2k PU matte vernis, juiste verwerkingswijze?

Peeters

Nieuw lid
8 jun 2016
4
0
Hallo iedereen,

Al even gebruik ik 2k PU matte vernis voor het blank afwerken van mijn meubelen (vooral tafels eigenlijk) deze breng ik aan met een spuitpistool (http://www.nonpaints.com/nl/eminent-e33-hte-verfspuitpistool-bovenbeker) deze gebruik ik met een spuitopening van 1,5mm. Dit lukt allemaal zeer goed maar omdat ik dit nooit geleerd heb vraag ik me af of mijn werkwijze goed is, en soms krijg ik toch niet het gewenste resultaat.

Hierbij mijn HUIDIGE werkwijze :
(Ik probeer voor het ultra matte resultaat te gaan)

-Hout afschuren tot korrel P120 met de nerf mee.
-Hout afstoffen met lucht en nadien met een fiberdoek.
-Eerste laag 10% verdund aanbrengen.
-Droogtijd 4uur.
-Opschuren met korrel P280.
-Hout afstoffen met lucht en nadien met een fiberdoek.
-Tweede laag aanbrengen.
-Opschuren met korrel P280.
...
-Vierde laag aanbrengen.
-Laatste keer opschuren met korrel P280 in de richting van de nerf.
-Met staalwol 0000 nog eens er overgaan.

Is er misschien een "theoretische juiste" methode te vinden want ik heb al veel gezocht zonder iets te vinden. Er zijn er die 4 lagen in 1 keer spuiten dus na 15min wanneer het stofdroog is een volgende laag zetten, er zijn er die helemaal niet schuren op het einde, etc etc,...

Een veelvoorkomend probleempje zie je hier:
2016-06-07 00.26.23.jpg
2016-06-07 00.26.14.jpg
2016-06-07 00.26.07.jpg
Hier zie je "vlekjes".

Dus mijn vraag:
-Wat doe ik verkeerd?
-Wat zijn de juiste technieken om deze vernis aan te brengen?
-Hoe kan ik nog matter krijgen?

Ben benieuwd naar hoe jullie het doen,

Alvast bedankt,
Groeten Simon
 
Laatst bewerkt:

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
3 tips,
Voor je gaat beginnen met lakken even vochtig afnemen (ik pak een plantenspoeier en spuit het licht nat en dan laat ik het even optrekken, daarna schuren met 240 of 320 (280 is ook prima)
Gebruik Skylt Ultramat (of standaard) lak ook bij nonpaint te verkrijgen aanbrengen met een roller, vraag even bij hun welk type.
Na de laatste laag afblijven.
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Ik kan ze slecht zien op de foto's de vlekjes kan je ze ook voelen? misschien is het handig om een poriënvuller te gebruiken, verder is het zo dat als je spuit er niet echt veel lak op het hout komt dus 4 lagen zouden er minmaal 6 moeten zijn.
Ook het schuren je gaat van 120 gelijk naar 280 dat kan niet je krijg schuurkrassen nooit goed weg dan, wat je moet doen is 120 180 240 320 400 als dat aan houd dan heb je als het goed is geen schuurkrassen en altijd met de hout nerf mee schuren
Voor het spuiten schuur je 120 het meesten weg dan 180 na schuren, 3 lagen spuiten 24 uur uit laten harden vervolgens schuur met 240 0f 320 voor en schuur je af met 320 of 400 dan spuit je de boel af met 3 lagen.
 

Peeters

Nieuw lid
8 jun 2016
4
0
bedankt voor de antwoorden,
fantic : bedankt, zal dat eens proberen, en heb ook al veel goed gehoord van skylt dat deze ultra mat is maar ik vind deze een beetje te duur en blijf liever bij mijn vaste winkel voor verf.

RoTo : de vlekjes kun je niet voelen, het zijn eerder "matte" kleine vlekjes opzicht niet te zien maar ik ben nogal een perfectionist dus dit stoort mij :), ik gebruik meestal eerst een alcohol beits voor de kleur, doet dit hetzelfde als een poriënvuller? En ik zal het dan eens volgens uw richtlijnen proberen, bedankt !

Nog even dit :
Die 3 lagen die ik 2keer moet aanbrengen is het mogelijk om 15 min (stofdroog volgens technische fiche) te wachten tussen de lagen of moet er 4 uur gewachtworden (overspuitbaar volgens technische fiche) ?

Alvast bedankt,
Groeten Simon
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.607
Ik gebruik vaak 2k pp van epifanes. Dit verwerk ik nat in nat, zodat je niet tussen elke spuitbeurt hoeft te schuren. Meestal kan je van je verfsysteem een datablad downloaden. Daarop kan je de verwerkingsvoorschriften vinden, zoals hoeveel en welke verdunning. Spuitopening en spuitdruk. wanneer en waarmee schuren. De meeste 2k lakken die ik ken,moet je in vrij dikke laagdiktes opbrengen om een mooie vloeiing te krijgen.Meestal heb je aan twee lagen genoeg.Als je te schraal spuit krijg je geen mooie vloeiing.
 

Peeters

Nieuw lid
8 jun 2016
4
0
Amai dat zien er wel goede producten uit, en spijtig dat je zo n uitgebreide techische fiche niet vaker ziet. Maar ik zie hier helaas niet meteen een matte afwerking tussenstaan, zal dit wel onthouden wanneer ik een glanzende afwerking nodig heb !
Bedankt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.