The Ultimate Box Joint Jig (The Vikingpirate Box Joint Jig)

vikingpirate

Nieuw lid
17 nov 2015
8
0
Beste mede forum leden,

Graag wil ik u mijn versie van de The Ultimate Box Joint Jig delen met u en mijn versie heet daarom The Vikingpirate Box Joint Jig

Wil je de tekening zelf hebben zoals hij hieronder staat download even de onderstaande zip file.
Download de zip file hier (Bekijk bijlage The Vikingpirate Box Joint Jig.zip)

Nu heb ik hem zelf getekend en hij is groter gemaakt omdat ik zelf diepere verbindingen wilde maken dan het origineel.
Op de tekening staat een paars gedeelte dit is het schuif gedeelte, ook omschreven in de tekening.
Het staat deels in het engels omdat ik hem ook op een andere site deel, en daar weer groot deel engelse mensen zijn.

Graag wil ik mijn tekening met jullie delen het enige wat ik er voor vraag geef even een leuk bedankje als je hem gaat maken en een review als je hem gemaakt hebt.

Deze tekening mag zonder mijn mede weten gewoon gedeeld worden en zo andere mensen ook blij maken van dit model.
Base.jpgBlocks.jpg

Bij de laatste foto kan je een 3D zien alleen let op deze verschild in maten, zoals ik hem gemaakt heb.
Hier zie je een filmpje van iemand anders zoals hij gebouwd word, maar let op deze film is niet van mij en gebruik hem ter illustratie.


 

Bijlagen

  • 20160516_155227.jpg
    20160516_155227.jpg
    84,1 KB · Weergaven: 671
  • 20160610_161502.jpg
    20160610_161502.jpg
    64,2 KB · Weergaven: 631
  • 2.jpg
    2.jpg
    25,3 KB · Weergaven: 630
  • 3.jpg
    3.jpg
    24,1 KB · Weergaven: 629
  • DSC00366.jpg
    DSC00366.jpg
    65,5 KB · Weergaven: 633
Laatst bewerkt:

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Prachtig,maar ik zie alleen maar een vooraanzicht als tekening en kan daar eigenlijk bijna niets mee zonder andere aanzichten(zij-/boven- of 3D) laat staan dat ik hiervan het hele ding zal kunnen maken dus wil je je boxjoint jig echt promoten zorg dan voor duidelijke werktekening en bv als extra aanvulling een paar duidelijke detail foto`s
 

vikingpirate

Nieuw lid
17 nov 2015
8
0
Ik hoop dat je er genoeg hebt, om te zien hoe hij gemaakt word.
Ik zal een foto van het orgineel erbij doen, alleen heb ik zelf maten veranderd zo dat ik ook dikker hout kan gebruiken.
En de totaal maat zijn anders en de boven zijde het mechanische is ook net even anders.
Mijn jig box joint heb ik gemaakt van afval materiaal, daarom zie je ook dat er verschillende materialen gebruikt zijn.
Verder zie je ook dat op de glijdende delen, lekker wat vet zit, om alles lekker te laten schuiven.
 
Laatst bewerkt:

sgtbean

Nieuw lid
19 sep 2016
4
0
Hallo Vikingpirate,

ook belangrijk om te vermelden is dat deze versie goed werkt met een 3 mm zaagblad. Dit omdat de spoed van een M24 draadeind 3 mm is. Heb je een 2,3mm zaagblad zoals ik, dan moet je eigenlijk een zaagblad kopen dat overeenkomt met de spoed van het draadeind dat je gebruikt. Dit laatste geldt overigens voor de originele van John Heisz ook. ;)
 

Vikingpirate99

Nieuw lid
1 dec 2015
15
0
Hallo Vikingpirate,

ook belangrijk om te vermelden is dat deze versie goed werkt met een 3 mm zaagblad. Dit omdat de spoed van een M24 draadeind 3 mm is. Heb je een 2,3mm zaagblad zoals ik, dan moet je eigenlijk een zaagblad kopen dat overeenkomt met de spoed van het draadeind dat je gebruikt. Dit laatste geldt overigens voor de originele van John Heisz ook. ;)

Beste John,

Dit maakt niets uit omdat je begin stand zelf kan instellen, door middel van de blokkeer ring zo af te stellen dat hij netjes gelijk aan het blad en je draadeind valt.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Dat zou ik dan eens op film moeten zien. Verhaal van John klinkt logisch. Als de draad 3mm is, zijn je tussenstapjes waarbij je pinnetje ertussen kan vallen dus ook in stapjes van 3mm ten opzichte van elkaar. Wel is het begin in te stellen door het draadeind te verdraaien.

Ik kijk uit naar het filmpje met box joints in een afwijkende maat (zeg 12mm of beter nog, iets wat geen meervoud is van 3mm?)
 

sgtbean

Nieuw lid
19 sep 2016
4
0
Vikingpirate,

aangenomen dat je met blokkeerring de "camlock" bedoelt? Die kun je namelijk afstellen op het aantal "groeven" dat het draadeind moet opschuiven per klik. Maar met een M24 draadeind is je "resolutie" 3mm: je kunt nooit minder dan 3 mm opschuiven per klik, omdat anders je "locking" mechanisme niet werkt. In 1 van John's filmpjes vertelt hij dit een beetje verkapt door te zeggen dat de draadeind die hij gebruikt 1/8" "toothspacing" heeft. Deze gebruik je in combinatie met een 1/8" dik zaagblad. Je resolutie op de draadeind moet gelijk zijn met de dikte van je zaagblad. Wat natuurlijk wel kan is een zaagblad met een dikte van de helft van je resolutie, in dit geval 1,5 mm, gebruiken bij een resolutie van 3mm: je krijgt dan per klik die je opschuift zowel je vinger als je opening van 1,5mm in 1 snede.

Voorbeeld:
Als ik een draadeind met een resolutie van 3 mm gebruik, en mijn zaagblad 2,3mm dik is, dan krijg ik de volgende situatie:
1e snede: zaag neemt 2,3 mm materiaal weg vanaf de zijkant van mijn werkstuk. Ik "klik" de draadeind 1 groef verder. Deze schuift dus 3 mm op.
2e snede: zaag neemt weer 2,3 mm materiaal weg, op 3(!) mm vanaf de zijkant van mijn werkstuk. Tussen mijn 1e snede en 2e snede zit nog 0,7 mm materiaal die niet weggehaald is. Ook zit ik met het probleem dat er in totaal, vanaf de zijkant van het werkstuk 5,3 mm is weggenomen. Als ik vervolgens de vinger wil maken die hierin past, schuift mijn draadeind met resolutie 3 mm op: dus 3 klikken voor mijn volgende snede brengt de vingerbreedte op 6 mm - te breed om te passen.

Dit probleem blijft ook als je hem zo instelt dat het zaagblad bij de eerste snede 0,7 mm "overslaat" en dus een snede maakt die uitkomt op 3 mm van de zijkant. Je opening is dan bij 2 klikken opschuiven - na opschonen(!) - 6 mm breed, maar de vinger wordt dan 6,7 mm breed. Je blijft dus altijd een probleem houden met het verschil tussen de resolutie van je draadeind en de dikte van je zaagblad.

Dit zul je wel op kunnen lossen maar een hoop werk, welke het gebruik van de jig dan weer teniet doet...:)
Als je een jig wilt hebben waarbij het niet uitmaakt wat de dikte van je blad is t.o.v. je index-mechanisme, dan is de screw-advance jig van Matthias Wandel een betere oplossing omdat je hiermee de resolutie-beperking van de draadeind eruit haalt. Door iets verder of juist minder ver te draaien kun je ook fracties van mm opschuiven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.