Lintzaag Groentje.

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Hallo Iedereen,

na een aantal verkochte werkstukjes zou ik toch graag investeren in een lintzaag. Nu heb ik alleen een probleem: ik weet niet waar ik moet zoeken en waarnaar. (excuus als het wel op het forum staat ik kan het niet vinden). Mijn voornaamste bezigheid is het maken van handvatten en stelen van Essen. Ik zal de lintzaag dus gebruiken om essen planken te zagen van 50mm tot 60mm dik (van dikte bank kan ik ook nog gebruiken).

Heeft iemand aanbevelingen of tips? alles is welkom:)

mvg,

C
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Hallo Iedereen,

na een aantal verkochte werkstukjes zou ik toch graag investeren in een lintzaag. Nu heb ik alleen een probleem: ik weet niet waar ik moet zoeken en waarnaar. (excuus als het wel op het forum staat ik kan het niet vinden). Mijn voornaamste bezigheid is het maken van handvatten en stelen van Essen. Ik zal de lintzaag dus gebruiken om essen planken te zagen van 50mm tot 60mm dik (van dikte bank kan ik ook nog gebruiken).

Heeft iemand aanbevelingen of tips? alles is welkom:)

mvg,

C
Ja, stelen moet je niet zagen maar kloven.

Een steel voor mijn zaag
P2130567.jpgP2130572.jpgP2130573.jpgP2130575.jpgP2130580.jpgP2130582.jpgP2130588.jpgP2180631.jpgP2180621.jpgP2180638.jpgP5201082.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ja, mooie foto's.
Als je klooft, scheurt het hout langs de nerf. Dan krijg je een steel waar de nerf met de steel mee loopt.
Daardoor haal je de maximale sterkte uit het hout.
Met zagen is het maar de vraag of je met de nerf mee gaat. De steel zal eerder breken dan met kloven.
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Ja, mooie foto's.
Als je klooft, scheurt het hout langs de nerf. Dan krijg je een steel waar de nerf met de steel mee loopt.
Daardoor haal je de maximale sterkte uit het hout.
Met zagen is het maar de vraag of je met de nerf mee gaat. De steel zal eerder breken dan met kloven.

Prachtig om te zien alleen waar koop ik essen stammen zoals die? nadeel vind ik wel dat je enorm veel afval hebt. Maar ben zeker bereid het te proberen en moet ook eerlijk toegeven dat dit misschien wel de beste manier is aangezien je dit altijd kunt doen of je nou elektriciteit hebt of niet en dat trekt mij wel aan.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Je hebt alleen de maximale sterkte niet altijd nodig. Zagen is perfect geschikt voor middellange, korte bijlen, harken, schoffels etc en VELEN malen sneller.
Kloofbijlen, zware hamers en schepstelen zijn wel beter met gekloofde stelen.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Prachtig om te zien alleen waar koop ik essen stammen zoals die? nadeel vind ik wel dat je enorm veel afval hebt. Maar ben zeker bereid het te proberen en moet ook eerlijk toegeven dat dit misschien wel de beste manier is aangezien je dit altijd kunt doen of je nou elektriciteit hebt of niet en dat trekt mij wel aan.
Let op de van de natuur voorkomende bocht. Toen ik dit stuk hout van zolder haalden wist ik meteen wat het zou worden.
P9301034.jpgP9301038.jpgP9301039.jpgP9301040.jpgPA061103.jpgPA061106.jpgPA061112.jpgPA061111.jpg
 
Laatst bewerkt:

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Bedankt @Ernest Dubois

Erg lastig om te kiezen aan de ene kant klinkt het kloven erg logisch maar toch heb ik ook het idee dat @golddigger een goed punt heeft.

De stelen die ik heb zijn vaak van middel tot lange lengte en vraag mij dus af wat voor mij het meest handige is.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Mocht je toch nog een lintzaag overwegen.
Gezien de geringe hoogte die je nodig hebt kom je zelfs met wat kleinere lintzagen goed uit.
In jouw geval zou ik kijken naar een leuke lintzaag met een wieldiameter van max 30 a 35 cm, dan kan je incidenteel ook nog een keer iets zagen wat een cm of 10 a 15 is wat soms wel 'ns handig kan zijn.
Veel merken komen wat dat betreft in aanmerking voor je.
Bijv een Elektra Beckum/Metabo, deWalt, Meber, Record, Makita, dat soort merken.
Kijk anders even in de zoekfunctie rechtboven op het forum en je vindt veel info over lintzagen.
Vaak zie je op mp tweedehands leuke lintzagen voor een euro of 200/250
Wil je wat nieuws dan heb je al een Metabo voor onder de 400
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.