is er een limiet in het opknappen van houten boten?

RS281168

Nieuw lid
24 mei 2016
2
0
hallo,
afgelopen 24 uur ff hier ingelezen en aangemeld,
staan hele interessante en mooie projectjes bij,
nou is mijn vraag, " hoe stel je de limiet met opknappen van een houten boot"
ik vraag het niet zomaar natuurlijk, wij hebben een houten motorkruiser van 9.50 x 2.65
met (in onze ogen) een schitterende lijn en interieur,
24-2.jpg2.jpg3.jpg4.jpg
nou is deze boot voor zover ik weet in opdracht gebouwd in begin jaren 80,
dus is er geen merk aan verbonden.
hoe ga je in deze bepalen wat je erin gaat steken?

graag hoor ik van jullie advies

mvg Richard
 
P

Pel

Guest
Richard, welkom op het forum, ik zou een deskundige meenemen die verstand heeft van boten, als koper van een boot zie je heel vaak dingen over het hoofd, dit om een miskoop te voorkomen. Om te bepalen hoeveel je er in wilt steken hangt m.i. af van het budget wat je er aan wilt besteden, of er misschien in moet steken om hem pico bello vaarklaar te hebben? Is zo te zien wel een mooi jachtje.

Groet Pel.
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Het is m.i. bijna onmogelijk om een goede limiet te bepalen. Je stelt jezelf een limiet, begint er aan, het valt altijd tegen en het "half" doen kan eigenlijk niet. E n dan,,, dan stop je en zit al het geld tot je limiet er in..
Vooral bij grote projecten moet je het doen omdat je "weg" bent van het bootje en er jaren van wilt genieten. Als je het doet met het idee om 'm na een paar jaar weg te doen wordt het moeilijk om je investering terug te krijgen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Zoek een betrouwbare deskundige en ga uit van zijn/haar advies. En pak het vooral niet te groot aan, het aantal half-verherbouwde boten op marktplaats ligt hoog, reden van verkoop "te weinig tijd voor". Probeer deelprojectjes te maken en begin niet aan de volgende voordat het klaar is (tenzij het een in het ander over moet lopen natuurlijk.) Mooiste is natuurlijk als de deelprojectjes het varen met de boot niet in de weg staan, maar dat lukt niet altijd helaas.

Verder is een boot nooit klaar. "Koop een boot en werk je dood" is een absolute waarheid, je blijft aan het ding bezig, er is altijd wel wat te doen :D

Succes!!

Groet, Rob.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Heckemann, u bedoelt een "varende renovatie" daar het bij auto's een rijdende renovatie is :D
Meestal wel de meest prettige oplossing!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Prachtig klassiek gelijnd jacht! Is de moeite waard om te behouden lijkt me. Wat is er precies mis mee. Het interieur lijkt me wel ok. Is de romp in gangen of in hechthout (multiplex) gebouwd? Het lijkt me het laatste en dat is prima zelf te restaureren. Heb je wat meer foto's en info over wat er mis is?

jaap
 

RS281168

Nieuw lid
24 mei 2016
2
0
bedankt voor de reacties,
@Jaap, de romp is idd in hechthout vervaardigd en daar zit hem ook meteen de eventuele renovatie.
Er zitten hier en daar wat barsten en scheuren in het lakwerk en wat doorloopt naar het houtwerk eronder,
waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar niet goed de stappen gevolgd met het aanbrengen van de matten en epoxy,
wij zijn zoals je aangeeft een beetje verblind geweest door het interieur.
Om eerlijk te zijn ben ik een beetje negatief om aan het project te gaan beginnen,
mede door de tijd die ik er niet voor heb en ook de onervarenheid op dit gebied.
op het thuisfront is er eigenlijk al besloten om het scheepje van de hand te doen naar iemand die
daar wel ervaring in heeft en het project wil doen, dit dan tegen een klein bedrag en ons verlies te nemen.
dus mocht er iemand zijn dan horen wij het graag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.