doet of daar nog een flinke eettafel gratis of voor weinig staat.
Als je toch het maken leuk vind gebruik dan alleen het blad en maak een stevig onderstel van vuren balken, dan kost het ook niet duur en heb je wel een massief blad.
De stoelen die je er gratis bij krijgt zijn dan weer mooi meegenomen voor een ander project.
Onderstel van Douglas wat nu je plan is kan natuurlijk ook.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: FreaknZoid

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Beuken werkbladen (ook die van de geelblauwe megawinkel) zijn een goed alternatief voor een werkbank-blad. Ik bedoel dus die bladen van vingergelaste stroken gestoomd beuken. Lijm twee lagen op elkaar en het is loopbaanbestendig.

Ik heb een opzet-werkbankje gemaakt met dergelijk materiaal dat bij een bouwmarkt in de aanbieding was & dat houdt zich voortreffelijk.
 
Laatst bewerkt:

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
hallo,

welkom op dit forum. genoeg ideeen en inspiratie is hier te vinden. Ik ben zelf net klaar met mijn werkbank, zie hier een tekening van de werkbank en een foto. als je interesse hebt, ik heb een heel bouwplan gemaakt die je zo kan gebruiken. het is een afgeleide van een film van link

Ik heb zelf vuren balken gebruikt van 120*44 voor het frame en betonplex voor de bovenplaat, de afwerking van eiken planken (plankencentrale.nl)
hardware via de baptist.nl en willyvanhoute.be

De hoogte heb ik zo ingesteld dat de zaagtafel rondom de werkbank gereden kan worden en de werkbank een verlenging van de zaagtafel is zodat grotere objecten ook makkelijk gezaagd kan worden.

sketch up bouwpakket.jpg

image_3.jpg
 

Mielle

Nieuw lid
3 apr 2015
7
0
Bedankt allemaal voor de reacties en tips.

Ik blijf denk ik bij Douglas voor het frame, is niet zo gek veel duurder dan vuren maar heeft een wat warmere look. Voor het werkblad blijf ik nog bij de standaard multiplex plaat alhoewel de alternatieven ook lang niet gek zijn. Het formaat van 122 is inderdaad breed voor een "standaard" werkbank maar ik wil een multifunctionele werkplek dus zal hem ook voor montage etc gebruiken.

Misschien dat ik later het blad vervang voor een massief blad en een deel van multiplex laat rondom de tafelzaag maar dat komt vanzelf. Voor de kracht van de werkbank ben ik niet zo bang aangezien je rustig bovenop het frame kunt hameren (12 cm balken) en in die balk ook wel je bench dogs kwijt kunt.

Ik heb de komende weken voorlopig nog geen tijd om echt aan de bank te beginnen want de garage moet eerst geprepareerd worden en tot die tijd gebruik ik nog maar gewoon kratjes als modulaire werkbank :p

Zodra ik alle tips heb laten bezinken en eraan ga beginnen zal ik jullie op de hoogte houden adhv foto's.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
denk eraan de bench dogs onder een kleine hoek te zetten. in mijn geval met een ouderwetse geodriehoek op 4 graden. ////daarmee klem je het werkstuk het beste\\\\
 

Mielle

Nieuw lid
3 apr 2015
7
0
Goede tip, maar dat is dan 4 graden richting de bankschroef of ervan af?

Voorlopig zal ik er nog niet aan toe zijn aangezien ik de werkbank als hobby project zie en niet als een "tool" die ik snel moet hebben.
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
denk eraan de bench dogs onder een kleine hoek te zetten. in mijn geval met een ouderwetse geodriehoek op 4 graden. ////daarmee klem je het werkstuk het beste\\\\
Dat snap ik niet. Dan klemt de benchdog niet met het hele verticale gedeelte, maar uitsluitend met de bovenkant. Zo creëer je puntbelasting waardoor je 'moeten' in je werkstuk drukt. Bij mij staat de zaak gewoon 'in het lood' en ik zie daarin geen nadeel.
Gaarne toelichting, Arthurdeboer.
Rob
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb indertijd de benchdogs van Veritas gekocht en de gaten ervoor geboord over m'n hele werkblad en in de bankschroef maar ik heb zowel bij de instrukties als op internet nooit iets gelezen over onder een hoek van 4 graden plaatsen.
Als je gewoon ze loodrecht op je werkblad plaatst heb je het meeste bekoppervlak van je benchdogs lijkt me, dus ook optimale grip.
Hier de instruktie van Veritas zelf en daar wordt niets gezegd over een hoek van 4 graden, sterker nog, ze zeggen dat het 't best is om een voorgeboord blok van 90 graden te gebruiken ; http://www.veritastools.com/Content/Assets/ProductInfo/EN/05G04.01EN.pdf
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Dat gaat over de rechthoekige bankhaken (in goed Nederlands):p Die kun je beter onder een hoek zetten. Ronde bankhaken niet.

Fons
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Of heeft Arthurdeboer het over een klemhaak? Die zet je wel in een gaat geboord met een klein hoek in de werkbank.

Dat gaat over de rechthoekige bankhaken (in goed Nederlands)
:p Die kun je beter onder een hoek zetten. Ronde bankhaken niet.

Fons

Ik heb de bench dogs gebruikt zoals ook in de instructiefilm te zien is, zie mijn reactie en linkje, bij normaal gebruik heb ik geen schadelijke plekken. Je moet alleen wel oppassen met zwak hout (vuren) en te veel kracht met de bankschroef. Die draai je namelijk al snel te strak.

vanaf dit stukje de uitleg over wat ik gedaan heb: https://youtu.be/FH_qYs2E93c?t=7m4s
 
Laatst bewerkt:

Mielle

Nieuw lid
3 apr 2015
7
0
Opzich best logisch om de bank klemmen iets schuin naar je werkstuk toe te zetten zodat het klemt. Alleen ben ik bang dat je deuken in je werkstuk krijgt als je de klem teveel schuin zet.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Als je nog eens goed naar het filmpje kijt zie de dat er ruimte in het gat zit voor de veer op de klem. Op het moment dat je het werkstuk klemt drukt de veer dicht en komt de bankhaak haaks op het te klemmen stuk hout te staan. Hij demonstreert dat goed. De veer is bedoeld om de haak op willekeurige hoogte neer te kunnen zetten.

Fons
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Dit zijn weer andere benchdogs dan van Veritas.
Het zal per merk verschillen misschien?
Het lijkt mij dat je gewoon de instrukties van de fabrikant moet volgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.