Australische forum beitels

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Als we voor 150 euro, minimaal 5 beitels gemaakt kunnen krijgen, dan mag je bij mijn naam ook 5 zetten!
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Voorlopige tussenstand:

Woodworker (5 stuks)
Leroy (5 stuks)
Rick ( :?: )
August (5 stuks)
Thom (5 stuks)
Geertjun (5 stuks)
KiloKilo (5 stuks)
Jaap ( :?: )
Janvandijk ( 5 stuks )
Okke ( 5 stuks )
Djones ( 5 stuks)
Sander (5 stuks)
------------------------
Totaal: (50 stuks) :D :lol:
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
TH0M zei:
Hoi Wilco,

Heb je mischien een link van dat Australische forum? Wellicht kunnen we een deel van hun uitvinding "stelen".
(EDIT, is het deze: http://www.woodworkforums.com/f152/pari ... er-100029/)


Als ik bij Babtist kijk, heb je voor 100 euro het volgende setje van het merk Kirschen: http://www.baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=16&sid=104&pid=1915&detail=true


Kunnen we deze kwaliteit overtreffen? Wie kan me vertellen waarin een goede beitel zich onderscheidt?

Het is inderdaad die link.

Het is moeilijk te zeggen of we, als het project doorgaat, de kwaliteit van Kirschen kunnen evenaren. Hoe beoordeel je kwaliteit? Het is wel zo dat Kirschen wisselende reacties veroorzaakt, alle reacties die ik over het merk gelezen heb, brengen het niet veel verder dan gemiddeld. Ik weet ook niets over het staal dat Kirschen gebruikt, laat staan iets over hun warmtebehandelingen. Ik weet wel dat de bladen gepolijst worden tot hoogglans, wat niet bevorderlijk is voor de vlakheid van de rug. Ook over de handvaten zijn de reacties sterk verdeeld, ik houd er niet van.

Natuurlijk gaan we met z'n allen proberen een zo goed mogelijke beitel te maken, waarschijnlijk van o1 of a2 staal. Als we het qua budget rond kunnen krijgen hebben we straks een set beitels volgens onze specificaties, een unieke set beitels waarvan er dus maar tussen de vijftig en honderd gemaakt zijn.

Mede door deze 'uniekheid' kun je 'onze' beitels in wording niet helemaal vergelijken met een 'standaard' set uit de winkel.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Wat kwaliteit is, is een terechte vraag. Maar we moeten er wel een antwoord opgeven denk ik. Hoe kunnen we anders goede beitels ontwikkelen. Ik zou zeggen, vul het lijstje maar aan.


Een goede all round beitel:
- Blijft lang scherp
- ligt goed in de hand
-



Alle eigenschappen moeten we later vertalen in meetbare en technische oplossingen.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
jaap zei:
Misschien dat deze test uit een bekend amerikaans tijdschrift een beetje kan helpen ;)

jaap

Interessante info, zeker voor een amteur als ik.

Lie Nielsen beitels blijken de beste te zijn. Als ik dan naar wat eigenschappen kijk van die beitels:

Our chisels are made of A-2 Tool Steel, hardened to Rockwell 60-62, cryogenically treated and double tempered.

Our chisel edges are square, parallel along the length, and very narrow so you can get into tight places. The backs are ground flat and finished by hand at 400 grit. The bevel is flat ground at 30°, but a higher secondary bevel (about 35°) is advisable, depending on the wood and how the chisel is being used. Additional honing is recommended.
 

Schummie

Actieve deelnemer
21 mrt 2008
52
0
Wat denken jullie van deze beitels, Ashley Iles Mk 2 Bevel Edged Cabinetmakers Chisels.
Ze worden gemaakt in Engeland en je kan ze ook vanaf fabriek bestellen, wat ook financieel scheelt.
Ik heb deze beitels zelf ook zo gekocht, na heel veel zoeken op allerlei websites en in alles
reviews die ik gelezen heb kwamen ze er goed uit, ook in Amerika is dit een geliefde beitel.
Ik vind ze zelf ook qua uiterlijk er hele mooie beitel en je komt ook qua prijs van 150 euro aan
een hele mooie set beitels, met Bubinga handvatten.
Het is maar een hint en ik heb helemaal niets met dit bedrijf hoor. :lol:

Groetjes en succes,

Schummie.

IL-100-10XX_big.gif


tenthorizr.jpg


Deze set beitels kosten in de UK in de winkel 105 pond, een hele mooie set denk ik.
AshleyIlesMk2BEset6.jpg


AIBEMK21.jpg
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
ik denk dat we een stukje eigen kwaliteit aan het ontwikkelen zijn
en ja de eigenschappen
ze moeten lang scherp blijven niet te zwaar zijn en mijn oude nooitgedacht beitels hebben ook verschillende maten van handgrepen een kleine beitel een kleine handgreep een grote beitel een grote handgreep en het is ook mooi en lekker als het blad lekker dun is dat heeft mijn nooitgedacht 38 mm ook groetjes van leroy
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Schummie zei:
Wat denken jullie van deze beitels, Ashley Iles Mk 2 Bevel Edged Cabinetmakers Chisels.
Ze worden gemaakt in Engeland en je kan ze ook vanaf fabriek bestellen, wat ook financieel scheelt.
Ik heb deze beitels zelf ook zo gekocht, na heel veel zoeken op allerlei websites en in alles
reviews die ik gelezen heb kwamen ze er goed uit, ook in Amerika is dit een geliefde beitel.
Ik vind ze zelf ook qua uiterlijk er hele mooie beitel en je komt ook qua prijs van 150 euro aan
een hele mooie set beitels, met Bubinga handvatten.
Het is maar een hint en ik heb helemaal niets met dit bedrijf hoor. :lol:

Groetjes en succes,

Schummie.

Ik vind het optisch mooie beitels. Maar ik denk dat het bijna onuitvoerbaar duur wordt om het metaal zo te vormer dat het heft in het metaal schuift. Het is eenvoudiger om het metaal in het hout te steken.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Voorlopige tussenstand:

Woodworker (5 stuks)
Leroy (5 stuks)
Rick ( 2 stuks )
August (5 stuks)
Thom (5 stuks)
Geertjun (5 stuks)
KiloKilo (5 stuks)
Jaap ( :?: )
Janvandijk ( 5 stuks )
Okke ( 5 stuks )
Djones ( 5 stuks)
Sander (5 stuks)
Houten Klaas ( 5 stuks) of meer
Hansalmere ( 5 stuks)
------------------------
Totaal: (62 stuks) :D :lol:
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Gewoon een idee:

Is het een optie om bijvoorbeeld de Babtist bij dit project te betrekken. Zij hebben de nodige kennis en wellicht zoeken ze ook wel een huismerk om te verkopen!
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
TH0M zei:
Gewoon een idee:

Is het een optie om bijvoorbeeld de Babtist bij dit project te betrekken. Zij hebben de nodige kennis en wellicht zoeken ze ook wel een huismerk om te verkopen!

Die hebben al genoeg aan het hoofd, en ze verkopen eigenlijk al de top onder de beitels. Daarom zullen ze waarschijnlijk vast niet de moeite nemen om een eigen huismerk op te zetten, en al helemaal niet via deze weg.

En zelf al zou het zo zijn, ik denk dat we onze handen al meer dan vol hebben om de forumleden te voorzien. Zullen we ons eerst daarop focussen, en geen zijwegen inslaan? ;)
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Woodworker zei:
Die hebben al genoeg aan het hoofd, en ze verkopen eigenlijk al de top onder de beitels. Daarom zullen ze waarschijnlijk vast niet de moeite nemen om een eigen huismerk op te zetten, en al helemaal niet via deze weg.

En zelf al zou het zo zijn, ik denk dat we onze handen al meer dan vol hebben om de forumleden te voorzien. Zullen we ons eerst daarop focussen, en geen zijwegen inslaan? ;)

Ik vind het goed hoor! Ik dacht er meer aan om de oplage te vergroten en op die manier de vaste kosten per set te kunnen verlagen!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
mensen,

fijn dat iedereen zo positief is. het lijkt me erg leuk om een mooie set beitels te hebben met als oorsprong ons mooie forum. ik laat me graag leiden door alle mooie ideeen.

rick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.