en alweer iemand met een lintzaag ... :-)

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
Ik ga mij zeer binnenkort een lintzaag aanschaffen en zoek hier op het forum leden die met de merken / modellen welke ik op het oog heb, ervaring hebben.

Na veel gelezen te hebben op het forum hier (en lijstje gemaakt met zaken waarop ik moet letten), gecomplementeerd met de nodige Youtube filmpjes dacht ik aan:

- Jet JWBS 14QM
of
- Holzkraft HBS 351

Ik heb beide nog niet in het echt kunnen aanschouwen maar wil komende week naar Utrecht (VdH) rijden om eens te gaan zien.

Daar dit voor mij een tripje is van bijna 6 uur vv leek het mij zinvol om eerst nog even hier wat te poosten. (ik moet vanuit Belgie komen langs de files van Brussel en Antwerpen)

Mijn budget is tussen de 1000,- en 1200,- en ik werk met hout voor mijn hobby, dus niet beroepsmatig.

Bij voorbaat dank voor feedback
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
Hi Luk,

Ken ik zeer goed - kom ik erg vaak - al heeeeel veeeeel bij gekocht - maar geen opties voor een lintzaag - HBM wil ik niet meer en Axminster is door de dure pond niet echt leuk.

Andere suggesties ?

mvg

F.
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
Hi William,

Een hoop van die machines lijken zo op het eerste gezicht i.d.d. als twee druppels water op elkaar - zet b.v. HBM 350 profi naast Charnwood B350 of vergelijk een Axminster SBW3501B met een Holzkraft HBS351 en met de "oude" Jet JWB14 - behuizingen quasi gelijk.

Dus wat is wijsheid?

Ik heb hier een Jet JPT260 staan waar ik zeer tevreden mee ben (gekocht na advies en hulp van een forumlid hier). Zegt natuurlijk niets over de lintzagen maar wel iets over de afwerking e.d. zolu ik zo durven denken

Zal in ieder geval ook eens de Merlier opvolgen - dom dat ik daar zelf niet aan heb gedacht (heb mijn Freud bladen daar gekocht :D )

bedankt en groetjes

F.
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
Hi Willem,

Ik zou graag een gietijzeren tafel blad willen hebben en ook - vergeten boven te vermelden - een snelspan hendel. De DW876 heeft dat niet.

D'er is nog een beetje flex op het budget naar boven. maar gezien mijn bescheiden werkplaats zit ik wel aan een maximale footprint van +/- 780 x 660

Maximale zaag hoogte 200 mm

Niemand hier die ervaring heeft met de Jet JWBS14 ?

mvg

F.
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
Hi Ronny,

Bedankt voor je tip - ik had al gezien naar Record power en alles zag er perfect uit - met name de BS350. Maar, de mitre tracks in het tafelblad zijn niet standaard, ze zijn een stuk smaller dan de 3/4' en das erg lastig.
Vond die informative op een Engels forum van iemand die zich daarover beklaagde omdat het nergens vermeld stond en hij het pas merkte toen die machine bij hem in huis stond .....
Ook is de zijgeleiding en het gietijzeren blok waarop je de fence vast maakt niet zo simple af te regelen. Heb dat al eens gehad op een vorige zaagtafel. Dat waren voor mij eigenlijk de "show stoppers"
mvg
F.
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
Langs een aantal zaken hier geweest maar niets kunnen vinden wat mij echt aansprak. (binnen mijn budget)

Heb de beslissing genomen om dan toch maar voor de JET JWBS-14Q te gaan. Was al met al ook nog in prijs gezakt (-200,-) (VdH b.v Utrecht NL)
Machine zit goed en degenlijk in elkaar.

Als ik wat meer gebruikservaring heb zal ik hier wel een review plaatsen - hebben andere mensen er hopenlijk ook wat aan.

F.
 

ToysAndWood

Nieuw lid
26 mrt 2016
14
3
Gelderland (NL)
Beste Fganon, sta op het punt een lintzaagmachine aan te schaffen. Ik twijfel nog steeds tussen de Jet JWBS-14QM en de Holzkraft HBS 351. Kan je al wat meer vertellen over je eigen ervaring met de Jet JWBS-14Q?
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
sorry voor het late antwoord - had de mail gemist.

De projecten die ik er mee gedaan heb zijn uitstekend gelukt. Op het moment is het een beetje rustig voor de Jet, wat andere zaken te doen

Moest ik morgen opnieuw voor de keuze staan - met hetzelfde budget, dan ging ik weer voor de Jet.

Heb net als jij naar al die andere merken gezien, maar vond deze keuze toch voor mij het beste, nadat ik behoorlijk wat reviews had doorgelezen, inclusief de pro's en con's .
Terug in de thread staan een aantal zaken die voor mij belangrijk waren.

Wat ik wel gedaan heb is direct een ander lint op de machine gezet - het meegeleverde was nu niet echt om over naar huis te schrijven.
Via dit forum bij Tuffs in de UK terecht gekomen en daar een aantal linten gekocht,
De machine loopt daarmee bijzonder rustig en spoort heel goed. De wielen op de Jet hebben een crown wat het afregelen van het lint niet moeilijk maakt.

Op Youtube staan een paar perfecte filmpjes die je echt moet zien, mocht je dat al niet gedaan hebben (o.a. Alex Snodgrass)

grts

fganon
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.