Festool ts55

kdebonte

Nieuw lid
27 aug 2010
1
0
Allen,

Gezien de geplande verbouwingswerkzaamheden aan mijn woning overweeg ik te investeren in een degelijke cirkelzaag. Het probleem is dat ik de zaag voor nogal diverse toepassingen nodig heb: ruwer afkortwerk van vloerbalken, op maat zagen ondervloeren, zaagwerk voor inbouwkasten, precies afkortwerk voor plinten e.d. Na wat opzoekwerk kom ik uit bij de festool ts55 eventueel in combinatie met de cms set of de mtf tafel. Ik kan alleen moeilijk inschatten of deze zaag voor al dit werk geschikt is en of ik niet beter investeer in een gewone cirkelzaag en een afzonderlijke afkort- en verstekzaag. Wat zijn jullie ervaringen met de ts55 en specifiek in combinatie met de cms set. Is deze set bijvoorbeeld geschikt om plinten af te korten?

Alvast bedankt voor de info.
 

WR1944

Oud hout
Als je te verwachte zaagdiepte niet meer is dan zo'n 50 mm kan je uitstekend met een TS55 aan de slag. Ik heb deze zaag gekocht met CMS tafel maar dat moet je meer zien als een zaagtafel. Voor meer algemener werk zou ik je een MTF/3 aanraden. Dan heb je een werktafel waar je ook op zagen kan. Het standaard zaagblad is vrij fijn, goed voor afkorten. Voor het schulpen kan je beter een blad erbij kopen met minder tanden. Met de MTF/3 heb je wel steeds de beschikking over je zaag, die zit niet ingebouwd.
In Nederland heb ik met veel plezier met een CMS tafel gewerkt. In de USA, waar ik naartoe ga verhuizen, is deze helaas (nog) niet leverbaar. Daar heb ik een MTF/3 gekocht. Ook daar beleef ik veel plezier aan.
 

Jan-Kees Pronk

Nieuw lid
31 aug 2010
5
0
Ik ben een oud dijkhuisje aan het verbouwen, en heb (bijna) alles gedaan met de Festool TS 55. De zaagdiepte is wat beperkt met 55mm. Voor het overige werk heb je er een prima zaag aan. Voor het zagen van lange latten gebruik ik een rollenkop op een losse standaard ( hoe heet zo'n ding?) Voor het afkorten van niet te lange stukken, en vooral voor het precies verstekzagen gebruik ik de schuiftafel. Deze is als los accesoire verkrijgbaar en aan de stationaire zaagtafel vast te schroeven. Absoluut een aanrader! Super nauwkeurig zaagwerk. ik ben op dit moment een kippenhok aan het timmeren, van gepotdekselde delen. De hoeken zaag ik met een dubbel verstek. Eerst even een proefstukje maken voor de juiste hoek, de instellingen onthouden, en zagen maar. Het past feilloos. Wat ook erg lekker is, is de afzuiging met de Festool stofzuiger. Het scheelt mij verschrikkelijke niesbuien en tranende ogen.Behalve comfort ook een stukje gezondheid. Groeten, Jan-Kees
 

berton

Actieve deelnemer
28 aug 2010
80
0
Hoi,

Zelf zit ik op dit moment ook te denken aan een nieuwe cirklezaag.

Twijfel alleen tussen de Festool TS 55 en de Dewalt DWS520KR.

Zaag zal ook zeer algemeen gebruikt gaan worden.

Wat mij een beetje tegenhoud bij de Festool zijn de bedragen,

zowel voor de machine als wel de accesoires.

Maar wie weet zijn er dusdanige voordelen en verschil in kwaliteit

dat mijn keuze makkelijker wordt.

Gaarne jullie oordeel

Attached files
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Het ligt er maar net aan hoe vaak en waarvoor je het ding gaat gebruiken. Festool blinkt uit in kwaliteit en veelzijdigheid, maar ook in zn prijs.
Zelf heb ik gekozen voor een Makita met geleiderails en ik moet zeggen dat het ding mij uitstekend bevalt.
 

Schummie

Actieve deelnemer
21 mrt 2008
52
0
In een directe test in FWW tussen deWalt en de Festool, kwam de Festool
als winnaar ui de bus. Een wetenschap die je misschien mee kan nemen in
je beslissing.
Ik zou altijd voor de Festool gaan, maar dat is persoonlijk.

Succes Schummie.
 

WR1944

Oud hout
Een bijkomend voordeel van Festool is dat de meeste gereedschappen deel uitmaken van een systeem. In de CMS tafel kan je ook een module voor een bovenfrees of een decoupeerzaag gebruiken. Ook allerlei accesoires kunnen vaak op meer dan één manier of apparaat gebruikt worden.
Als je forums als FOG (Festool Owners Group) of TalkFestool bezoekt krijg je een aardige indruk van de mogelijkheden in de praktijk. Alleen zijn sommige toepassingen typisch Amerikaans. Ook moet je even wennen aan de Amerikaanse kreten voor sommige zaken.
 

berton

Actieve deelnemer
28 aug 2010
80
0
Bedankt Athanor,

Ik wilde hem bekijken, maar laadt niet, heb jij daar ook een probleem mee?

Al vast bedankt
 
A

Athanor

Guest
Mijn link werkt ook, zelfs opde Ipad :cool:

Anders kun je het ook proberen via de site van de woodwhisperer. Kijk dan in de archieven naar video nr.81.

Succes! Fons
 

berton

Actieve deelnemer
28 aug 2010
80
0
Bedankt, bij mij ook inmiddels.

Denk dat ik ga voor de festool, nu nog voor een leuke prijs zien te vinden.

Bedankt allemaal voor de reacties
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
127
19
Barendrecht
Hallo,

Op het forum was ook al een ander onderwerp de vinden over de ts55 en dan in combinatie met de makita mk 6000sp en ook een onderwerp van de ts55 in comb met de mft3.

Ik heb hier een aantal keren op gereageerd. Ik ben erg positief over de ts 55 en ook over de mft3 tafel

Mvg

John
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.