Metabo TS216 Floor

Superr

Nieuw lid
23 nov 2012
24
0
Ik heb deze week een Metabo TS216 gekocht. Ik heb de afgelopen tijd naar veel tevredenheid Makita spullen gekocht, maar de MLT100 is volgens 'het internet' niet echt een top aankoop. De Metabo TS216 wordt regelmatig als goed alternatief aangeraden. Dus, op goed geluk heb ik van de week de Metabo TS216 Floor gekocht. Via idealo.de kon ik een webshop vinden die hem voor 440 euro kon leveren.

Vandaag mocht ik hem uitpakken. Het is een 'ok' machine, maar je merkt wel dat het een instapper is;
Alle hendels zijn van plastic
Het aluminium bed is erg grof
De motor maakt een hoop herrie
De parallel geleider kwam scheef en 'met schade' nieuw uit de doos.

Ik hoop dit weekend met de zaag te werken. Net als bij alle (high)power tools waar ik beperkte ervaring mee heb zijn de eerste paar werkzaamheden 'eng' dus ik doe rustig aan.
20160610_163049.jpg20160610_163055.jpg20160610_163059.jpg20160610_163104.jpg20160610_163208.jpg20160610_163213.jpg20160610_163238.jpg
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Deze machine heb ik ook een tijdje in gebruik , ik ben er erg tevreden over.
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Ga gewoon wat stukjes zagen van afvalhout bijvoorbeeld, dan leer je hem vanzelf kennen.

Wel zou ik gaan werken met stofafzuiging, anders kan de zaagsel uitgang wel eens verstopt gaan zitten.
 

Superr

Nieuw lid
23 nov 2012
24
0
Bedankt. Nog tijdens het eerste project ben ik het stof al beu. Net even een stofzuiger gehaald. Het wordt zo wel erg druk in mijn schuurtje. Verder is het een lawaai van jewelste. Ik heb gelukkig een setje goede oordoppen. Zonder gehoorbescherming is het niet uit te houden.

Wat vinden jullie trouwens van het gebruiken van dunne handschoenen? Ik voel me omgeven door power tools erg 'naakt' zonder mijn handschoenen.

Als test heb ik net wat betonplex door de machine geduwd. Daar heeft hij aanzienlijk meer moeite mee dan met MDF.
 

Bijlagen

  • unishorebedrijfskleding-nl-oxxa-x-pro-flex-air-51-292-151292-grijs.jpg
    unishorebedrijfskleding-nl-oxxa-x-pro-flex-air-51-292-151292-grijs.jpg
    81,7 KB · Weergaven: 405
Laatst bewerkt:

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Als je wilt afkorten dan moet je zeker opletten dat je je hout niet direct tegen de geleider aanzet (steek er bv een blokje van 20 mm tussen ofzo).
Anders kan je hout knellen tussen het zaagblad en de geleider, met een kickback tot gevolg.
Ben zelf ook nog een beetje een beginner met een zaagtafel (heb een dewalt), maar zolang je goed oplet en je je vingers weghoudt van het zaagblad dan kan er in principe niet veel mis gaan.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Nooit handschoenen aan doen bij een zaagmachine!!!
Als je ooit met je handen in de zaag komt scheurt je vel wel maar je handschoen niet.
dus je hele hand wordt in de machine getrokken!
En je handen hebben zo dicht bij het blad ook niks te zoeken daar zijn pushsticks voor.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
en zagen doe je op gehoor.
je duwt het materiaal er zo hard door dat de zaag niet in toeren afneemt (tijdens het zagen)
 

Superr

Nieuw lid
23 nov 2012
24
0
Ik ben absoluut geen daredevil en heb zelfs de manual doorgelezen op zoek naar safety tips.

Bij welke machines is het nog meer onverstandig om handschoenen te dragen? Hand cirkelzaag, Boven frees? Draaibank of freesmachine hen ik niet.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
zaagtafel, vlakvandiktebank, afkortzaag, draaibank.
gewoon alles waar je makkelijk met je handen in of tegen bewegende delen kan komen
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
De meningen verschillen op dit gebied maar ik ben ook geen voorstander van handschoenen en waarom ook?
Zorg wel voor een veiligheidsbril, goed schoeisel, stofmasker/afzuiging en een schone werkplaats want struikelen in je werkplaats is wel het laatste wat je wilt als een machine draait.
Vaak gaan mensen ook de fout in als ze een klusje af hebben en dan iets vergeten zijn en dan denken; nog even snel.......en dan bijv even geen bril op doen.
Lees ook de blunders op dit forum 'ns na, daar leer je ook van.
Als je weinig ervaring hebt kan het heel goed zijn om 'ns op internet te kijken of er in de regio een introductiecursus machinale houtbewerking wordt gegeven, vaak iets van 8 dagdelen of zo.
Dat kost misschien iets aan investering maar dat is z'n geld dubbel en dwars waard en kijk daarnaast vooral ook op youtube naar clips, daar leer je ook veel van.
En natuurlijk zoals je nu doet, stel je vragen op het forum.
 
Laatst bewerkt:

Zero-Fox

Nieuw lid
28 nov 2019
23
0
Omg Doetinchem
Ben je nog steeds in het bezit van de ts216? Ik heb er namelijk sinds vrijdag ook één, maar ik weet nog niet zo goed wat ik er van vind... Ik ben tot nu toe eigenlijk voornamelijk bezig met het ding zo accuraat mogelijk te krijgen... Ik heb hem besteld bij Toolsupply Delfzijl... Het eerste wat me tegen stond was dat de boutjes onder dat plaatje rondom het zaagblad (hoe heet dat ook al weer) zo ontzettend vast zaten en van een veel te zacht materiaal gemaakt zijn, dat ik bij het losdraaien 3 van de 4 flink beschadigd heb (ondanks een goed passende schroevendraaier) Dus ik naar de bouwmarkt voor 4 nieuwe boutjes, blijkt het natuurlijk weer zo'n ���� maat te zijn die NIEMAND ooit gebruikt... M4,5.... Dus ik een mail gestuurd naar Delfzijl, maar geen antwoord... Dan is ook nog ofwel de geleider gedraaid (aan het einde is ie niet haaks te krijgen, dus heb er zelf maar één gemaakt) ofwel het tafelblad op dat punt is niet vlak... Toen ik vandaag bezig was met alles nauwkeurig en haaks te krijgen, zag tot mijn grote schrik/verbazing/woede dat er ineens een kogeltje onder de tafel op de grond lag! Dus ik weer gemaild met foto van het kogeltje, maar weer geen reactie... Ik weet niet of het met het kogeltje te maken heeft, maar de motor loopt een stuk langer door bij het uitzetten... Terwijl toen ik het ding wilde kopen, zij direct reageerden en meerdere malen, zelfs tot laat op.de avond... Ik weet het niet, maar ik voel me heel erg bedonderd, om het maar netjes te zeggen...

Iemand hier ervaring mee??
 

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
125
23
Harkstede
Klopt, ze hebben daar ook een fysieke winkel. Maar dat is niet perse garantie tot service blijkbaar. En de verkoopprijs zou daar eigenlijk niets mee te maken moeten hebben. Je bent dealer, dat kent nu eenmaal de nadelen van het oplossen van ontevreden klanten en eventuele garantiezaken.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Die boutjes bij het plaatje rond het zaagblad zijn toch bedoeld om de hoogte/vlakheid te stellen, waarom zou je die eruit draaien? Tenminste bij mijn DeWalt kan je die alleen "naar beneden draaien" zodat het plaatje op dat punt iets omhoog komt. Ze gaan er maar moeilijk uit juist om er voor te zorgen dat je ze niet kwijt raakt.
Of hebben we het over iets anders?
 

Zero-Fox

Nieuw lid
28 nov 2019
23
0
Omg Doetinchem
Ik had het ook niet over "eruit" draaien. Ze zijn inderdaad bedoeld om het plaatje af te stellen en die lag heel diep in het blad, waardoor het werkstuk naar de zaag kant viel. Om dat op te lossen gebruik je dus die boutjes om het af te stellen, zoals je al zegt, en om ze omhoog te krijgen, dien je ze "uit" te draaien, maar dezen zaten dus zo keihard "in" gedraaid dat ze kapot draaiden bij het los draaien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.