Louis IV dressoir

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Heel erg mooi! Vind de gebogen panelen erg bijzonder, had ik nog niet eerder gezien.. Erg mooi geheel ook!

Wat doet een verstekstans trouwens? Heb wat plaatjes opgezocht maar het is me nog niet helemaal duidelijk, is het nauwkeuriger dan een afkortzaag met gradeninstelling?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik heb begrepen dat Atelier Taxus noodgedwongen moet gaan stoppen en sluiten (echtscheidingsperikelen). Hopelijk kun je je project nog op tijd afmaken vóór die tijd.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Heel erg mooi! Vind de gebogen panelen erg bijzonder, had ik nog niet eerder gezien.. Erg mooi geheel ook!

Wat doet een verstekstans trouwens? Heb wat plaatjes opgezocht maar het is me nog niet helemaal duidelijk, is het nauwkeuriger dan een afkortzaag met gradeninstelling?

Ik heb ook met een verstekstans indertijd bij dezelfde meubelmaker gewerkt.
Meestal gebruiken lijstenmakers deze zaken.
je hebt zowel een hand- als voetbediende uitvoering en er zitten scherp geslepen messen op en een hoekverstelling in graden.
Het is niet om balken af te korten maar meer om het laatste stukje onnauwkeurigheid eruit te halen, je schilt als het ware het laatste randje af, het werkt zeer nauwkeurig.
Als je veel paneeldeuren maakt bijv of schilderijlijsten is het een heel fijn ding.
Morso maakt hele goede, je ziet ze tweedehands wel op mp voor een paar honderd euro, nieuw zijn ze aan de prijs.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Dank Willem1958, zou op zich handig zijn met mijn onkunde in verstek zagen :p Maar als je het apparaat niet goed instelt zul je ook geen mooi sluitende hoek krijgen..
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Dank Willem1958, zou op zich handig zijn met mijn onkunde in verstek zagen :p Maar als je het apparaat niet goed instelt zul je ook geen mooi sluitende hoek krijgen..

Normaal gesproken hebben ze vanuit de fabriek een aantal vaste instellingen die heel precies zijn, en natuurlijk; als je afwijkende hoeken gaat doen zoals 37 3/8 of zoiets dan zal je zelf aan de gang moeten.
Maar mijn ervaring met afkortzagen is wel dat al heb je met behulp van een hoekmaat precies afgesteld dat je toch nog lichte afwijkingen kan krijgen.
Dan praten we wel over een halve graad of zoiets maar als je een paneel met hoeken van 45 graden maakt dan is het niet fijn als er kleine kieren te zien zijn.
Nou kan ik me wel voorstellen dat als je bijv een Festool Kapex met een goed zaagblad hebt dat het waarschijnlijk wel heel precies gaat maar dan praat je natuurlijk wel over een behoorlijke investering.
Als verstekstansen geen zin zouden hebben waarom zouden ze dan nog verkocht worden tegenwoordig?
Dus ik neem aan dat ze voor een zekere groep mensen wel hun waarde hebben.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Mooi ontwerp en uitvoering! Ik houd heel erg van de klassieke stijl dus dit is helemaal mijn smaak:)
 

Paul W

Actieve deelnemer
10 jan 2011
121
0
Hoorn NH
En als je dit prachtige dressoir in het echt ziet, is het nog mooier. Naast kennis en kunde is er ook veel toewijding aan te pas gekomen.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Erg mooi project en veel respect voor de ambacht die je erin stopt.

De stijl zelf spreekt mij minder aan, maar dat is gewoon smaak. Ik ga dit draadje zeker volgen en ben benieuwd naar het eindresultaat.
 

WouterH

Actieve deelnemer
9 dec 2009
56
1
Na weer een tijdje te hebben gewerkt aan het meubel, zie hier het resultaat.
Veel schaven, schuren en schuren... IMG_2574.jpgIMG_2574.jpg

- - - Updated - - -

IMG_2572.jpg

- - - Updated - - -

Afwerking is in Danish Oil.
 
P

Pel

Guest
Het is een prachtige dressoir geworden Wouter, daar mag je best heel trots op zijn, zeker na al het werk wat je er aan hebt gehad.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.