Louis IV dressoir

WouterH

Actieve deelnemer
9 dec 2009
56
1
Sinds dit seizoen leef ik me elke week een avond uit bij Atelier Taxus in Oosterland, als cursist van cursus meubelmaken. Heel erg leuk en alle vrijheid om te doen wat je zelf mooi vindt.

Ik heb gekozen voor een massief kersen dressoir, in de Louis IV stijl. Eerder heb ik een keer een soortgelijk exemplaar bij een meubelzaak zien staan en het leek me erg leuk om er zelf een te maken.

Inmiddels zijn er al een avondje of 45 in gaan zitten, plus wat huiswerk... Leuk project, de ronde vormen zijn een absolute uitdaging, maar met hulp van de lintzaag en o.a. een zelfgemaakte halfronde schaaf goed te doen. Vooral het verloop van bol naar recht (t.h.v. de scharnieren) in de buitenste deurtjes is heel mooi vind ik.

Project schiet al lekker op, nu nog even nadenken over de afwerking.

Zie hier het resultaat tot op heden. Ik zal foto's even posten vanaf begin vh project met wat toelichting.

Groet,

Wouter


IMG_1381.jpg
IMG_1392.jpg
 

WouterH

Actieve deelnemer
9 dec 2009
56
1
Natuurlijk te beginnen met ruw kersen. Hier de vlakke planken die gebruikt worden voor het blad en de twee binnenste deurtjes.


IMG_0434.jpg

Een balk van 10 dik en 15 breed, om poten en " bolle planken" van te zagen.
IMG_0435.jpg
 

WouterH

Actieve deelnemer
9 dec 2009
56
1
na schaven heb ik de ronde vorm op de balken getekend. De ronde vorm heb ik eerst gemaakt van een stukje mdf, om de vorm steeds hetzelfde te hebben. Zodoende passen de ronde panelen ook goed bij de ronding in de poten. De mal aftekenen op zowel bovenkant als zijkant om vervolgens met de lintzaag te zagen. Eerst lijnen op de bovenkant zagen, alles aan elkaar vast plakken, kwart slag draaien en weer zagen. Resultaat is een ronde poot in 3-D.

IMG_0436.jpg
 

WouterH

Actieve deelnemer
9 dec 2009
56
1
De panelen zijn verlijmd van planken. Deze planken zijn met hetzelfde sjabloon afgetekend op de balk en met de lintzaag gezaagd. Vervolgens een kwart slag gedraaid en (na schaven) aan elkaar verlijmd tot een paneel.

IMG_0274.jpg

IMG_0277.jpg
 

WouterH

Actieve deelnemer
9 dec 2009
56
1
De poten zijn met de hand nageschaafd, met de ronde schaaf die ik hiervoor speciaal gemaakt heb. Vervolgens heb ik deze met domino's verbonden met twee liggers (die op de foto onder het paneel zitten). Zoals je bij het verste paneel ziet, klopt de ronding van het paneel vrij goed met de ronding van de poot.

Aangezien de poten in beide richting rond zijn, heb ik het paneel op de poten gelegd, afgetekend en rond gezaagd. Dit zodat het paneel perfect tussen de poten past.

IMG_0664.jpg
 

WouterH

Actieve deelnemer
9 dec 2009
56
1
Ondertussen ook het frame van de kast onderhanden.. De partij kersen was beperkt, dus hier heb ik een andere houtsoort gebruikt, de Japanse Honingboom. Mooie stabiele en harde houtsoort.
Alles verbonden met Domino's en de bodem zit in een gefreesde groef geschoven. Bodem is wel weer van kersen plankjes, welke met lamello's zijn verbonden.

IMG_0928.jpg
 

WouterH

Actieve deelnemer
9 dec 2009
56
1
Hier de panelen, waarbij de bolling mooi te zien is, evenals de manier waarop het paneel tussen de poten zit.

IMG_0667.jpg

IMG_0666.jpg
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Leuk project Wouter!
Leuk 'ns van iemand te lezen die daar ook les volgt.
Ik ben ook ooit bij Bart Henneman begonnen en daar een aantal projecten gedaan.
Het was nog in de tijd dat hij in Schoorl zat op de Bosweg, een jaar of 15 terug.
Ik vond het indertijd een hele relaxte manier van het leren van meubelmaken bij hem, heel praktijkgericht en da's nog zo als ik het lees.
Mooi inlands hout heeft hij ook trouwens.
Succes met je dressoir, je hebt mooi hout gekozen!
Mooie ronde panelen ook.
Ik blijf je volgen.
 

WouterH

Actieve deelnemer
9 dec 2009
56
1
Het blad in wording. Verstekken gestanst met de verstekstans (wat een topapparaat!!) en vervolgens verbonden met de domino. Tussenpanelen met een veer-groef verbonden.

IMG_1335.jpg
 

WouterH

Actieve deelnemer
9 dec 2009
56
1
Vervolgens heb ik van de dunne kersen plankjes een achterkant gemaakt. In de poten zit een sponning. De ronding afgetekend op elke plank en vervolgens gezaagd. Bevestiging met de tacker. Handige en snelle manier, als later de stereo er in staat kan er makkelijk een plank uit voor de stekkers en de koeling ;)

IMG_1198.jpg
 

WouterH

Actieve deelnemer
9 dec 2009
56
1
Eerste deurtje in het dressoir. De planken van dit deurtje zijn steeds met een kleinere bolling gezaagd, om op " 0" uit te komen. Helaas geen foto van de uitvoering :(

IMG_1196.jpg

Voor de middelste deurtjes loopt de ronding anders. Hiervoor dus over de lengte een kleine hoek gezaagd aan de planken en vervolgens (na schaven) verbonden.
Hier het ruw afwerken van het paneel, dat vervolgens in twee deuren is gezaagd.

IMG_1274.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_1273.jpg
    IMG_1273.jpg
    99,2 KB · Weergaven: 569

WouterH

Actieve deelnemer
9 dec 2009
56
1
Het dressoir begint vorm te krijgen. Nu de deurtjes nog mooi rond zagen aan de onderzijde.

IMG_1379.jpg
 

WouterH

Actieve deelnemer
9 dec 2009
56
1
Dat knapt al lekker op ;)

IMG_1381.jpg

Ook het blad heeft een ronding, die met de deurtjes meeloopt. Hier met de bovenfrees even een profieltje aan gefreesd.
IMG_1391.jpg

Dit was 'm even voor nu, dank voor jullie snelle en leuke reacties!

Wordt vervolgd.

Groet,
Wouter
 
P

Pel

Guest
Werkelijk prachtig en zeer degelijk uitgevoerd Wouter, de rondingen maken zo'n dressoir heel vrouwelijk, heel mooi gemaakt Wouter.

Groet Pel.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Heel mooi, Wouter, die rondingen halen het massieve er mooi af en inderdaad mooi hout ook! Complimenten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.