Metabo bas 318

boeda

Actieve deelnemer
6 dec 2013
38
2
Heeft er al iemand ervaring met de nieuwe metabo lintzaag bas 318 de opvolger van de bas 317?
 

Marco78

Actieve deelnemer
6 sep 2018
32
7
Veluwe
Jawel, maar helaas niet zo erg positief.
Er zijn verbeteringen tav de 317 oa : wielen solider, zaagtafelverstelling is met tandwiel, zaaggeleiders met kogellagers, Led werklamp, betere veiligheid schakelaars op beide deuren, parallel aanslag is steviger als 317. Met het meegeleverde lint is goed en recht te zagen. Heeft hetzelfde stevige frame als de 317.

Maar de hoogteverstelling is erg veel knudde!!
Als je die versteld zwabbert het letterlijk alle kanten op.
Mechanisme strakker zetten helpt niet, ook moest er siliconen aan de hoogteverstelling om het minder stroef te laten glijden. Kan nog nieuwigheid zijn, maar toch erg slordig vind ik.

Ook moest ik de onderste zaaggeleider helemaal demonteren omdat de inbusbout waar je die mee versteld echt muurvast zat. Fabrieksfout dus.
Deze geleider gaat over een rail, wel een verbetering tav de 317.

Als de zaaggeleider op de goede werkhoogte staat moet je de geleider eerst weer in lijn brengen met het lint, vasthouden en vastzetten. Het zit dan wel vaster als met de 317.
Dit went wel, maar is toch niet wat je van een verbeterde 317 versie mag verwachten.
Te meer omdat de 317 dit probleem niet heeft.

Erg slordig en jammer, de hoogsteverstelling wordt het meest gebruikt, de constructie is dusdanig dat het van de 318 een nogal mindere hobbymachine maakt.

Had deze machine gekocht vanwege de kogellager geleiders.
Was goedkoper als de beoogde Laguna 14-12.

Inmiddels erg veel spijt van de aankoop, Duitse degelijkheid?? Hmm.
Maar even mee doen en sparen voor een betere.
Geen Metabo meer voor mij.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.