Parketschuurmachine: relatief urgent advies gevraagd / helpen kiezen

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
723
30
BE / Tienen
Beste allemaal,

Ik ga in de loop van de volgende maanden een 5tal kamers voorzien van plankenvloer. Het betreft een eiken vloer met brede eiken planken (>20cm) gelijmd + genageld op ondervloer die verlijmd wordt op chape. Ik heb weinig ervaring met het schuren van een houten vloer. Ik wil het op mijn gemak doen en was van plan om een 2dehands machine te kopen in plaats van te huren (dan kan ik die gedurende de ganse duur van de werken bij mij hebben, rustig kamer per kamer doen, weinig stress...)

Het toeval wil dat ik na wat speurwerk 2 machines voor ongeveer dezelfde prijs kan kopen. Ik ken echter weinig van deze machines en had daarom graag advies gehad van iemand die hier wel wat van kent...


De eerste machine is machine van het merk kunzle & stratin, type scorpion. Een soort bandschuurmachine van 20 cm breed.

De tweede machine is een Deva Handy 8 B. Dit is een walsschuurmachine (een soort rol waarop een rechthoekig blad schuurpapier bevestigd wordt & die dan snel ronddraait). Deze machine is nieuw een stuk meer waard dan de boven vermelde.

Wat vragen:

Wat werkt het handigst, is er in de praktijk veel verschil?

Kan je mits het werken van grove naar fijne korrel met een van deze machines zover komen dat een woodboy voor het fijnschuren overbodig wordt? (Klassieke meubelmakersmachines zoals een excenterschuurmachine heb ik ter mijner beschikking).

Zit de Deva Handy technisch veel ingewikkelder in elkaar (kwestie van probleempjes te kunnen oplossen)?

Zit er veel verschil in prijs qua verbruik van schuurpapier / is schuurmateriaal voor beide machines vlot verkrijgbaar?

Doel van de machine is de eigen woning afwerken en een paar klussen in familiale kring, waarschijnlijk verkoop ik hem daarna gewoon verder.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ik had verschillende klanten die veel parketvloeren legden. Zij werkten allemaal met hummel machines. De rest vonden zij kwalitatief uitermate teleurstellend. Een zeer eenzijdige mening maar deze machines zaten niet in mijn leveringspakket. Ik kan alleen zeggen dat zij veel grote projecten deden, 5000m2 kwam meer dan eens voor. Daar gingen heel veel brads in. In gebruik op bouwplaatsen letten op onderspanning. O als er glitsa op je vloer zit (de oude kwaliteit) dan kost dat veel meer schuurband en.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.