Vaatwas inwerken in keukenkast

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
Ik ben van plan een keukenkast te bouwen, waarin ik onder andere een vaatwas wil inwerken. Daarnaast waarschijnlijk nog een aantal laden en kastjes voor bestek en borden en zo.

Zijn er mensen die me kunnen helpen aan plannen en foto's van keukenkasten waar een vaatwas is ingewerkt? Het ontwerp zelf met afmetingen en zo wil ik zelf maken, maar tips in verband met de technische zaken zijn altijd welkom, evenals foto's voor ideëen op te doen.
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Zorg dat de waterleiding niet in het kastje zit waar ook je vaatwasser instaat.
de kraan wordt meestal in een kastje ernaast gezet, maar dan voorin,
mocht er zich een calamiteit voordoen dan kan je gelijk de kraan dicht draaien
zonder eerst het hele kastje leeg te halen. met het stopcontact idem.
En als je de mogelijkheid hebt ook voor de vaatwasser afvoer een aparte sifon plaatsen
inplaats van hem aantesluiten op de bestaande sifon onder de spoelbak.

groetjes Albert



Attached files
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ga ergens grondig zo een kast bestuderen. Ik mijn keuken ook zelf gemaakt, maar die vaatwasmachine was een ramp. Ik heb de deur verschillende keren moeten demonteren en aanpassen omdat ze niet helemaal open ging. De onderkant van de deur kwam telkens tegen de plint aan.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
In onze keuken heb ik de vaatwasser 50 cm hoger geplaatst. Dat pakt veel makkerlijker in en uit! In het kastje eronder zitten o.a. de kraan en het stopcontact zoals placebo ook al aangeeft. Bevalt ons reuze goed, zeker als je keer bij een ander bij bent en je veel meer moet bukken.

jaap
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Dat bukken is ook de reden dat ik nooit gebruik maak van de vaatwasser, ik doe het nog
altijd op de manier zoals ik dat de vorige eeuw, dus ongeveer 60 jaar geleden heb aangeleerd.
Mijn vrouw winny wilde wel dat ik een vaatwasser plaatste. en ja de vrouw is de baas in de keuken. Ik heb de keuken ook zelf geplaatst, dat geeft wel voldoening alhoewel ik er eerst tegenop zag.
En de vaatwasser inbouwen op werkhoogte is natuurlijk wel ideaal


Attached files
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Hallo,

Voor de woningcorporatie waar ik vaak voor werk plaats ik vaak vaatwassers van Atag.
Deze vaatwassers zijn 60 of 45 cm breed, de maat van een keukenkastje dus.
Voor de vaatwasser wordt dus geen kast gemaakt in dit geval. In onze eigen keuken hebben we een Siemens vaatwasser, deze is op dezelfde manier geplaatst. Het makkelijkst is als de vaatwasser tussen 2 kasten geplaatst wordt, komt de vaatwasser met de zijkant "tegen" de muur of aan het eind van de keuken dan moet je met een eindpaneel werken. Achter deze vaatwassers is geen ruimte voor leidingen e.d. omdat ze bijna net zo diep zijn als een onderkast. Meestal komen ze naast de spoelkast en daarin komt dan ook de kraan, afvoer en wandcontactdoos (stopcontact).
In het plint van de keuken wordt een uitsparing gezaagd zodat de deur los kan. Op de vaatwasser wordt een keukendeur geschroefd.
Dit is in het kort het soort vaatwasser die wij het meest tegen komen, bij dit systeem kun je een vaatwasser kopen en hoef je alleen de deur zelf te maken.
Ik zie zelf de meerwaarde van een vaatwasser op hoogte niet in omdat bij een vaatwasser alles "uittrekbaar" is, vind dat het met het bukken wel meevalt maar dat is persoonlijk.

groeten, Bjorn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.