Freeskoppen om ramen te maken

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Twijfel of het topic op de juiste plaats staat, ik ben op zoek naar freeskoppen maar weet niet welke. Ben in bezit van een Robland x31 (4pk 3000/6000 tpm) as van de frees is 30mm en heb er ook een verloop bij waarmee ik 40mm frezen erop kan zetten.

Ik moet voor mijn nieuwe schuur nog de ramen gaan maken, ze komen er ongeveer zo uit te zien:
raam.jpg

Ik hoef niet perse een mooi profiel erin, maar het is natuurlijk wel mooier.

Het gaat om de volgende aantallen.
- maat circa 140cm x 60cm
- glas moet isolatieglas worden.
- Het hout dat ik gebruik is Zweeds grenen.
- 8 x vaste ramen
- 6 x openslaande ramen

Ongeïsoleerd vernieuwing ramen 300jaar oude schuur:
- 120cm x 40cm
- 8 ruitjes (17cm x 20cm)
- raamdikte 30mm
- 25x vaste ramen

De sponningen en kozijnen kan ik in principe al maken met de frezen die ik bezit. Gezien de aantallen vraag ik mij af of iemand nog een set heeft om de hoekverbindingen te maken of bijvoorbeeld de roeden. De hoekverbinding lijken mij het makkelijks met een slisverbinding?

De vragen:
1. 56mm is dat een goede dikte voor het raamhout geïsoleerd, wat is een goede maat om aan te houden voor de roeden (isolatieglas).
2. glaslatten binnen of buiten, ventilatie rondom glas?
3. Gezien de hoeveelheid roeden en ramen. Wat adviseren jullie om aan te schaffen wat betreft freeskoppen of heeft iemand nog wat liggen.

Het is overigens een klus voor privé doeleinden (mijn eigen schuren). Ik zag op internet wel sets van 2000-10.000 euro, daar kan je dan alleen de raamverbinding en sponning mee maken en geen roeden en alleen 1 houtdikte. Dit is voor mij echt teveel van het goede, 2000 voor iets dat echt heel goed werkt wil ik nog overwegen dat is dan ook wel de grens.

Op marktplaats kwam ik deze set tegen, voor zover ik zie kom ik hier een heel eind mee? Geen idee wat zoiets zou moeten kosten. Of zoiets maar dan geen profiel, wel geschikt voor isolatieglas?
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Ik zou geen geld steken in frezen en slisbeitels voor een éénmalige klus. Je kan die klus ook klaren met de (schuinstelbare) zaag van de Robland, het gaat wat langer duren en is wat bewerkelijker, maar is dat een probleem voor eigen gebruik???? Het kost je dan ook niks, integendeel, je verdient zo al snel 2000€ die je aan wat anders kan spenderen:D

De hoekverbinding van een raamvleugel en de (pen)verbinding van een glasroede zijn twee verschillende verbindingen, voor de glasroeden is dan een bijkomende machine nodig (gatensteekmachine) of een profiel-contraprofiel met drevels.
De meeste prof. frezensets zitten gemonteerd op montagebussen met dubbel nulpunt en passen gewoon niet op een hobbymachine opdat daar de freesas te kort is. 4 pk is ook te weinig om in één bewerking alle sponningen op diepte te frezen, daar is minimaal 5,5pk voor nodig + een aanvoerder. Slipbeitels van 300 of van 350mm diameter is ook al aardig aan de maat voor een machine als een Robland. 250mm zou al beter te verteren zijn door de machine.

Alle sponningen en groeven zagen kan je al met een 1pkj motor:p Slisgaten boren op de langgatboormachine en pennen zagen op de frees klaart de klus ook. Voor de raamvleugels van 56mm ( is de juiste dikte voor de klus) kan je werken met één pen van 18mm inplaats van een dubbele pen van 10mm. De aanslag van de glassponning kan je voorzien van een gezaagde afschuining van 15°, hoef je nadien enkel even over te gaan met een scherp schaafje en klaar is kees.

Glaslatten altijd aan de binnenzijde plaatsen, en werken met een verluchte glassponning is altijd aan te raden, of bij dubbel glas zelfs verplicht door de glasfabrikant.

Dubbel glas vraagt een glassponning van minimaal 15mm diep, hier vloeit dan meteen de minimum maat voor de glasroeden uit voort = 2x de diepte van de sponning + 1x die maat als middenkern geeft een totale breedte van 45mm. de sectie van een roede is dus minimaal 45mm x 56mm:D

Wil je ook een mooi profieltje aan de raamvleugels? Breng het aan met de bovenfrees eens de vleugels gelijmd zijn, een freesje met rollager klaart de klus, zo hoef je de hoeken niet te contraprofileren.
 
Laatst bewerkt:

cocobolo

Actieve deelnemer
3 mrt 2012
138
5
Apeldoorn
Ik heb ook een Robland combinatie machine en ik heb voor 1 keukenklusje zo'n set van profiel freeskoppen gekocht voor best veel geld. Het hout van de deurtjes was abachi (eigenlijk, achteraf gezien, te zacht). Ik moet even nadenken of ik de set zou willen verkopen (eerst even lekker wakker worden met mijn eerste kopje koffie :eek: ). Er zijn 10 deurtjes mee gedaan van dat zachte abachi, alles is echt als nieuw. Het is dus zo'n bossing freeskop (zo'n zwarte platte schijf) en ook de kop waarmee je de andere verbindingen maakt (dus je kunt ook een roede er als het ware inschuiven, dus niet alleen de omtrek maken). Ik weet niet zo goed hoe ik dat duidelijker moet uitleggen, ik moet eerst die koffie hebben haha.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Bedankt voor de respons André (ook die per pb), ik denk dat ik dan toch voor het handwerk ga. Wordt weer een uitdaging ;), een zwaardere freestafel kopen is mij echt teveel van het goede!

Cocobolo: bedankt voor het aanbod maar ik ben naar iets anders opzoek.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Glaslatten altijd aan de binnenzijde plaatsen, en werken met een verluchte glassponning is altijd aan te raden, of bij dubbel glas zelfs verplicht door de glasfabrikant.

Hallo Andre,

Ik ben nu met de ramen bezig en dit gaat prima, als ik de latten aan de binnenkant plaats zal nog steeds de sponning naar buiten moeten ventileren? Zo ja heb je hier een truc voor om netjes gaten naar de sponning toe te maken?
 

tuoh

Oud hout
Voor alles is er een oplossing:p Een verluchte glassponning is altijd nodig, ook als de glaslatten aan de binnenzijde zitten.
Zelf gebruik ik al jaren een paar boormallen hiervoor, een paar stukjes huisvlijt weliswaar, maar deze werken perfect. Boor is een lange metaalboor van 7,5mm, deze "rare" maat paste namelijk precies in de stukjes buis:p

De mal voor het boren van de gaten bij een vast raam, hier word van buiten naar binnen geboord. De aanslag is verstelbaar gemaakt, zo kan ik deze gebruiken bij verschillende houtsectie's.
IMG_0148.jpg

Deze kleine "vaste" mal is dan weer geknipt om de verluchtingsgaten te boren bij raamvleugels. Deze mal word in de glassponning gelegd en er word van binnen naar buiten toe geboord.
De boring eindigt in de geventileerde spouw tussen kader en vleugel, maar voor de tochtdichting (bij ramen met (Eurosponning)
IMG_0150.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ik zie bij mijn schilderwerk steeds vaker de gaten recht naar beneden geboord. Dat dit met schilderen voordelen heeft weet ik. Zijn er ook nadelen of redenen om het niet te doen. Ik heb de gaten ook regelmatig dicht gekit/geplamuurd gezien. Met bijna altijd de klacht waarom is mijn verf daar kapot. ? Ja meestal gevalletje houtrot.
 

tuoh

Oud hout
Hoe de gaten (kunnen) geboord worden, schuin of recht naar beneden, word bepaald door de profilering van het desbetreffende raam. Het gaat hier ook niet over afwateringsgaten, maar over verluchtingsgaten, primair zorgen die voor een, jawel, verluchtte glassponning:)
Waar verlucht word heeft vocht gaan kans. Het is pas na x aantal jaar dat het verluchtingsgat soms ook afwateringsgat gaat worden. Bij lekkende kitvoegen bijvoorbeeld, of bij achterstallig onderhoud. Het is dan dat we water kunnen tegenkomen in de glassponning met alle gevolgen van dien. Houtrot en, of, lekkende dubbele beglazing.

Tegenwoordig verwerken freesfabrikanten de verluchtingsgaten mee in de slisverbinding, deze openingen zitten dus altijd loodrecht in de sponning, en zitten zowel boven als onder, wat ideaal is om te verluchten. Deze oplossing werkt wel enkel bij raamvleugels met eurosponning.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Het schuine pannendak steekt over en hier in Zweden is vrijwel nooit wind als het regent, het zal dus met name om condens aan aan de onderkant van de ruit gaan. Als ik om de 50cm een sleufje maak loodrecht naar beneden met de langgatboor (1x2cm) zal dit dus waarschijnlijk afdoende zijn? Het raam kom op blokjes dus ventilatie zou mogelijk moeten zijn.

- - - Updated - - -

Het schuine pannendak steekt over en hier in Zweden is vrijwel nooit wind als het regent, het zal dus met name om condens aan aan de onderkant van de ruit gaan. Als ik om de 50cm een sleufje maak loodrecht naar beneden met de langgatboor (1x2cm) zal dit dus waarschijnlijk afdoende zijn? Het raam kom op blokjes dus ventilatie zou mogelijk moeten zijn.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Hallo Andre, op één of andere manier werden je mallen om ventilatiegaten te boren niet getoond in Zweden zie die nu pas, had ook een oplossing geweest heb het nu met de langgatboor gedaan.

Na een hoop werk verzet te hebben zijn alle ramen af volgende keer ga ik het glas plaatsen. Ik heb voor het profiel twee freeskoppen gekocht (contra) de rest hand/zaagtafel. Hieronder wat foto's met heel wat School van "Andre-elementen":).

Een deel van de ramen:

Ramen en kozijn voor zolder:

Ventilatie gaten en sleuf gefreesd (misschien onzin maar kan geen kwaad_:

Raam voorkant, los in elkaar test:

Raam groepenkast huis, misschien maar plakroeden in stijl maken:

De achterkant, de nok is daar circa 8m best spannend op de ladder:

Zijkant:


[URL=http://s1015.photobucket.com/user/kolere88/media/IMG-20160811-WA0002.jpg.html]
[/URL]
Voorkant:



Tot op heden heb ik voor deze schuur de graafmachine van de buurman gebruikt en de zaagtafel en met name de festool invalszaag. De rest op de ladder en mankracht, ik weet dat er hier op het forum mensen deze manier van bouwen niks vinden, ik ben ervan overtuigd dat deze schuur wel bestand is tegen stormen.

Een hele andere vragen is er een makkelijke manier om je frezen, zagen en machines te reinigen van het vette grenenhout?







 
Laatst bewerkt:

MrJens

Actieve deelnemer
19 nov 2012
27
0
Beste svenskapelsin,


Google eens naar harsoplosser, hier heb je verschillende producten om uw gereedschap mee proper te maken en te ontdoen van vetten en harsen.

Groetjes Jens
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.