Eiken buitentafel, Epoxy?

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Ik ben bezig aan een tafel voor buiten uit eiken wagondelen. Deze heb ik geschaafd maar zijn nog steeds redelijk ruw(wat de bedoeling is).
Nu dacht ik misschien Epoxy over het blad te gieten om eenvlak oppervlak te bekomen.
Graag zou ik ook de originele kleur behouden, is de Epoxy dan voldoende bescherming of moet ik het hout eerst behandel alvorens de Epoxy te gieten?
De wagondelen worden verlijmde met domino's en er komt een rvs onderstel onder.
Is dit een goed idee of sla ik de bal helemaal mis?
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Als je de epoxy erop doet zorg dan wel dat hij waterpas is. Eerder met een tafel gehad dat deze net niet waterpas was en toen alles naar een punt toe ging stromen.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Naar mijn idee hink je op twee gedachten, een is wagondelen en ruw; twee is epoxy en glad. Volgens mij onverenigbaar. Je heb gekozen voor wagondelen dus accepteer de daaraan verbonden consequenties van een wat ruwere en robuuste vormgeving.:p

Fons
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Als je de epoxy erop doet zorg dan wel dat hij waterpas is. Eerder met een tafel gehad dat deze net niet waterpas was en toen alles naar een punt toe ging stromen.

bedankt voor de tip. Ook las ik dat het looizuur kan reageren met de epoxy maar als de eik droog genoeg is dit geen probleem vormt.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Het lijkt mij een behoorlijke uitdaging, epoxy is dicht, hout open. vocht kan dan slecht weg, vooral als er een zomers buitje voorbij komt en daarna weer zon, dan is de kans op krom trekken groot.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Het lijkt mij een behoorlijke uitdaging, epoxy is dicht, hout open. vocht kan dan slecht weg, vooral als er een zomers buitje voorbij komt en daarna weer zon, dan is de kans op krom trekken groot.
Indien het hout volledig gesealed is, bovenkant epoxy en onderkant geverfd zou dat volgens mij toch geen probleem mogen geven
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Epoxy vergeeld toch ook in zonlicht?
Ik heb hier gewoon de wagondelen in de olie gezet (osmo 420) en werk dat af en toe bij.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Epoxy vergeeld toch ook in zonlicht?
Ik heb hier gewoon de wagondelen in de olie gezet (osmo 420) en werk dat af en toe bij.

Kan je dit (of een vergelijkbaar product) ook in België kopen?

Is dit product voldoende bescherming tegen bvb het morsen van drank en eten of moet er nog een beschermlaag over (ik denk aan skylt ultramat)?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Er is speciale heldere giet epoxy met UV beschermer die geschikt is voor buitenwerk. Gewone epoxyhars voor lamineerwerk is gelig van kleur en kan inderdaad niet tegen UV licht.

jaap
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zelfs die met uv beschermer vind ik de resultaten tegen vallen
Zelf zou ik ik er een goeie 2k lak overheen zetten
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
Buitentafels zoals jij wilt maken bij voorkeur niet afsluitend aan een kant afwerken; draait binnen een jaar uit op teleurstellingen.
Epoxy "vernet" onder invloed van UV; wordt harder, de ketens worden korter en vergeelt/verouderd redelijk snel.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Buitentafels zoals jij wilt maken bij voorkeur niet afsluitend aan een kant afwerken; draait binnen een jaar uit op teleurstellingen.
Epoxy "vernet" onder invloed van UV; wordt harder, de ketens worden korter en vergeelt/verouderd redelijk snel.

Epoxy gaan we dus niet gebruiken... Het wordt gewoon een beschermlaag maar welke weet ik nog niet precies.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Er zijn zeker ook epoxy harsen die beter tegen uv straling kunnen, maar dan is er enige verdieping in product keuze nodig . Eikenhout heeft grote haarvaten" thyllen" die open zijn waardoor de epoxy kan gaan schuimen. De lucht kan dan niet snel genoeg weg terwijl de epoxy al aan het harden is. Je kan dit wel oplossen door de haarvaten dicht te maken met een sneldrogende transparante acryl vernis.oid. Het is gewoon expirimenteren. Maar je kunt er wel een erg esthetisch product van maken de stralen in eiken komen bij een redelijk dikke laag erg naar boven.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb een wastafelblad gemaakt van wagondelen en deze afgewerkt met epoxy. Dat heeft me wel een keer of 6 smeren gekost voordat alle gaatjes/gleufjes/etc. vol waren en voordat ik daardoor geen luchtbellen meer er in had zitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.