Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: vrije hand frezen

vrije hand frezen

Er wordt mij nogal eens gevraagd hoe je letters kunt uitfrezen, en hoe je aan mooi letters/tekst kunt komen. Nou dan zeg ik dus: even spelen met je computer in je tekst/lettertypemogelijkheden, dan je tekst samenstellen, uitprinten, bij de Copy shop tot de juiste maat uitvergroten, afdruk maken op het hout, de tekst er op plakken is net zo makkelijk, en dan...........frezen maar. Ja, ja, uit het losse handje. op bijgaande fotoo's ( al weer een paar jaartjes oud) zie je mijn zeer gewaardeerde vriend Bob in onze werkplaats aan het werk om een grafmonument in teak te maken, voor zijn vriend Silvio, uit de vrije hand. Dat was een heel mooi stukje, liefdevol vakwerk.

Attached files

Re: vrije hand frezen

Hoi Dopeling,

dan toch nog één vraag.
    Wat voor freesje?

Groets,

Gewoon een rechte groeffrees, niet te breed, zal wel een 6 of 8 mm brede geweest zijn. De truc is dat je eerst de letter grof uitfreest en daarna met zo'n fijne frees terugfreest, dus leunend tegen de lijn tegen de klokrichting infreest. Als autodidact had ik ontdekt dat dat geweldig gaat. Maar het zal wel niets nieuws zijn geweest alleen weten veel mensen niet dat dit alles bij elkaar een hele mooie manier is om met heel veel lettertypes een heel eigen tekst in hout te maken.

Festool heeft er een aparte frees voor, maar met een V-vormige frees zou het ook moeten lukken. Festool heeft ook een aardige "handleiding" voor het frezen uit de vrije hand, zie het bijgevoegde pdf document.

jaap

Attached files frezen uit de vrije hand.pdf (1.8 MB)

Trend heeft er ook speciale mallen voor, en levert (uiteraard) ook frezen voor dit werk.

Zie ook:

http://www.capellemanmachines.be/fre...20EN%20NUMMERS

Forum Rechten