Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 41

Weer een bootje bouwen!

Hallo iedereen!

Paar dagen geleden mij hier aangemeld met het vooruitzicht om hier een leuk "projectje" te plaatsen. Maar ik zal even beginnen bij het begin.
    Een jaar of 8 geleden is mijn vader begonnen met het bouwen van zijn eerste bootje. Hij heeft een eigen timmerbedrijf dus met hout werken doet hij dagelijks. Kano's bouwen deed hij al langere tijd hobbymatig en nu vond hij het wel eens tijd om het groter aan te pakken. Ik nog als een kleine man (jaar of 10) ook geprobeerd hem hier en daar te helpen. Zo zijn we samen (pa deed het meeste werk hoor) een jaar a anderhalf jaar bezig geweest om een sloep van 5.5 meter vanaf tekening helemaal naar wens te bouwen. En met succes, want nu varen we er nog regelmatig mee.

Afb003(1).jpg

Afb021.jpg

Afb006.jpg

Afb016.jpg

Afb001.jpg

foto-4.jpg

CIMG0635.jpg

Nu sinds een tijdje weer besloten om te beginnen met het bouwen van een nieuwe boot. Iets groter, zodat we er ook wat langer (weekendje of weekje) mee weg kunnen. En zeker omdat we het bouwen gewoon zo leuk vinden
    Het wordt een soort weekend kruiser van 7.30 meter. Bouwen gaat ook op dezelfde manier zoals we de sloep gebouwd hebben, d.m.v. lattenbouw.

CIMG0812.jpg

Spanten neergezet

CIMG0805.jpg

CIMG0804.jpg

CIMG0808.jpg

CIMG0809.jpg

En het schaven en klaar maken van de latten. Wat we hier gebruiken is red cedar. Daar is ook de sloep van gemaakt. We twijfelen er nog over om het onderwaterschip van en hardere houtsoort te maken, bijvoorbeeld meranti. De gedachte erachter is om de onderkant een wat hardere ondergrond te geven voor als we in de toekomst ergens tegenaan varen (er ligt altijd wel eens een tak of een stuk hout in het water) zodat er niet gelijk een deuk in de romp komt. Want red cedar is nogal zacht en licht waardoor dat snel voorkomt. En ook voor het gewicht en de stabiliteit is lijkt ons een hardere en zwaardere houtsoort voor alleen het onderwaterschip misschien wel een optie. Maar daar zijn we nog niet helemaal over uit.

CIMG0813.jpg

CIMG0815.jpg

CIMG0818.jpg

CIMG0819.jpg

Ik zal vast een hoop vergeten zijn te vertellen, maar als jullie vragen hebben hoor ik het graag! Ook probeer ik jullie zo veel mogelijk op de hoogte te houden, en vooral d.m.v. foto's
    Maar dit zal best een lang project worden, denk aan een paar jaar. We moeten het doen in de avond uurtjes en in de weekenden.

We hebben ook nog een site waar het een en ander op staat qua kano en botenbouw. Misschien zijn er mensen die het leuk vinden om daar is een kijkje op te nemen. Zou alleen wel even willen weten of dat hier mag in verband met reclame, zodat ik niet gelijk word weggestuurd hier

Dag Luukyy,

Mooi project, als ik tijd en ruimte had zou ik dit ook willen !!
    van mij mag je de link naar de site gewoon opzetten (of in een pb-tje)

gr. René

Wat een prachtig scheepje Luukyy en ik ben ook heel benieuwd naar de volgende! Van harte welkom hier en een link plaatsen, mits niet commercieel, is prima!

jaap

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Wat een mooie sloep die jullie gebouwd hebben Luuk, m.i. een mooie snelle ranke boot zo te zien, ook de kleur van het bootje is mooi, afgewerkt met mahonie?

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Prachtige sloep! Well done!
    Nog interessanter (althans vanuit mijn oogpunt) is de bakdekker kijk met veel plezier mee op dit draadje!!
    Zo'n bakdekker uit hout staat al een hele tijd op mijn droomlijstje!

Bedankt iedereen voor de leuke reactie's! Nu zal ik zeker mijn best gaan doen om jullie goed op de hoogte te houden, natuurlijk met een hoop foto's

@jaap De site is wel met een commerciële tint.. Het hoort voor een deel bij het bedrijfje van m'n vader. Zal ik het anders even naar je toe sturen zodat jij kan zeggen of het wel of niet toegestaan is?

@Pel Dat heb je goed gezien! Het is een Engels ontwerp. Het sloepje is ontworpen voor de grachten, en eigenlijk hoort er een stoommachine in. Wij hebben er voor gekozen om er gewoon een klein dieseltje in te plaatsen, dat is toch iets praktischer. Maar het is inderdaad een erg rank scheepje, 1.60 meter breed maar. Ook een redelijk hoge rompsnelheid wat erg prettig is.
    En de betimmering is inderdaad mahonie. De vloer en de dekjes zijn van teak, maar de bankjes en de motorkist enz is bijna allemaal van mahonie.

@rmenkveld Dan kan je het nu mooi even afkijken bij ons en er daarna snel zelf aan beginnen!

Leuk, nog een bootjesbouwer.
    En anders dan een zeker forumlid (waarvan ik de naam niet zal noemen) die alweer twee jaar bezig is met alleen maar de voorbereiding van de bouw van een veel eenvoudiger bootje, ditmaal één die een plan heeft gemaakt, dat heeft uitgevoerd en uiteindelijk het resultaat daatwerkelijk te water heeft gelaten. Dit motiveert om ook weer eens wat hout te gaan versnipperen.

Ik ben zelf niet zo'n sloepenmens, maar zo'n bakdekkertje kan ik zeker waarderen. Ik ga dit volgen!

Mooie sloep Luuk

Ik ben benieuwd naar de volgende en ga je zeker volgen.

Hoe kom je aan je tekening van je nieuwe boot? Gekocht?

gr ernst

zo dat is een gave sloep, schitterend ik vind het prachtig om weer zo,n mooi project te volgen. butegeweun

gr peter

mooi bootje en gave houtbewerkings machines

succes met de bouw

gr. placebo

Forum Rechten