Schaven van gebogen vlakken

Mensje123

Nieuw lid
30 mei 2016
9
0
Wageningen
Ik ben op zoek naar een goede gebruikte Virutex CE96H schaafmachine. Een nieuwe is helaas onbetaalbaar voor een hobbyist.
Weet iemand of er een goed alternatief is voor het schaven van bolle vlakken?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Inderdaad, een spookschaafje werkt prima hiervoor. Bolle vlakken kun je gewoon met spookschaaf met platte zool. Deze kun je ook gebruiken voor holle vlakken t.e.m. diameter van ongeveer 15cm. Voor kortere bochten gebruik je dan best 1 met bolle zool.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Ik heb toevallig vorige week een toogschaaf opgepikt (Die Kunz no 113) die ik wil opknappen voor de verkoop, heb hier alleen voorlopig geen tijd voor.
Heb overigens ook al iemand die interesse heeft, maar mocht het niet wat worden dan wil ik je dit wel laten weten mocht je interesse hebben?

WP_20160524_23_01_40_Pro.jpg
 

Mensje123

Nieuw lid
30 mei 2016
9
0
Wageningen
Dank voor al jullie snelle reacties. Zo voel je je als nieuwkomer meteen erg welkom. LEUK!!
Ik zoek echt een elektrische schaafmachine. Is Virutex dan echt de enige die zo'n hol/bol schaafmachine op de markt brengt?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Wat wil je precies maken/schaven?
Als de breedte beperkte is (tot ongeveer 90 mm) is een mal en aanloopring op de verticale freesmachine misschien een oplossing.
 

Mensje123

Nieuw lid
30 mei 2016
9
0
Wageningen
Dank je wel Mathieu.
Het moet een halve bol met een diameter van 50cm worden. Dus dat gaat niet werken met jouw suggestie.
Maar superaardig dat je meedenkt!
 
P

Pel

Guest
Mensje, ik denk dat het met handgereedschap te doen is om een halve bol te maken, alleen zal er wat werk aan zijn, maar de grootste bulk weg zagen (trimmen). Daarna met de handschaaf en spookschaaf en beitels de ronding aanbrengen, met schuren afwerken. regelmatig met een mal kijken of de ronding klopt. Of misschien een draaier vinden die het voor jou maakt?

Groet Pel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Is zo een electrische handschaaf wel geschikt voor een bol te maken? Je zal eerst een ruwe vorm moeten zagen of hakken en dan afwerken.
Probleem met de schaaf is dat je uitstulpingen waar de steunvlakken over lopen het beitelblok optillen waardoor die uitstulping (of gat) zich gaat verplaatsen.
Ik denk dat je , zoals Pel al aangaf, best met een houtdraaier kan gaan praten. Vijftig centimeter is niet zo heel erg groot om te draaien.
 

Mensje123

Nieuw lid
30 mei 2016
9
0
Wageningen
Hi Pel,
Dank voor je goede suggesties. De lol zit vooral in het zelf maken, dus een draaier zoeken is geen optie. Ook met een rechte schaafmachine zal ik wel een heel eind komen, maar er zal heel wat meer nog geschuurd moeten worden in de eindfase.
 

WR1944

Oud hout
Als je die halve bol met een zekere nauwkeurigheid wilt maken kun je ook aan een mal denken waarbij een bovenfrees aan een raam scharnierend een halve cirkel beschrijft.
Maak een plateau waarop de ruwe halve bol in het horizontale vlak kan roteren. Laat twee delen aan weerszijden uitsteken en maak daar scharnieren aan vast zodanig dat de pennen in het bodemvlak liggen, recht door het middelpunt. Bevestig een raamwerk in de vorm van een omgekeerde U aan die scharnieren. Maak een bevestigingspunt in het midden van de bovenkant voor een bovenfrees. Plaats een brede groeffrees in de frees. Met het raamwerk beschrijf je een kwart cirkel en door het roteren van de ruwe bol bereik je elke plek op die bol en eindig je met een vrij nauwkerige halve bol.

Als je met de hand wilt schaven en met een mal gaat controleren ben je een aardige tijd zoet. Vooral als je meerdere halve bollen is een mal maken tijd besparend.

Mocht m'n verhaal niet duidelijk zijn dan wil ik wel een schetsje maken.
 

Mensje123

Nieuw lid
30 mei 2016
9
0
Wageningen
Dag WR1944,
Ik heb je bericht een keer of 5 moeten lezen, maar nu zie ik het voor me.
Briljant!!! Wow! Schud je dat zomaar uit je mouw?!
Zou best eens kunnen dat dit 'm gaat worden, want zoals je zegt, heel praktisch om meer halve bollen te maken. En eenvoudig aan te passen als halve bollen groter of kleiner moeten worden.
Heel erg bedankt!
 

WR1944

Oud hout
Als werktuigbouwkundig ingenieur heb ik in de 35 werkzame jaren regelmatig moeten improviseren en "on the spot" een oplossing moeten vinden. Die routine verlies je niet meer, ook niet als pensionado.
Als je meer wilt weten dan roep je maar.

Succes.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Kun je niet een rechte schaaf nemen , dan op beide zijden hout met de juiste ronding opplakken met dubbelzijdig tape .
Daar mee kan je alle kanten op schaven .

Succes Willem
 

WR1944

Oud hout
Kun je niet een rechte schaaf nemen , dan op beide zijden hout met de juiste ronding opplakken met dubbelzijdig tape .
Daar mee kan je alle kanten op schaven .

Succes Willem

Ik zie dat niet gebeuren. Hoe gaan die mallen zich gedragen op een ruw stuk hout, ook al is het grofweg al in een halve bolvorm voorbewerkt.
Als je een mal of een geleiding gaat gebruiken moet die onafhankelijk zijn van het ruwe hout. Je kunt een ruw stuk hout niet als referentie gebruiken om datzelfde stuk hout te bewerken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.