Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234
Resultaten 31 tot 40 van de 40
    erg leuk om te zien,

hou ons op de hoogte,,,

welke type epoxy ga je gebruiken voor de buitenkant?

neem aan dat je een vlies over het hout aanbreng in de epoxy?

groet robert

Wij gebruiken poly pox thv 500 expoy. Er komt inderdaad ook een glasvezelmat overheen. Ook aan de binnenkant. Zo bescherm je het hout helemaal en valt het onderhoud ook erg mee. Ook wordt het daardoor erg sterk en zijn spanten in de romp bijna niet nodig.

enig idee wat het gewicht gaat worden? je moet hem ook nog een keer kantelen denk ik zo?! ga je dat met takels doen?

ohja... misschien ook leuk voor jullie, www.natuurlijkvaren.nl

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arthurdeboer Bekijk Berichten
    enig idee wat het gewicht gaat worden? je moet hem ook nog een keer kantelen denk ik zo?! ga je dat met takels doen?

ohja... misschien ook leuk voor jullie, www.natuurlijkvaren.nl
    Haha.. geen flauw idee.. ik gok zo snel even een kilo of 4 a 500.. we hijsen hem omhoog in 2 banden en daar draaien we hem in om. Een paar doeken tussen de banden en een paar man sterk moet dat we lukken.. hoop ik

Bedankt voor de link, ik zal is kijken!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Luukyy Bekijk Berichten
    Nou.. qua gewicht valt het mee.. we gokken een kilo of 4 a 500. red cedar is natuurlijk een lichte houtsoort. We kunnen hem wel ophijsen aan spanbanden en daarin proberen te draaien met een aantal man. Ben ik niet heel bang voor. En anders verzinnen we wel weer wat
    heb wel een tipje......als je hem in spanbanden hangt. Zorg dan dat die banden in een katrol hangen (dus over een roller heen).

in plaats van de boot in de spanbanden te kantelen kun je de spanbanden zelf doordraaien, met boot en al

ps: ik heb echt he-le-maal niks met water en zeilen en weetikwat......maar zo'n bootje bouwen lijkt me fan-tas-tisch, wat een vakmanschap.

Hoe ver staan we ondertussen? T'is niet dat ik je wil opjagen, ben alleen curieus.

Hey!

Prachtige bouw tot hiertoe!

Mag ik vragen welk hout je gebruikt hebt bij beide boten voor de kiel en boeg? Heb je die ook verlijmd met PU-lijm of met epoxy?

Je vordert gestaag, het wordt een mooi bootje. Ik ben van de week ook weer begonnen.meestal doe ik niets in de wintermaanden.
    succes ik blijf het volgen

gr. Placebo.

Hallo allemaal!

Nou.. jullie op de hoogte houden is ook niet helemaal gelukt. Mijn excuus voor mijn lange afwezigheid. Maar goed, het bouwproces heeft niet stil gestaan sinds mijn afwezige periode en dus heb ik hier wat in te halen.
    Het laatste wat jullie gezien hebben is dat de romp dicht was en het epoxy smeren kon beginnen. We hebben de bussen uit de kast gehaald en de romp met dit spul ingesmeerd. Uiteraard ook met een glasvezelmat van 300 gram per m2, en 2 lagen dik. Een beetje overkill is het wel, maar kwaad kan het nooit.

Daarna kwam de vraag of we plamuur gingen gebruiken. Een romp vanaf de spanten is nooit helemaal strak, maar het epoxy werk had ook zo z'n oneffenheden. Plamuren was eigenlijk wel noodzakelijk wilde wij een redelijk strakke romp krijgen. Natuurlijk ging dit samen met een hoop geschuur. Ohja, en voor ik het vergeet, tussen dat proces door is de kiel ook gemaakt en op de romp geplakt. Hier hebben wij expoy lijm voor gebruikt, en ook is de kiel verder in de epoxy met glasvezelmat gezet.
    Ook hebben wij de schroefaskoker (water gesmeerde schroefas) gekocht zodat die direct in de kiel geplaatst kon worden. Ook deze is met de epoxylijm vast gezet en afgewerkt. De lijm is aan de dikke kant waardoor je er ook goed mee kan afwerken en opvullen.

Toen hebben we de romp nog in een soort coating gezet, over de plamuur en epoxy heen, wat een zeer harde en dichte laag vormt. Een soort laatste schil wat geen water doorlaat en de epoxy met daar onder het hout nog eens extra beschermt. Hier overheen komt uiteindelijk de laklaag.

Mooi, romp klaar, draaien maar!
    Een aantal spanten aan de binnenkant verwijderd en de rest los gemaakt van de bok waarop deze geplaatst waren. 2 dikke spanbanden eronder en aan een kant 2 lieren. Zo konde wij de boot een stuk omhoog hijsen waardoor die vrij kwam en zo konden draaien in die banden. Het ging makkelijker dan gedacht en voor wij het wisten konden wij voor het eerst zien hoe ze werkelijk was geworden.

Helaas waren wij nog niet klaar met de epoxy aangezien wij de binnenkant ook in de epoxy met glasvezelmat wilden zetten. Ook dit was weer een aardige klus, maar ook dit was weer helemaal gelukt.
    En nu begint het aller leukste deel van het bouwen, het betimmeren van de romp en inbouwen van de techniek. Een deel van de vloer zat er al snel in, en het tussenschot (ingang van buiten naar binnen) was ook al weer geplaatst.
    Het lijkt allemaal "even" gedaan nu ik het hier zo schrijf, maar voor dit allemaal gerealiseerd kon worden waren we toch al weer een jaar verder.

Ik hoop dat ik jullie op deze manier weer een beetje op de hoogte heb gebracht. Mochten er vragen zijn dan hoor ik dat graag!

En echt waar, ik zal iets vaker wat posten hier !

Super verslag, bedankt!

Forum Rechten