Weer een bootje bouwen!

Luukyy

Actieve deelnemer
30 mei 2016
26
2
Strijen
Hallo iedereen!

Paar dagen geleden mij hier aangemeld met het vooruitzicht om hier een leuk "projectje" te plaatsen. Maar ik zal even beginnen bij het begin.
Een jaar of 8 geleden is mijn vader begonnen met het bouwen van zijn eerste bootje. Hij heeft een eigen timmerbedrijf dus met hout werken doet hij dagelijks. Kano's bouwen deed hij al langere tijd hobbymatig en nu vond hij het wel eens tijd om het groter aan te pakken. Ik nog als een kleine man (jaar of 10) ook geprobeerd hem hier en daar te helpen. Zo zijn we samen (pa deed het meeste werk hoor) een jaar a anderhalf jaar bezig geweest om een sloep van 5.5 meter vanaf tekening helemaal naar wens te bouwen. En met succes, want nu varen we er nog regelmatig mee.

Afb003(1).jpg

Afb021.jpg

Afb006.jpg

Afb016.jpg

Afb001.jpg

foto-4.jpg

CIMG0635.jpg


Nu sinds een tijdje weer besloten om te beginnen met het bouwen van een nieuwe boot. Iets groter, zodat we er ook wat langer (weekendje of weekje) mee weg kunnen. En zeker omdat we het bouwen gewoon zo leuk vinden :cool:
Het wordt een soort weekend kruiser van 7.30 meter. Bouwen gaat ook op dezelfde manier zoals we de sloep gebouwd hebben, d.m.v. lattenbouw.

CIMG0812.jpg


Spanten neergezet

CIMG0805.jpg

CIMG0804.jpg

CIMG0808.jpg

CIMG0809.jpg


En het schaven en klaar maken van de latten. Wat we hier gebruiken is red cedar. Daar is ook de sloep van gemaakt. We twijfelen er nog over om het onderwaterschip van en hardere houtsoort te maken, bijvoorbeeld meranti. De gedachte erachter is om de onderkant een wat hardere ondergrond te geven voor als we in de toekomst ergens tegenaan varen (er ligt altijd wel eens een tak of een stuk hout in het water) zodat er niet gelijk een deuk in de romp komt. Want red cedar is nogal zacht en licht waardoor dat snel voorkomt. En ook voor het gewicht en de stabiliteit is lijkt ons een hardere en zwaardere houtsoort voor alleen het onderwaterschip misschien wel een optie. Maar daar zijn we nog niet helemaal over uit.

CIMG0813.jpg

CIMG0815.jpg

CIMG0818.jpg

CIMG0819.jpg

Ik zal vast een hoop vergeten zijn te vertellen, maar als jullie vragen hebben hoor ik het graag! Ook probeer ik jullie zo veel mogelijk op de hoogte te houden, en vooral d.m.v. foto's :)
Maar dit zal best een lang project worden, denk aan een paar jaar. We moeten het doen in de avond uurtjes en in de weekenden.

We hebben ook nog een site waar het een en ander op staat qua kano en botenbouw. Misschien zijn er mensen die het leuk vinden om daar is een kijkje op te nemen. Zou alleen wel even willen weten of dat hier mag in verband met reclame, zodat ik niet gelijk word weggestuurd hier ;)
 

De Houtwerker

Actieve deelnemer
18 jan 2016
29
0
Tilburg
Dag Luukyy,

Mooi project, als ik tijd en ruimte had zou ik dit ook willen !!
van mij mag je de link naar de site gewoon opzetten (of in een pb-tje)

gr. René
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een prachtig scheepje Luukyy en ik ben ook heel benieuwd naar de volgende! Van harte welkom hier en een link plaatsen, mits niet commercieel, is prima!

jaap
 
P

Pel

Guest
Wat een mooie sloep die jullie gebouwd hebben Luuk, m.i. een mooie snelle ranke boot zo te zien, ook de kleur van het bootje is mooi, afgewerkt met mahonie?

Groet Pel.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Prachtige sloep! Well done!
Nog interessanter (althans vanuit mijn oogpunt) is de bakdekker :) kijk met veel plezier mee op dit draadje!!
Zo'n bakdekker uit hout staat al een hele tijd op mijn droomlijstje!
 

Luukyy

Actieve deelnemer
30 mei 2016
26
2
Strijen
Bedankt iedereen voor de leuke reactie's! Nu zal ik zeker mijn best gaan doen om jullie goed op de hoogte te houden, natuurlijk met een hoop foto's ;)

@jaap De site is wel met een commerciële tint.. Het hoort voor een deel bij het bedrijfje van m'n vader. Zal ik het anders even naar je toe sturen zodat jij kan zeggen of het wel of niet toegestaan is?

@Pel Dat heb je goed gezien! Het is een Engels ontwerp. Het sloepje is ontworpen voor de grachten, en eigenlijk hoort er een stoommachine in. Wij hebben er voor gekozen om er gewoon een klein dieseltje in te plaatsen, dat is toch iets praktischer. Maar het is inderdaad een erg rank scheepje, 1.60 meter breed maar. Ook een redelijk hoge rompsnelheid wat erg prettig is.
En de betimmering is inderdaad mahonie. De vloer en de dekjes zijn van teak, maar de bankjes en de motorkist enz is bijna allemaal van mahonie.

@rmenkveld Dan kan je het nu mooi even afkijken bij ons en er daarna snel zelf aan beginnen! ;)
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Leuk, nog een bootjesbouwer.
En anders dan een zeker forumlid (waarvan ik de naam niet zal noemen) die alweer twee jaar bezig is met alleen maar de voorbereiding van de bouw van een veel eenvoudiger bootje, ditmaal één die een plan heeft gemaakt, dat heeft uitgevoerd en uiteindelijk het resultaat daatwerkelijk te water heeft gelaten. Dit motiveert om ook weer eens wat hout te gaan versnipperen. :)

Ik ben zelf niet zo'n sloepenmens, maar zo'n bakdekkertje kan ik zeker waarderen. Ik ga dit volgen!
 
  • Leuk
Waarderingen: placebo

ErnstP

Actieve deelnemer
17 mrt 2012
68
0
Mooie sloep Luuk

Ik ben benieuwd naar de volgende en ga je zeker volgen.

Hoe kom je aan je tekening van je nieuwe boot? Gekocht?

gr ernst
 

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
zo dat is een gave sloep, schitterend ik vind het prachtig om weer zo,n mooi project te volgen. butegeweun

gr peter
 

Luukyy

Actieve deelnemer
30 mei 2016
26
2
Strijen
Dank voor de leuke reactie's!

@ErnstP De tekening hebben wij gekocht uit England. De sloep was al een bestaande tekening maar de bakdekker hebben we naar onze eigen wensen laten tekenen.

Ook gelijk even een update:

We hebben toch al aardig wat latjes kunnen plakken. Zodra ze geschaafd zijn en klaar liggen doe je toch best snel "even" een latje plakken. En voor je het weet heb je dan alweer een stuk gedaan.

20160601_182844.jpg

20160601_182857.jpg

20160603_164355.jpg

20160603_164408.jpg

20160603_164431.jpg

20160603_164459.jpg

20160603_164640.jpg

20160613_165303.jpg

20160613_165317.jpg

Zo als te zien zijn er veel lijmtangen nodig. Ook schieten we er hier en daar een rvs nagel in om het latje op zn plaats te houden. Bij de sloep hebben we dat gedaan met spijkers, maar zo gaat het een stuk sneller. Aangezien de lijm snel droogt moeten we het latje zo snel mogelijk aandrukken over de hele lengte. In het begin (als er nog maar een paar latjes gelijmd zijn) kan dat gedaan worden met lijmtangen. (onder het onderste latje pakken en zo degene die weer bovenop komt aandrukken). Maar op een gegeven moment zijn de lijmtangen daar te kort voor. Dus we hebben bedacht om de lijmtang zo vast te zetten, te zien op de 2 laatste foto's, en er dan een wig tussen te slaan, werkt perfect. Een paar rvs nagels er in schieten en we kunnen zo gelijk door met het volgende latje.

Op zich gaat het relatief snel zo, maar voorlopig zijn we hier toch nog wel even mee bezig.

Als er nog vragen en/of tips zijn hoor ik het graag.

Ik houd jullie op de hoogte!
 
P

Pel

Guest
Luuk, gaan jullie voor de onderkant gewoon door met red ceder of ga je toch voor meranti, dat is m.i voor eventuele beschadingen in de toekomst zeker beter als het ceder?

Groet Pel.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Als je ceder gebruikt, maar dat afdekt met een paar lagen glasweefsel en epoxy, en een laag aan de binnenzijde, dan krijg je een keihard woodcore composiet onderwaterschip, sterk als een ijsbreker!
Als ik het goed zie, lijmen jullie de latten met bruislijm, ik kan je van harte de nieuwe PU lijm van Bison, woodmax aanraden.

Ben ook benieuwd naar de verdere afwerking van de romp!

jaap
 

Luukyy

Actieve deelnemer
30 mei 2016
26
2
Strijen
Bedankt iedereen!

@Pel We hebben besloten om de romp gewoon verder af te bouwen met red cedar. Qua beschadigingen maakt het niet veel uit, het is beide mega sterk op de manier hoe wij het gaan bewerken met epoxy. Maar we dachten dat door die hardere houtsoort te gebruiken, het dan minder snel zou indeuken. Maar achteraf is dat niet echt iets om zorgen over te maken, zeker niet als we de buitenkant van de romp beplakken met 2 matten (De sloep hebben we "maar" met 1 mat gedaan). Dus we houden het lekker bij het red cedar.

@jaap Dat is ook de bedoeling. We sluiten het hout als het ware op, en krijgen zo een soort sandwich constructie. Bij de sloep hebben we aan de buitenkant 1 mat gebruikt (550 grams) en aan de binnenkant ook 1 mat. Dij de nieuwe boot gaan we waarschijnlijk 2 matten gebruiken voor de buitenkant en natuurlijk ook een matje aan de binnenkant.
Grappig dat je over die lijm begint, want sinds een paar weken zijn wij er ook achter gekomen dat die nieuw op de markt is en hebben die ook maar even getest. Maar wij vonden het voor de boot niet helemaal lekker werken. Het bruist niet (als ik me niet vergis) en het moet een lange tijd drogen voordat het hard is. Volgens mij gebruiken we nu toch wat anders, een zeer licht bruisende lijm die ook een stuk sneller droogt. Die lijm die jij aanraad moet echt wel een paar uur zitten wil het een beetje hard worden, maar wat we nu hebben is al hard na 30 min. Zo kunnen we heel snel achter elkaar latten lijmen. En een beetje bruisend is wel fijn, zo komt de lijm overal goed tussen de latten. Ik zal nog even nakijken welke lijm het is, want ik weet het niet helemaal zeker.

En nog even een paar foto's dan :cool:

20160628_175750.jpg

20160628_175808.jpg

20160628_175817.jpg
 
P

Pel

Guest
Luuk, heb je er al over na gedacht hoe je hem straks gaat kantelen, hij is dan loei zwaar? Jammer dat je niet in de buurt woont anders kwam ik je met alle plezier mee helpen aan de boot.

Groet Pel.
 

Luukyy

Actieve deelnemer
30 mei 2016
26
2
Strijen
Nou.. qua gewicht valt het mee.. we gokken een kilo of 4 a 500. red cedar is natuurlijk een lichte houtsoort. We kunnen hem wel ophijsen aan spanbanden en daarin proberen te draaien met een aantal man. Ben ik niet heel bang voor. En anders verzinnen we wel weer wat ;)

Leuk om te horen! Inderdaad jammer van de afstand. Als je een keertje wil komen kijken mag dat natuurlijk ook (geldt voor iedereen hier hoor). Meestal zijn we zaterdag ochtend wel in de werkplaats te vinden, en eventueel een avond zou ook kunnen. Maar als mensen interesse hebben om te komen kijken hoor ik het graag. Stuur me gerust even een pb'tje.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.