Australische forum beitels

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
TH0M zei:
Hoe maak je een beitel, en wat kost dat?

-Staal + lasersnijden (Euro ?)
-Harden (Euro ?)
-Alle slijpwerkzaamheden (Euro ?)
-Hadvat draaien + materiaal (Euro ?)
-Koperen bus + draaien (Euro ?)
-Monteren (Euro ?)
-Distribueren(Euro ?)

Over de kosten kan ik je nog niets zeggen. Ik weet alleen dat de minimale order bij staalleveranciers rond de 125 euro ligt. Maar misschien kunnen we dat ook gewoon bestellen via het bedrijf waar we eventueel mee gaan werken.

Het draaien van de handvaten zouden we misschien kunnen laten doen door de houtdraaiers onder ons (waaronder ikzelf). Het monteren zullen we zelf moeten doen. De sitributie voor zoveel mogelijk ook. Dat scheelt enorm in de prijs.

KiloKilo zei:
Denk inderdaad dat het een redelijk standaard set zal moeten zijn om een beetje te kunnen organiseren.
(Een hoekbeitel erbij is altijd leuk ;) )

En dan de handvaten, voor de draaibank vond ik persoonlijk de langere handvaten prettiger. Maar voor hand en hamer werk is een kortere verstevigde versie weer interessanter.

Ik had ook al gedacht aan een set van 4 of 5 gewone alround 'bevel edge' beitels, wel met dunne zijkante zodat ze ook voor fijn werk kunnen worden gebruikt.
Het worden dus geen draaibeitels, maar beitels voor normaal handwerk, dus kom je op kortere handvaten uit.

TH0M zei:
Metaal + snijden + harden

http://www.kinkelder.lasersnijtechniek.nl/home.html
Ik ken dit bedrijf uit het verleden. Heb daar regelmatig gesneden producten gehaald. Ook maken zijn circelzagen voor allerlei toepassingen. Ze hebben de verstand van materiaal, snijden en harden!

Ha Thom, dat is inderdaad een interessante optie, omdat ze allen is huis hebben. Maar we zullen ook nog een bedrijf nodig hebben die de messing busjes kan draaien.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Over de kosten kan ik je nog niets zeggen. Ik weet alleen dat de minimale order bij staalleveranciers rond de 125 euro ligt. Maar misschien kunnen we dat ook gewoon bestellen via het bedrijf waar we eventueel mee gaan werken.

Dat begrijp ik, maar als we de afzonderlijke bewerkingen uitsplitsen kan iedereen nadenken over wat er moet gebeuren, en kunnen we makkelijkere tot een prijs komen.

Ik had ook al gedacht aan een set van 4 of 5 gewone alround 'bevel edge' beitels, wel met dunne zijkante zodat ze ook voor fijn werk kunnen worden gebruikt.
Het worden dus geen draaibeitels, maar beitels voor normaal handwerk, dus kom je op kortere handvaten uit
. Perfect :D

Woodworker,
Heb jij tijd om een complete set te tekenen en een specificatie te schrijven? Ik wil daar graag mee helpen, alleen heb ik weinig kennis om een technisch in detail te treden. Ik wil wel graag op zoek gaan naar leveranciers!

Groeten,
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
225
21
Holten
Als dit doorgaat, om met een aantal forumleden een x aantal beitels te laten maken, zullen we er ook allen een beetje moeite voor moeten doen. Lijkt mij vanzelfsprekend...

Laten we eerst eens kijken hoeveel beitels er gemaakt gaan moeten worden.
5 beitels voor mij iniedergeval!
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey wilco
ik zou graag 5 beitels willen en als de prijs mooi is wil ik er nog wel 5 maten zijn nog niet belang rijk toch ? en ik wil ook wel wat doen en als jij alles rekent mag jij er ook best wat aan verdienen hoor maar ik hoor het wel groetjes van leroy
 

KiloKilo

Nieuw lid
4 sep 2010
20
0
Woodworker zei:
Het monteren zullen we zelf moeten doen.

Pas hier een beetje mee op. Zou spijtig zijn zo'n project op te zetten en er veel moeite voor te doen om dan IKEA bouwpakketten op te sturen.
Zou mijn interesse ook verminderen denk ik.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
ik denk dat dat wel mee valt ik denk dat de meeste mensen hier wel met de juiste info het tot een goed einde kunnen brengen en ik denk dat wilco niet eigen handig al die beitels gaat monteren gr
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Wilco en andere beitelvrienden.
Ik koop mijn draaibeitels los (dus zonder handvat) bij een bedrijf in Duitsland, die de beitels nog handmatig maakt. De beitels hebben een zeer hoge standtijd en voeren de hitte (vooral bij het draaien van hardhout) goed af. Ze zijn hooggepolijst als een spiegel. Dus traditioneel handgemaakte beitels.
Ze hebben ook "timmermansbeitels". En leveren wellicht wel zonder handvat en kunnen wellicht eveneens de huls los bijleveren. Een kwestie van contact opnemen.
Staalsamenstelling: 2,06 % koolstof en overigens voor 30% een legering uit kobalt, wolfram, molybdeen, nikkel, vadium en titan. Een HSS kwaliteit.
Beitelsmederij: http://www.carl-heidtmann.de in Wuppertal.
Prijzen timmermansbeitels met handvat 16/20 mm tot 50 mm: 30,20 - 77.70 euro.
Wellicht hebben jullie hier iets aan bij de verdere discussie.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
TH0M zei:
Woodworker,
Heb jij tijd om een complete set te tekenen en een specificatie te schrijven? Ik wil daar graag mee helpen, alleen heb ik weinig kennis om een technisch in detail te treden. Ik wil wel graag op zoek gaan naar leveranciers!

Dat lijkt me een prima taakverdeling, en er een tekening van maken lukt me wel idd. Wat bedoel je precies met het schrijven van specificaties?

Geertjun zei:
Als dit doorgaat, om met een aantal forumleden een x aantal beitels te laten maken, zullen we er ook allen een beetje moeite voor moeten doen. Lijkt mij vanzelfsprekend...

Laten we eerst eens kijken hoeveel beitels er gemaakt gaan moeten worden.
5 beitels voor mij iniedergeval!

Dat leek mij ook, ik had ook een soort Non profit project in gedachten waaraan gewoon iedereen meewerkt.
Ik wil ook vijf beitels.


leroy zei:
hey wilco
ik zou graag 5 beitels willen en als de prijs mooi is wil ik er nog wel 5 maten zijn nog niet belang rijk toch ? en ik wil ook wel wat doen en als jij alles rekent mag jij er ook best wat aan verdienen hoor maar ik hoor het wel groetjes van leroy

Ha Leroy, de maten zijn idd niet zo heel belangrijk, het zullen gewone standaard maten zijn die het meest gebruik worden. Eraan verdienen? Ik zou niet weten hoe, als iedereen meewerkt, verdient iedereen zijn eigen beitels dacht ik zo. Een soort collectief non-profit project! ;)

KiloKilo zei:
Woodworker zei:
Het monteren zullen we zelf moeten doen.

Pas hier een beetje mee op. Zou spijtig zijn zo'n project op te zetten en er veel moeite voor te doen om dan IKEA bouwpakketten op te sturen.
Zou mijn interesse ook verminderen denk ik.

Zoveel werkt is dat niet om zelf te doen, de bus op het handvat zetten, beitel in het handvat monteren en klaar is kees. Zoals Leoy terecht opmerkt, ik ga dat niet allemaal zelf doen. De Autralierst hebben het ook zo gedaan en heb daar nog geen enkele klacht gelezen. ;)
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
jan pranger zei:
Hallo Wilco en andere beitelvrienden.
Ik koop mijn draaibeitels los (dus zonder handvat) bij een bedrijf in Duitsland, die de beitels nog handmatig maakt. De beitels hebben een zeer hoge standtijd en voeren de hitte (vooral bij het draaien van hardhout) goed af. Ze zijn hooggepolijst als een spiegel. Dus traditioneel handgemaakte beitels.
Ze hebben ook "timmermansbeitels". En leveren wellicht wel zonder handvat en kunnen wellicht eveneens de huls los bijleveren. Een kwestie van contact opnemen.
Staalsamenstelling: 2,06 % koolstof en overigens voor 30% een legering uit kobalt, wolfram, molybdeen, nikkel, vadium en titan. Een HSS kwaliteit.
Beitelsmederij: http://www.carl-heidtmann.de in Wuppertal.
Prijzen timmermansbeitels met handvat 16/20 mm tot 50 mm: 30,20 - 77.70 euro.
Wellicht hebben jullie hier iets aan bij de verdere discussie.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl

Ha jan, bedoel je dat we daar de gehele beitel eventueel zouden kunnen laten maken?

Wat betreft die timmermansbeitels, volgens mij zijn dat 'gewone' Kirschen beitels. de handvaten lijken er in ider geval sterk op.

Doe je trouwens ook mee als het allemaal doorgaat?
 

KiloKilo

Nieuw lid
4 sep 2010
20
0
Woodworker zei:
Zoveel werkt is dat niet om zelf te doen, de bus op het handvat zetten, beitel in het handvat monteren en klaar is kees. Zoals Leoy terecht opmerkt, ik ga dat niet allemaal zelf doen. De Autralierst hebben het ook zo gedaan en heb daar nog geen enkele klacht gelezen. ;)

Bedoelde het niet verkeerd. Zou het enkel spijtig vinden als er na zo veel werk het resultaat minder zou zijn.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Dat lijkt me een prima taakverdeling, en er een tekening van maken lukt me wel idd. Wat bedoel je precies met het schrijven van specificaties?

Met de specificaties bedoel ik eigenlijk alle (technisch) relevante eigenschappen / richtlijnen. Bijvoorbeeld: Materiaal, manier van harden, manier van temperen, polijsten, slijpen, demagnetiseren. Ik weet niet wat een stuk staal een goede beitel maakt. Een lasersnijder weet dat mischien ook niet, maar als het duidelijk op papier staat, kan hij er met een calculeren en later met het snijden al wel rekening me houden.

Maar er kan bijvoorbeeld ook in staan hoe de beitels na het slijpen ingepakt moeten worden. Je kun het zo gek maken als je wilt!
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
TH0M zei:
Met de specificaties bedoel ik eigenlijk alle (technisch) relevante eigenschappen / richtlijnen. Bijvoorbeeld: Materiaal, manier van harden, manier van temperen, polijsten, slijpen, demagnetiseren. Ik weet niet wat een stuk staal een goede beitel maakt. Een lasersnijder weet dat mischien ook niet, maar als het duidelijk op papier staat, kan hij er met een calculeren en later met het snijden al wel rekening me houden.

Maar er kan bijvoorbeeld ook in staan hoe de beitels na het slijpen ingepakt moeten worden. Je kun het zo gek maken als je wilt!

Aha, op die manier. Ik weet dat ook niet allemaal, dat zullen we dus nog een beetje uit moeten vinden.

Maar laten we eerst afwachten of we wel aan onze eerste richtlijn van 50 tot 75 beitels komen, voordat we van alles onder handen gaan nemen.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Hangt nog even van de prijzen van de beitels af, maar in principe is mijn budget 150 euro. Dus ik wil ook wel meedoen :) .
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ik vind dit een zeer mooi idee.
Voor een mooie beitelset ben ik ook altijd te porren als de prijs niet te gek wordt.
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
225
21
Holten
Voorlopige tussenstand:

Woodworker (5 stuks)
Leroy (5 stuks)
Rick ( :?: )
August (5 stuks)
Thom (5 stuks)
Geertjun (5 stuks)
KiloKilo (5 stuks)
Jaap ( :?: )
Janvandijk ( :?: )
Okke ( :?: )


Edit: bijgewerkt.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
schrijf mij er ook maar bij voor 5 stuks :)

mijn budget grenst ook wel bij 150 euro, en voor dat bedrag moeten het wel beitels zijn waar ik de rest van mijn carriere van geniet :-D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.