Advies voor MDF tv meubel ter voorkoming van doorzakken planken

Mobilewood

Nieuw lid
31 mei 2016
5
0
Geachte,

Ik ben op zoek naar advies over hoe ik het best eventuele doorzakking kan voorkomen. Ik heb een tv meubel gemaakt van MDF (18mm dikte) . Alles is klaar en geschilderd en kan zo in elkaar worden gezet. Echter ik weet niet goed hoe ik mijn bovenplaat evenals de legplanken in het kastje het best kan verstevigen ter voorkoming van doorzakking. Alle verbindingen zijn gedaan met lamellen en deuvels. Voor de bovenplaat zat ik zelf te denken aan het monteren van twee stalen U-profielen aan de onderzijde die weer steunen op/ verwerkt zijn in de verticale wanden. Ik verneem graag tips, tricks en advies over mogelijke oplossingen. Het enige zware element op de meubel zal een smart tv zijn van +-25kg.

Kast afmetingLxBxHGedachte versteveging ter voorkoming van doorzakken
Bovenplank240x50x1,8cmStalen U-profiel horizontaal onder tegen de bovenplank plaatsen liggend op de verticale wanden.
(overbrugging per deel is +-90cm)
Legplanken76,4x50x1,8cmNog geen idee.
Achterwand239x49x0,6 cmDeze achterwand wordt achter in de kast gemonteerd.
Heb freesruimte gemaakt in de vier losse planken zodat de achterwand netjes wegvalt in de inkepingen.

Schets van de kast:

7bba49af-bd93-452e-90f2-016895b14d0c.jpg
Ik zie graag reacties tegemoet, bij voorbaat dank!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.095
234
Goeree-Overflakkee
Waarom heb je geen multiplex gebruikt?

Je kan metalen profielen eronder monteren of een hardhouten lat.
De tv staat vaak op een brede voet. Die spreidt het gewicht dus al aardig.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik heb het blad van. mijn werkbank gemaakt van 15mm mdf met om de 80cm ondersteuning op de poten en het blad hangt niet door met mijn afkortzaag erop, blijft erg netjes vlak. Een tv met voet zal het gewicht denk ik ook wel verdelen dat het niet zal door gaan hangen.
 

Mobilewood

Nieuw lid
31 mei 2016
5
0
Hi Bijtel,

Ja helemaal mee eens, hieruit blijkt mijn onervarenheid;) Next time wordt het Multiplex. Tnx voor de reply.

- - - Updated - - -

Hi Willems Ontwerp,

Dank voor de reactie, ik ga ermee aan de slag.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Even inspringen op dit onderwerp, aangezien ik ook een tv meubel van mdf wil maken. Waarom multiplex ipv mdf? Multiplex moet je weer de kopse kanten gaan afwerken?
Of gewoon multiplex met het oog op belasting?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.