Nog een kistje

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo,
Op verzoek moest ik nog een kistje maken. Kon ik nog mooi even oefenen met de machines. Inmiddels weet ik hoe ze functioneren.
Dit kistje is gemaakt van appelhout. Afgewerkt met olie voor de kleur en één laagje was.
Het volgende project zal een dressoir worden. Tekeningen ga ik maken in de vakantie. Vorderingen zal ik t.z.t. hier ook posten.

Groet Jos.

Attached files
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Bah wat een rot kissie veel te mooi om hier te laten zien wordt ik alleen maar stinkend jaloers van .
:lol:
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
jos,

wederom een geslaagde opdracht! ik dacht altijd dat appelhout erg wit van kleur was maar er zijn natuurlijk vele appelsoorten. waar ik benieuwd naar ben is hoe je de vingerverbinding gezaagd hebt. heb je hiervoor een mal gemaakt?
hoe heb je het profiel in de deksel gekregen? frees/schaaf/zaag??

bedankt voor het posten van de foto, ik ga vandaag mijn volgende kistje proberen te maken. dit geeft weer meer aandacht voor de afwerking.

rick
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo Rick,

De vinger verbinding heb ik op de zaagtafel gemaakt. Ik gebruik hiervoor een zaagblad met een zaagsnede van 5mm breed en een rechte tand. Ik heb op de dwars aanslag een plankje met een klein dwars stukje van 5 mm dik. Deze kan ik dan prcies op 5 mm afstellen. éénmaal de eerste groef en daarna iedere keer de groef in het stokje. De eerste groef bepaal ik aan de hand van hoe groot ik het stuk wil hebben wat ik in verstek ga steken. Om de tand goed in het juiste ritme door te kunnen zetten maak ik op het punt waar ik de deksel wil hebben een tand met een dubbele dikte. Dan heb ik de ruimte voor de zaagsnede en om het weer netjes af te werken.
De deksel is een combinatie van in verstek zagen en schaven. Het randje maak ik ook op de zaagtafel met het blad met de rechte tand.
Hoop dat het duidelijk geworden is.

Groet Jos
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
aha, dat maakt het voor mij inderdaad een stuk duidelijker. een vergelijkbare methode zag ik op youtube staan voor het maken van houten scharnieren. erg leuk om te doen en het leek me een leuke vervanger voor de reguliere scharnieren.

heb je dit mooie hout gekocht bij 's wereldse mooist liggende houthandel in loenen?

rick
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo Jaap,

Voor de rechte zaagsnedes gebruik ik een HAMMER Sleufzaagblad. Ik heb geen idee of deze ook op andere machines past. Zelf heb ik een K3 winner van hammer.
Nee Rick het hout komt niet uit Loenen. Sinds dat ze daar geen notenhouten balkjes meer hebben kom ik er niet zo vaak meer. Het hout komt van de hobby zolder van die Arnhemse.

Groet Jos
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.