Meer informatief gezocht over beitel

scifipol

Nieuw lid
25 mei 2016
3
0
Kan iemand me iets meer vertellen over deze beitel? Functie? Waardeloos?
59mm breed
130mm lang
4.5mm dikte
markering TAG of zo
20160525_112833_resized.jpg
20160525_112911_resized.jpg
20160525_112856_resized.jpg
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum, dit is waarschijnlijk een steekbeitel die door het slijpen zo kort is geworden, er gaat iedere keer ± 1 a 2 mm vanaf als ze geslepen worden. Als het een gesmede beitel is dan is het voorste stuk van de beitel meestal veel harder als de kant waar het hecht van de beitel zit. Waar de markering TAG voor staat weet ik niet, dat kan de naam van de maker zijn, of het fabriek waar hij gemaakt is, of de naam van de man die er mee werkte, echter dat laatste komt zelden voor?

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Ook wel meubelmakers beitels genoemd, die zijn inderdaad ook kort, maar deze beitel is erg dik vandaar dat het m.i. een afgeslepen beitel is? Maar als je er een hecht op maakt dan is hij misschien nog bruikbaar, als de standtijd nogal kort is dan is het een afgeslepen beitel.

Groet Pel.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Het is wel een rare, gesneden uit een plat stuk gereedschaps staal. Oude beitels hadden gewoonlijk een verdikking waar de beitel tegen het handvat aanzit. Dat zorgt ervoor dat het handvat tijdens het hameren niet door de beitel gespleten wordt. Uitzondering op deze regel zijn de houtdraaiers beitels. Daar timmer je dan ook nooit op.
 

scifipol

Nieuw lid
25 mei 2016
3
0
Zou het een 'slick-chisel' zijn om geraamtes te maken van eiken gebouwen te maken? Ik ken de Nederlandstalige vertaling niet. Een beitel om oppervlaktes te vlakken bij verbindingen.
 

scifipol

Nieuw lid
25 mei 2016
3
0
Bedankt iedereen voor de interessante respons.
Ik heb de beitel geprobeerd handmatig te wetten, maar het lukt me niet om deze haarscherp te krijgen. Het lukt me wel met al mijn andere kleinere beitels. Het staal is erg hard.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.