ervaringen met alcohol bad?

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
beste houtdraaiers,

zijn er mensen hier die ervaringen hebben met de zogenaamde 'alcohol soaking' of DNA soaking' methode die veel gebruikt word door de amerikaanse draaiers?

de truuk zou zijn om je voorgedraaide schalen op 10% wanddikte van de diameter te draaien en dan minimaal 24 uur in de alcohol/ethanol te leggen. en daarna in een bruin papieren zak met de uitgeholde kant naar onderen te laten drogen. het water in het hout word dan gedeeltelijk vervangen door de alcohol en omdat alcohol sneller verdampt dan water, zou het sneller drogen. (2-4 weken)

ik 30 liter bio-ethanol gekocht bij de Action en heb al meerdere beuken schalen laten weken en ingepakt in een papieren zak om te laten drogen. dus ik hoop over een paar weken drogen schalen te hebben. ik krijg volgende week een paar veeneik stammen waar ik schalen van ga draaien en omdat dit hout zeer lastig te drogen is wilde ik dit wel eens proberen.

graag hoor ik jullie ervaringen!

groeten Mark
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Hoi Mark,
Ik heb hier geen ervaring mee maar ben benieuwd naar het resultaat.
Wat ik mij dan wel gelijk afvraag is dat je normaal het drogings proces juist vertraagt om scheuren tegen te gaan en hoe dit dan zal gaan als je het juist versnelt. Blijf deze post dus ff volgen/

succes met het testen.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Als dit zou werken, dan zullen de Brandy en Whisky en Wijnmakers wel heel vlug al hun spul weg-drogen, maar volgens mij gaat dit net zo goed als het LDD drogen Liquid Diswashing Detergent dat ook zo goed werkte volgens sommige Amerikanen.

Sommige mensen gaan dansen om het te laten regenen :rolleyes:

Het enige goed is de papieren zak over het hout, dat kan het te vlugge drogen wel wat tegen gaan.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Whiskey is een mengel van water en alcohol. DNA (wat wij spiritus noemen) is pure alcohol (met wat restwater die je door distillatie niet kunt verwijderen - azeotroop - en een stofje om het ondrinkbaar te maken). Alcohol is hygroscopisch en hout in pure alcohol leggen zal zeker wat vocht aan het hout onttrekken. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de verhalen die ik ken, gecombineerd met wat ik van de fysisch-chemische eigenschappen van het systeem begrijp, doen mij denken dat het niet zozeer de snelheid van drogen is waar dit voor helpt (dat water moet er toch allemaal uit - de snelheidsbepalende stap is 'diffusie' en capillair tranport van het vocht in het hout, en als je het in alcohol legt neemt het hout eerst alcohol op - alle processen die beschreven worden zouden in mijn simpele begrip van het proces tot een langere totale droogtijd leiden), maar meer het voorkomen van splijten.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Doet mij denken aan een Spaanse houtdraaier die alles in vaten met olijfolie stopte. Na een jaar meende ik werden de schalen ondersteboven op planken gezet in een schuurtje naast de werkplaats. Zie die vette druipgrot nog steeds voor mij net als de lucht die er hing. Zal dan het proces het zelfde verlopen (Henk) als bij alcohol als het niet vervliegt maar het houtsap vervangt met iets olijfolie.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Whiskey is een mengel van water en alcohol. DNA (wat wij spiritus noemen) is pure alcohol (met wat restwater die je door distillatie niet kunt verwijderen - azeotroop - en een stofje om het ondrinkbaar te maken). Alcohol is hygroscopisch en hout in pure alcohol leggen zal zeker wat vocht aan het hout onttrekken. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de verhalen die ik ken, gecombineerd met wat ik van de fysisch-chemische eigenschappen van het systeem begrijp, doen mij denken dat het niet zozeer de snelheid van drogen is waar dit voor helpt (dat water moet er toch allemaal uit - de snelheidsbepalende stap is 'diffusie' en capillair transport van het vocht in het hout, en als je het in alcohol legt neemt het hout eerst alcohol op - alle processen die beschreven worden zouden in mijn simpele begrip van het proces tot een langere totale droogtijd leiden), maar meer het voorkomen van splijten.

Henk het is precies het tegenover gestelde dat word beweerd, namelijk het drogen in zeer korte tijd plus het niet krimpen van het hout.

Ja whisky is 40% alcohol en zo gauw je nat hout in puur alcohol legt en de alcohol mengt met met het sap in het hout krijg je hetzelfde, alcohol en water, geen of weinig verschil zou Ik denken.

Ik heb wel eens gevraagd om kleurstof in de alcohol te doen en dan te kijken hoever dat totaal verzadigd met water hout dit gekleurde alcohol opneemt, Ik heb geen geluk gehad om iemand te krijgen om dit te proberen.

Commerciële zagerijen gebruiken nog steeds dure manieren van hout drogen, en Ik zou denken dat een sneller drogen in alcohol wel aantrekkelijk zou zijn (de alcohol kan opnieuw gebruikt worden)maar niemand die dat doet, waarschijnlijk voor goede redenen.

In ieder geval hoor je er weer heel weinig over om DNA te gebruiken, een ander fabeltje dat volgers had net als andere manieren om het drogen heel vlug te laten gaan zonder de problemen die je krijgt als je hout te snel droogt, en er zijn er enkele die we kennen buiten het splijten van het hout.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Mijn ervaring met veel alcohol is dat je er inderdaad heel snel een droge mond van krijgt, maar met schalen heb ik dat niet. Met wachten is dus in ieder geval geld te verdienen! :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als je sneller wil drogen zou ik de schalen eerder in een droogkamer leggen, volgens mij bereik je daar mee mee (eventueel ivm met hogere temp én vacuum
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Bevindingen:

Heb enkele beuken schalen voorgedraaid en in de alcohol enkele dagen laten weken. Daarna een bruin papieren zak om de schaal heen getaped, waarbij de opening nog wel open is. En met de opening naar onder op de plank gelegd. Nu 1 maand later is het gemeten vochtpercentage 25%, dus nog niet volledig droog maar gaat in elk geval sneller dan insmeren met houtlijm in mijn beleving. Maar ik weet niet goed of dit toe te schrijven is aan de alcohol of de papier zak erom heen.

Wat wel opviel is dat nadat ik de schaal uit de alcohol haal het oppervlak van het hout na 5 minuten kurkdroog is.

Binnenkort ga ik ook proberen hout te koken om de spanning te verminderen (bij veeneik van 4500 jaar oud) zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of ben ik weer pionier?

Groeten mark
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Hallo,
Ik ben in een eerder stadium bezig geweest met Pentacryl. Dit gaf prima resultaten. Ik heb wat producten gemaakt die ik behandeld heb met Pentacryl en geen van deze producten is gaan scheuren. Tegelijkertijd heb ik werkstukken gemaakt van hetzelfde hout en niet behandeld met Pentacryl en deze scheurden dus wel. Ik ben dus wel overtuigd dat het werkt. Ik had daarom een grote RVS pan gekocht die ik wilde gebruiken om een vacuumvat te maken. Echter toen ik de inhoud van de pan (30 liter) afzette tegen de kosten van Pentacryl heb ik op de rem getrapt. Het spul is namelijk behoorlijk aan de prijs. Omdat ik de pan toch al had heb ik een grote wokbrander gekocht en heb inmiddels mijn eerste stukje hout gekookt. Dit is ongeveer een week geleden. Het vertoond nog geen scheuren en de scheuren die al aanwezig waren voor het koken zijn niet groter geworden. Ik heb dus goede hoop dat het werkt. Binnenkort ga ik nog wat andere stukken testen. Ik heb het hout ongeveer 1 uur laten koken. Het is wel aan te raden om het buiten te doen want er komt wel een luchtje af. Ik hoor ook graag andere resultaten. Op internet heb ik ook wel e.e.a. gelezen en dat was overwegend positief.

Groet,
Johan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.