Gezocht: Maten "trechtervormige afzuigtuit" Metabo Magnum ADH 260 vlakvandiktebank

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Gezocht: Maten "trechtervormige afzuigtuit" Metabo Magnum ADH 260 vlakvandiktebank

Ik heb een oudere Metabo Magnum ADH 260 vlakvandiktebank aangeschaft via MP, maar zonder de "trechtervormige afzuigtuit". Wie kan mij aan gedetailleerde foto's helpen en maten, zodat ik hem zelf kan maken?

Alvast bedankt.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Bij deze machine bestaat de afzuiging uit 2 stukken, de trechtervormige afzuigtuit en een kap dat aan de machine vastzit die omhoog en omlaag kan.
Aan deze kap wordt de trechtervormige afzuigtuit vastgemaakt bij het vandikken, zit de kap er wel op?
Zie bijlage uit de handleiding.
Bekijk bijlage pag 64-65.pdf
Mvg,:).
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Ja, die scharnierende kap zit er nog op.

Edit:
De foto's die ik een tijdje geleden gevonden had, zijn wat donker maar de tuit is wel symmetrisch. Op de pdf is ie asymmetrisch. Haha, rara....

Edit:
Sorry, ik zie nu pas dat die 2 plaatjes (rechts) van 2 verschillende typen zijn :eek:
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik kan je wel vertellen dat het een fijne machine is maar het afzuigen stelt echt niet veel voor.
Het afzuigen lijkt veel op een afkortzaag bijna alles ligt ernaast en er omheen.
Dus vraag ik mij af of het wel de moeite is om die afzuigtuit zelf te maken.
Ik kan wel een paar foto's plaatsen
032-vlakschaven.jpg
Zo zit het om te schaven,

045-vandikte.jpg
en zo om te vandikken.

Mvg,:).
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Bedankt voor de reactie.

Omdat ik er nog mee moet beginnen, kan je mss aangeven waar er "lekkages/verbeteringen" zijn in het afzuigsysteem zodat ik wellicht eea kan aanpassen?
Verder is mij nog steeds niet echt duidelijk wat waarop aan moet sluiten en soms zie ik ook niet wat onder en boven is. Ook de jou geposte linkerpagina kom ik niet uit met de tekst bovenaan in het Nederlands. Ook de aansluitboutjes, al dan niet voorzien van zwarte draaiknop, zijn voor mij een raadsel. Sowieso hoeveel en waar ze nou precies invallen. Enzo.

Lukt het om wat meer fotos te maken en/of evt een filmpje met uitleg voor dummy's ;). M'n 3D inlevingsvermogen laat me ff in de steek



Btw, je hebt er wel een mooie fotostudio omheen gebouwd zie ik :eek:.

Edit:
Deze inmiddels gevonden:
http://www.powertoolspares.com/tool...sories-for-602600-adh-260-w/602600000/spares/
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Op de afbeelding van bldz 65 zie je de draaiknopjes op de bovenkant van de losse afzuigtuit.
Die tuit schuif je in de omhoogeklapte klep zodat de bouten van de draaiknopjes in de gleuven van de kap vallen en dan draai je hem vast.
(dan ziet het eruit als op foto 2) voor het afzuigen bij het vandikken.


Op de afbeelding van bldz 64 zie je de gleufjes aan de onderkant van de losse afzuigtuit.
Die schuif je over de inbusboutjes van de vandiktafel (zie foto 2) en draai die vast en draai de vandiktetafel omhoog om af te zuigen voor het vlakken (zie foto1).

Zoals je kan zien zitten er overal kieren tussen omdat het afzuigsysteem ouderwets is en je kan er volgens mij niet veel aan verbeteren.
Ik hoop dat het nu wel duidelijk is en zou niet weten met welke foto’s ik het duidelijker kan maken.


Mvg,:)

P.S. De fotostudio is ook ouderwets en wordt ook gebruikt als stof en spanenvanger.:eek:
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Op pag 64 zie ik dat de tuit 2 gleufjes heeft en op pag 65 zie ik dat de tuit 2x inwendige schroefdraad heeft waar de zwarte knoppen in gedraaid worden.
Zou je de tuit wat meer rondom kunnen fotograferen voor me? En wat maten er erbij?

OP die scharnierende kap zit een extra (spanen?)geleider. Mbv de foto's kan ik dan ook uitvogelen wat waarop "aansluit".
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Kan je geen verloop van 150mm spiralo naar een instortkanaal van 220mm bij 80mm nemen? Als je daar een zijaansluiting bij neemt dan ben je al op de goede breedte. Dan kan je ook maximaal gebruik maken van de afzuigcapaciteit van je afzuiger. Dat scheelt al heel wat stof.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Wow, dat is nog eens service!
Op het moment dat deze aan de beurt is, kan ik er meteen mee aan de slag! Nu ben ik nog met m'n lintzaagje aan het stoeien....

Super bedankt Spaander! :eek:
 

WickT

Nieuw lid
19 jul 2018
1
0
Beste The Boktor,

Ik heb me zojuist aangemeld op dit forum zodat ik u deze vraag kan stellen. De vraag luidt : Ik ben in de mogelijkheid om de metabo magnum ADH 260 W aan te schaffen voor rond de 650 euro. In prima staat (voor zover ik kan zien aan de fotos, en extra messen). Op internet en van een kennis heb ik gehoord dat de kwaliteit erg kan verschillen bij dit type. Is het een aanrader ja of nee? En wat zijn de plus en min punten?

Ik hoor graag van je :)

Groet wick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.