Wat voor olie voor vurenhouten vloer?

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Hallo,

Dit weekend wil ik beginnen met het plaatsen van de vloer in de woonkamer. Ik heb vurenhouten planken aangeschaft van 21.5cm breed en 6m lang. Het liefst had ik een oude vloer, maar gezien het budget is dit het geworden. De vloer zal beschadigen en slijten, maar dat is niet erg.

Ik denk dat een afwerking met olie het beste is. Beschadigingen zijn dan makkelijk bij te werken en als de vloer er ooit uit moet, zijn de planken makkelijk te hergebruiken.

Wat is het verschil in kleur tussen lijnolie en tungolie? Vurenhout is erg licht van kleur. Het mag best iets donkerder worden. Bij voorkeur dan meer bruin dan geel. Zijn er nog andere interessante oliën?

Alvast bedankt!
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Vuren neigt altijd meer naar geel met olie erop. Voor een kleur moet je beitsen maar vuren neemt beits slecht op wat in de praktijk betekent dat je vlekken waar je vaker loopt gaan krijgen. En afwerking wat volgens mij niet slecht overeenkomt met veren is zoals de Zweedse dat doen met zeep. Dan wordt het langzamer grijs bruin maar meer grijs, niet slecht. Moet je van tevoren weten dat is relatief arbeid intensief in onderhoud is maar door de tijd alleen mooier wordt.

Groete
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Was eerder niet zo enthousiast over zeep. Ken een huis waar dat gebruikt is, maar ik denk dat dat anders is aangebracht. Deze vloeibare zeep lijkt me nog best interessant. Een beetje dweilen is niet zo erg. Bedankt voor de tip!

Er staat dat het bedoeld is voor geoliede vloeren. Dus eerst met (bv.) lijnolie?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik gebruik al jaren Revol van Aquamarijn voor meubels en ben er erg tevreden over, beter dan die supermarkt troep.
Ze hebben ook een lijn voor vloerolie die je eventueel gewenst met pigmenten kan mengen om de kleur te krijgen die je wilt
Hier de link en verder naar onder zie je links naar de rest zoals de instructies voor vewerking, kenmerken, pigmenten, enz
http://www.aquamarijn.com/nl/vloerolie-parketolie-hardwaxolie/vloerolie_corcol_NL.html
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.837
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Osmo hardwaxolie ben ik een groot fan van. Of gewoon lijnolie en boenwas. Zeep vind ik persoonlijk geen fijne afwerking, en zeker niet op niet-geolied hout. Een zeep gedraagt zich als een loog, en zal onbehandeld hout 'aantasten'. Daarnaast zijn zepen wateroplosbaar, en vormen ze geen uithardende laag/afwerking zoals olie wel doet. Je zult een zeepbehandeling iig regelmatig (veel vaker dan olie) moeten herhalen om het hout 'netjes afgewerkt' te houden.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Osmo hardwaxolie ben ik een groot fan van. Of gewoon lijnolie en boenwas. Zeep vind ik persoonlijk geen fijne afwerking, en zeker niet op niet-geolied hout. Een zeep gedraagt zich als een loog, en zal onbehandeld hout 'aantasten'. Daarnaast zijn zepen wateroplosbaar, en vormen ze geen uithardende laag/afwerking zoals olie wel doet. Je zult een zeepbehandeling iig regelmatig (veel vaker dan olie) moeten herhalen om het hout 'netjes afgewerkt' te houden.
Dat last is waar, dat het vraagt regelmatig herhalen maar dat is ook het geval met was en zelf met olie als het een oppervlakte is die intensieve gebruik wordt.
Mijn ervaring met zeep in de vorm van vlokken die ik zelf in water oplossen op onbehandeld hout of het een vloer is of meubel maar ook op steen of tegels is dat het geeft een heel fijn en mooi bescherming laag die zelfs mooier is met de tijd en herhaalde toepassing. Dat het hout aantast herken ik niet van meerder jaren die ik het regelmatig gebruik. Het is een bekend en veel gebruikt afwerking middel in Scandinavische landen. Mijn stoel van Hans Wegner is afgewerkt met zeep daar is geen beter afwerking voor volgens mij.
Osmo? Heb ik een keer gezien in gebruik en vond het een plakkerig glimmende kunstmatige uitziende afwerking. Misschien alles afstotende en afsluitende maar hoe maak je je doeken of borstel schoon na gebruik? Ik gooi het doek die ik zeep met in de wasmachine.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Wax moet ik niet aan denken. Een meubeltje kan nog wel, maar 50m2 :(

Ik zie de laatste reacties nu pas, ik heb gisteren tungolie gekocht en de zeep. De zeep zie ik nog wel of ik daar de hele vloer mee behandel, of alleen gebruik om schoon te maken. Ik heb ook een potje kleurstof voor de olie erbij genomen. Eerst maar eens testen of dat wat is. Ik ben van plan twee lagen olie te doen.

Een gedeelte van de vloer ligt in de keuken, ik verwacht dat de combinatie olie met zeep het makkelijkst is in onderhoud (als je niet wilt aflakken dan).

Bedankt voor de reacties.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Wax moet ik niet aan denken. Een meubeltje kan nog wel, maar 50m2 :(

Ik zie de laatste reacties nu pas, ik heb gisteren tungolie gekocht en de zeep. De zeep zie ik nog wel of ik daar de hele vloer mee behandel, of alleen gebruik om schoon te maken. Ik heb ook een potje kleurstof voor de olie erbij genomen. Eerst maar eens testen of dat wat is. Ik ben van plan twee lagen olie te doen.

Een gedeelte van de vloer ligt in de keuken, ik verwacht dat de combinatie olie met zeep het makkelijkst is in onderhoud (als je niet wilt aflakken dan).

Bedankt voor de reacties.

Ben je net te vroeg met kopen.
Die van Aquamarijn hoeft maar één keer opgebracht te worden, scheelt je een keer werk.
Maar goed; succes met de vloer.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
De vloer zit in twee lagen olie, met kleurstof. De laag zeep erop vind ik minder succes. Deze heeft de vloer plakkerig gemaakt :( Wel vreemd, aangezien het zeep is voor geoliede vloeren...

IMG_4040.jpg

IMG_4039.jpg
 

elmo 45

Actieve deelnemer
25 mrt 2016
73
3
Noord Holland
Hallo,

Voor gekleurde olie gebruik ik Monocoat. Dit is er in tig kleuren van licht tot donker. Word veel gebruikt door parketvloer bedrijven.
Werkt ook nog makkelijk is in 1 laag klaar. En bij beschadigingen later makkelijk bij te werken. Een tijdje later moet er nog wel een onderhouds product over.

http://www.rubiomonocoat.com/nl

Groet.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Het "oud" eruit zien was een doel :)

Ik heb gebruikt:
- Twee lagen verbeterde houtolie (Tungolie)
- Verdund met terpentijnolie en een beetje siccatief
- Kleurolie, Ebben / Zwart
- Grote blokkwast
- Devonatural houtzeep

De olie na een uur afgeveegd met doeken. De zwarte kleurstof trekt alleen in de kopse kanten, beschadigingen en onregelmatigheden. Niet in de normale langsdraad. Daardoor krijg je een vlekkerig uiterlijk, wat er oud uitziet. Ik ben best tevreden. Ik verwacht/hoop dat met de tijd de vloer nog mooier wordt.

Sommige delen komen nu al omhoog, ben benieuwd of dat irritant gaat worden :rolleyes:
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Bedankt voor de tip over de kleurolie. Heel handig om zelf de gewenste kleur te maken. Ik wil namelijk niet een liter olie kopen telkens ik een nieuw kleur wil.
 

elmo 45

Actieve deelnemer
25 mrt 2016
73
3
Noord Holland
Hallo BossyRangs

Monocoat is ook in kleine busjes/flesjes leverbaar.
Ik heb geen aandelen maar het is echt een fijn product.
Volgens mij is het ook nog een product uit Belgie.

Groet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.