🤔 Welke houtdikte(s) en materiaal voor bed lades 650 x 750 x 200 mm❓

rdr

Nieuw lid
29 okt 2014
8
0
Ik ben een bed aan het maken voor mijn zoon.
Dit uit MDF plaat. Hoofdeinde(kast) 18mm MDF, zijplanken en voeteneinde 22 mm MDF.

2016-06-05_10-28-35.jpg

Onder het bed 3 best ruime lades waar mijn vraag over gaat.
Afmetingen: bxdxh = 650 x 750 x 200 mm

Deze lades worden geleid door kogelgelagerde zijgeleiders met draagkracht van 75 kg. Dit omdat ik niet wil dat er wielen over de vloerbedekking rollen

Het maken op zich is geen probleem dat gaat wel lukken. Waar ik vragen over heb is de dikte(s) van het hout.
Ik heb voldoende draagvermogen nodig zonder dat de lades zelf al het draagvermogen van de geleiders bereiken...:)

De voorkant: deze komt of gelijk te liggen met de zijplaat van het bed (of er komt nog een dun plaatje op wat iets ruimer rondom is en de kier van de lade verbergt)
De zijkanten en achterzijde : deze hebben natuurlijk het gewicht te dragen en dienen voor montage scharnieren (ik denk daar aan 18 mm MDF?)
Bodemplaat: Daar zit mijn voornaamste twijfel. Ik ben hier bang dat MDF gaat doorzakken... Multiplex beter?

Vroeger zag je ook dat bodem platen ondersteund werden door latjes aan onderzijde maar dat neemt weer zoveel ruimte/hoogte in....

Wat zouden jullie aanraden ?

Groet

Rob
 
P

Pel

Guest
Ik zou voor de bodem multiplex 10 mm nemen Rob, en de lades zou ik opdek maken dan heb je die kier ook niet.

Groet Pel.
 

J@n

Nieuw lid
24 feb 2012
14
0
Bergschenhoek
Voor de laden zou ik populieren-multiplex (aanmerkelijk lichter dan MDF) nemen. 9-10 mm voor de ladebodems, 15 mm voor de rest.
 

rdr

Nieuw lid
29 okt 2014
8
0
Bedankt Pel en J@n,

Ik zit ter vergelijk te zoeken naar een tabel met de sterkte eigenschappen (weerstand tegen doorbuiging etc) van houten plaatmaterialen en/of gewoon hout. Van ijzer etc is dit wel bekend.
Kent iemand zo'n tabel?
 
Laatst bewerkt:

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Ik sjouw niet dagelijks met platen mdf, maar kan me niet herinneren dat die platen, als je ze met z'n tweeën optilt meer dan een cm of 5 doorzakken, in de lengte (2.44m?) en al helemaal niet in de breedte.
Zou het zelf lekker makkelijk houden, alles uit 18mm mdf, veel schroeven + houtlijm, dan zou het me niks verbazen als het de dubbele belasting van de ladegeleiders houdt.
 

rdr

Nieuw lid
29 okt 2014
8
0

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Zo'n sterktetabel voor plaatmaterialen lijkt mij onmogelijk. Kan alleen als alle fabrikanten met dezelfde materialen werken & dat doen ze niet.

Voor je laden maakt het uit hoe je ze maakt. Lijm je de bodem in groeven, dan kan die dunner dan los erin geschoven. Ook de verhouding tussen dikte wanden en dikte bodem maakt veel uit (dikkere wand is diepere groef, wat dunnere bodem mogelijk maakt).

Ik probeer dingen niet te overdimensioneren. Als een bodem dan toch wat doorzakt kun je altijd nog wat latjes onderop lijmen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.