Introductie en een vraagje

MRTN

Nieuw lid
2 sep 2010
21
0
Hallo allemaal,

Ik merk dat het vrij gangbaar is om je eerst even voor te stellen, dus dat doe ik dan maar als eerste. Momenteel ben ik 24jaren oud, en leef ik in de omgeving van Dordrecht. De laatste tijd (1-2jr) intereseer ik me steeds meer voor houtbewerking. Voor wat klusjes voorheen (Werkbank, zaag/freestafel, kapstok) heb ik al wel eens het nodige gelezen hier, maar voor een vraag waar ik nu mee zit leek het me wel handig als ik ook een eigen account hier zou hebben.

Aangezien ik gemerkt heb dat foto's hier altijd wel gewaardeerd worden, heb ik 4 foto's bijgevoegd van mijn pronkstuk tot nu toe: een zelf ontworpen, uit een tafelblad gemaakte, massief eiken (op de bovenkant na) kapstok.






Waar ik momenteel mee zit is een tuinpoort. Ik wil deze zelf maken van geimpregneerd vuren hout. Deze beits ik later voor een betere kleur en weersbestendigheid. De hoogte wordt ongeveer 1,80m en 1,20m breed. Het idee is om een profiel te maken van balken, waarvan de bovenste gebogen gaat worden. (zelf proberen, anders wordt deze ook recht) Het onderste gedeelte van de poort (2/3) zal helemaal dicht worden met schrootjes, de bovenkant wil ik open hebben. (zie het voorbeeld plaatje)



Vaak lees ik dat het verstandig is bij zulke poorten om een schuine balk te plaatsen van de onderkant van de scharnierzijde naar de bovenkant van de "uitzwaai"-zijde. Dit om uitzakken van het geheel tegen te gaan. Aan de andere kant, als ik de foto's bekijk van bedrijven die zelf poorten maken zie ik heel vaak deze balk niet zitten. Het gaat me er nu om dat de poort wel lang moet blijven hangen. Met de constructie die ik momenteel ik gedachten heb is zo'n diagonaal niet mogelijk. Als het nu echt noodzakelijk is, ga ik het idee aanpassen hierop.


Alvast bedankt voor de hulp!

Attached files
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hallo MRTN,

ik ben ook net nieuw hier en las je vraag. Een leuk uitgevoerde kapstok trouwens :)

Wat jij bedoelt is of de poort gemaakt kan worden zonder schoor (zo noemt men de schuine balk die het zakken tegen gaat)? En zo ja, hoe. Dat begrijp ik goed toch?

De afmetingen van de poort zoals jij deze omschrijft is van redelijk formaat, vooral de breedte, dus het schranken (scheefzakken) zou zeker gebeuren. Om dit tegen te gaan zou je iets van een stabiliteitsvlak moeten creëren. Omdat je het onderste 2/3 deel dicht wil maken zou je de stabiliteit daar kunnen zoeken. Bijvoorbeeld door daar een 18 mm watervast verlijmde plaat in te maken. In die plaat kun je alvorens "schrootjes profielen" frezen. Ik ben bang dat losse schrootjes niet voldoende stabiliteit kunnen bieden. Tevens zit je dan ook met het inwateren bij de onderdorpel...... Bij een plaat kun je een sponning maken, de profilering van de schrootjes net boven de dorpel stoppen en het geheel mooi af kitten.

Naast het stabiliteitsvlak zou ik bij het raamwerk forse pen-en-gatverbindingen gebruiken om het geheel in elkaar te zetten.

Nog een klein vraagje... Je gaf aan geïmpregneerd vuren hout te willen gebruiken. Dat is zeker aan te raden maar wanneer dit hout bewerkt gaat worden dan kan de beschermende laag aanzienlijk dunner worden of zelfs verdwijnen!! Vooral kopse kanten blijven dan kwetsbaar! Hier is in de vakhandel wel impregneermiddel voor te krijgen. Deze smeer je met een kwast op het hout. Is wel zwaar chemisch trouwens..:!:

Nou een heel verhaal maar ik hoop dat je er wat aan hebt!
 

MRTN

Nieuw lid
2 sep 2010
21
0
Beste GAV,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Het gaat inderdaad om de schoor.

Een 18mm plaat is opzich wel een aardig idee, maar van wat soort materiaal stel jij je dat dan voor? Het eeste wat me bij zo'n plaat boven komt is een multiplex plaat, maar graag zou ik alles van hetzelfde hout willen maken om geen kleurverschillen te krijgen. Is het verlijmen van schrootjes (met een sleuf/lip verbinding, als je dat zo noemt) ook mogelijk? Dit is namelijk makkelijk in (geimpregneerd) vuren te krijgen. Je hebt dan wel verticale lijmvlakken, ik weet niet in hoeverre dat een probleem gaat zijn?!

Mijn schutting heb ik ook gemaakt van geimpregneerd vuren, maar alsnog gebeitst met een goedje wat beits en impregneermiddel in 1 is. Op de bus staat dat dit ook op onbehandeld hout kan. Kopse kanten ga ik inderdaad heel goed behandelen. Wellicht dat ik aan de bovenkant waar de regen e.d. op staat nog wel een RVS plaatje bevestigen tegen het meeste water.

Pen-gat verbindingen was inderdaad mijn idee. Ik dacht om uit het midden van de staanders 1/3 weg te frezen, en van de liggers links en rechts de buitenste 1/3 weg te frezen. Je krijgt dan aan de onderkant een soort ondersteboven U in de staanders. Of is het echt nodig om een dicht gat te maken?

Dus zoiets:


Of is zoiets veel beter:


Ik hoop dat mijn verhaal zo duidelijk is. Alvast bedankt voor het meedenken!

Attached files
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hoi MRTN,

ik begrijp dat een plaat watervast verlijmd multiplex niet zo´n goede optie is. Wat je dan kunnen doen is inderdaad de schrootjes als vlak gaan verlijmen. Zolang je zorgt dat de schrootjes met voldoende lijm worden opgesloten zou dat ook redelijk goed kunnen gaan denk ik.

Wat betreft de verbindingen; pas een gesloten pen-en-gatverbinding met spatpen toe (zie afbeelding). Deze verbinding zo nauwkeurig mogelijk maken, goed in de lijm zetten en eventueel voorzien van schroeven o.i.d. vanaf de zijkant bevestigd. Desnoods laat je de stijlen (de verticale delen) van het raamwerk nog een eindje doorlopen, dit is ook op je eigen voorbeeld te zien.
Wat betreft maatvoering en verdere afbeeldingen van deze verbinding zou ik eens op de site http://www.joostdevree.nl kijken, is een erg informatieve site!

Wat je ook tegen inwatering kunt doen is de bovenkant van het raamwerk iets schuin naar beide kanten afschaven, dan loopt het water er altijd af.

Hoop je zo verder geholpen te hebben! :)

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.