Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Houtrot repareren

  1. #1

    Houtrot repareren

    Hoi,

    Ik heb een bestelwagen met een opbouw carrosserie, gemaakt van polyester sandwich met multiplex er tussen.

    Aan de bestuurders kant zaten kieren tussen het raamkozijn en het raam, dus ik verwijder het raam en ik zie dat het multiplex tussen de polyester door lekkage is gaan rotten. Zie rode gedeelte foto's.

    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      20151009_132834.jpg
Bekeken:   315
Grootte:   61,4 KB
ID:        48849

    Nu ben ik bezig om zo veel rothout te verwijderen, alleen de diepe gedeeltes zijn moeilijk schoon te krijgen, heeft iemand daar nog tips voor.

    Mijn plan is om het zo schoon mogelijk te krijgen, daarna het te behandelen met alabastine houtrotstop, en dan de ondiepe gedeeltes te vullen met epoxy plamuur, alleen de diepe gedeeltes (rechterstuk foto) word een probleem, waar ik aan dacht was op wbp multiplex stroken rondom in te smeren met epoxy plamuur en dat in de diepe stukken te plaatsen en daar na de randen op te vullen epoxy plamuur.

    Is dit een goede manier om dit probleem op te lossen?

    groeten

    Henkie

  2. #2
    Je kan met een schietbeitel de diepere delen schoon hakken
    Je oplossing met multiplex in de epoxy drukken is prima zolang de epoxy plamuur blijvend flexibel is zoals dry flex

  3. #3
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pine Bekijk Berichten
    Je kan met een schietbeitel de diepere delen schoon hakken
    Je oplossing met multiplex in de epoxy drukken is prima zolang de epoxy plamuur blijvend flexibel is zoals dry flex

    Dankjewel, maar waarom moet ie flexibel zijn? het oorspronkelijke hout is toch ook niet flexibel?

  4. #4
    Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Locatie
    Enschede / Amsterdam
    Berichten
    872
    Losse prut kun je ook met een hogedrukspuit verwijderen.

    Epoxy moet flexibel zijn omdat hout dat ook is (zet uit / krimpt n.m. lichtvochtigheid varieert). Als de vulling star zou zijn zou die bij krimpen van de omgeving los gaan zitten en er mogelijk uitvallen.

    Houtrotvuller van bijv. de fabrikant met de oranje verpakkingen is ook flexibel.

  5. #5
    Uniprime wbp multiplex zou toch niet moeten werken en als je het volledig in smeert met plamuur dan geef je toch niet de kans om te krimpen of uitzetten?

  6. #6
    Waarom zou je er last van hebben als het flexibel blijft

    Fons

  7. #7
    Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Locatie
    Enschede / Amsterdam
    Berichten
    872
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Henkie Bekijk Berichten
    Uniprime wbp multiplex zou toch niet moeten werken en als je het volledig in smeert met plamuur dan geef je toch niet de kans om te krimpen of uitzetten?
    Dan test je dat door twee stukjes Uniprime op elkaar te plakken en rondom in te smeren met plamuur en dat na uitharding een half uurtje in een oven van 80 graden te bakken. Ik denk dat je twee stukjes Uniprime en heel veel stukken plamuur terugvindt in de braadslee. En voor de sceptici: deze simulatie lijkt in de verste verte niet op een 'real life' sim zoals testinstituten die doen; daar gaat het er heel wat extremer aan toe.

  8. #8
    Een harde plamuur zal gaan scheuren en door trilling verbrokkelen
    Omdat in dit geval het geen kant op kan kan je toch hiervoor kiezen
    Zelf zou ik een paar tientjes meer uit geven

  9. #9
    Zodra plamuur gaat scheuren komt er vocht tussen en gaat het proces steeds sneller. Hoe sneller een plamuur uithard Hoe minder goed in buitentoepassingen. Kies voor een product dat een minimale uithardingstijd heeft van 4 uur bij 20 graden. 16 uur is nog beter. Vaak wacht ik nog een stuk langer voordat ik ze ga schuren.

  10. #10
    Bedankt allen voor het uitleg.

    Ik nam aan dat epoxy hars na uitharden niet zo kunnen scheuren of brokkelen, het word toch ook voor reparatie van boten gebruikt.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top