Australische forum beitels

kodama

Actieve deelnemer
De opmerking kwestie onze benaderingswijze is zeker terecht. Ik heb net nog een mailtje gestuurd naar de smid en verwacht nu eindelijk spoedig van hem een antwoord.

Afhankelijk hiervan zal ik een duidelijk voorstel posten op het forum. Ik ben ook bereid om al het werk op mij te nemen kwestie verzendingen e.d..
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Is al bekent hoe de beitels er uitkomen te zien?
Dit is voor mij wel een voorwaarde om eventueel ze te bestellen bij je.
Ik hoop dat ze redelijk lijken op de oude lijn lange steekbeitels van Nooitgedagt,
ik vind het blad lengte en afschuining nl erg fijn om mee te werken.

De meeste huidige beitels hebben erg korte bladen vind ik.

Denk erom dat de ring bij het hecht tegen de borst aanzit wel sterk genoeg moet zijn om niet te verbuigen of naar binnen te verbuigen als er met een hamer op het hecht geslagen word.
Want anders zal het hecht bij de arent inscheuren.

De beitels die ik zie op het australische forum lijken voor mij meer op hakbeitels zoals de oude Vermoorbeitels er uit zien. In mijn inziens is dit dan ook geen steekbeitel.

Blad lengte zonder nek en borst circa= ? cm
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
mmmm...nu ik mijn meer in de wereld van het handgereedschap verdiep groeit mijn interesse ook in de forumbeitel. misschien wil kodama ons een update geven van de stand van zaken? waar worden de beitels evt gemaakt? ik denk dat een aantal forumleden het erg leuk zou vinden om te zien hoe deze gemaakt worden.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo mensen,

Ondanks dat de eerste poging al vroegtijdig is afgebroken, heeft het idee van een gezamelijke groepsaankoop van een forumbeitel me niet losgelaten.

Ik heb bij deze 2e poging het anders proberen aan te pakken. Een tijdje terug zijn er op het forum foto's geplaatst van handgesmede damast beitels:
http://woodworking.nl/viewtopic.php?f=8&t=1163&hilit=damast

Ik heb nu een smid een mailtje gestuurd met de vraag of hij eventueel dergelijke beitels van normaal (niet damast) gereedschapsstaal kan smeden. En dan volgens onze specificaties. Bij voldoende belangstelling van onze kant, en al de smid het kan/wil, zouden we misschien tot een overeenkomst kunnen komen.

Ik wacht eerst het mailtje van de smid af, verder beloof ik nog niks.

Ik ben benieuwd ;)

PS: site van de smid: http://smederij-campschreur.nl/
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.