Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Schaven van gebogen vlakken

Ik ben op zoek naar een goede gebruikte Virutex CE96H schaafmachine. Een nieuwe is helaas onbetaalbaar voor een hobbyist.
    Weet iemand of er een goed alternatief is voor het schaven van bolle vlakken?

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Welkom op het forum Mensje, een spookschaaf is zowel bol als hol verkrijgbaar, dan zijn er nog schaven van Kunz die verstelbaar zijn in hol en bol https://www.baptist.nl/houtbewerkers...bol-schaaf-113 . Je hebt ook nog de Japanse schaven bij Dieter Smidt http://www.feinewerkzeuge.de/takakatsu.html

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Inderdaad, een spookschaafje werkt prima hiervoor. Bolle vlakken kun je gewoon met spookschaaf met platte zool. Deze kun je ook gebruiken voor holle vlakken t.e.m. diameter van ongeveer 15cm. Voor kortere bochten gebruik je dan best 1 met bolle zool.

Ik heb toevallig vorige week een toogschaaf opgepikt (Die Kunz no 113) die ik wil opknappen voor de verkoop, heb hier alleen voorlopig geen tijd voor.
    Heb overigens ook al iemand die interesse heeft, maar mocht het niet wat worden dan wil ik je dit wel laten weten mocht je interesse hebben?

WP_20160524_23_01_40_Pro.jpg

Dank voor al jullie snelle reacties. Zo voel je je als nieuwkomer meteen erg welkom. LEUK!!
    Ik zoek echt een elektrische schaafmachine. Is Virutex dan echt de enige die zo'n hol/bol schaafmachine op de markt brengt?

Ik ken geen ander merk. Wat niet wil zeggen dat het niet bestaat maar er is nagenoeg geen vraag naar/ hoge prijs.

Klinkt logisch, Wim, dat zal ook verklaren waarom die Verutex zo duur is.
    dank voor je reactie.

Wat wil je precies maken/schaven?
    Als de breedte beperkte is (tot ongeveer 90 mm) is een mal en aanloopring op de verticale freesmachine misschien een oplossing.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Dank je wel Mathieu.
    Het moet een halve bol met een diameter van 50cm worden. Dus dat gaat niet werken met jouw suggestie.
    Maar superaardig dat je meedenkt!

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Mensje, ik denk dat het met handgereedschap te doen is om een halve bol te maken, alleen zal er wat werk aan zijn, maar de grootste bulk weg zagen (trimmen). Daarna met de handschaaf en spookschaaf en beitels de ronding aanbrengen, met schuren afwerken. regelmatig met een mal kijken of de ronding klopt. Of misschien een draaier vinden die het voor jou maakt?

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten