Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Meer informatief gezocht over beitel

Kan iemand me iets meer vertellen over deze beitel? Functie? Waardeloos?
    59mm breed
    130mm lang
    4.5mm dikte
    markering TAG of zo
    20160525_112833_resized.jpg
    20160525_112911_resized.jpg
    20160525_112856_resized.jpg

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Welkom op het forum, dit is waarschijnlijk een steekbeitel die door het slijpen zo kort is geworden, er gaat iedere keer ± 1 a 2 mm vanaf als ze geslepen worden. Als het een gesmede beitel is dan is het voorste stuk van de beitel meestal veel harder als de kant waar het hecht van de beitel zit. Waar de markering TAG voor staat weet ik niet, dat kan de naam van de maker zijn, of het fabriek waar hij gemaakt is, of de naam van de man die er mee werkte, echter dat laatste komt zelden voor?

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Het zou een beitel kunnen zijn voor trappenmakers. Die zijn kort. https://www.machinetoebehoren.nl/200...-350-MM?p=4964

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Ook wel meubelmakers beitels genoemd, die zijn inderdaad ook kort, maar deze beitel is erg dik vandaar dat het m.i. een afgeslepen beitel is? Maar als je er een hecht op maakt dan is hij misschien nog bruikbaar, als de standtijd nogal kort is dan is het een afgeslepen beitel.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Het is wel een rare, gesneden uit een plat stuk gereedschaps staal. Oude beitels hadden gewoonlijk een verdikking waar de beitel tegen het handvat aanzit. Dat zorgt ervoor dat het handvat tijdens het hameren niet door de beitel gespleten wordt. Uitzondering op deze regel zijn de houtdraaiers beitels. Daar timmer je dan ook nooit op.

Het lijkt mij een kopie van een Chinese beitel zie link:http://www.teygeler.nl/product-1107-...ig-700985.html

groetnis, Roeland

Zeker niet waardeloos!!!

Zou het een 'slick-chisel' zijn om geraamtes te maken van eiken gebouwen te maken? Ik ken de Nederlandstalige vertaling niet. Een beitel om oppervlaktes te vlakken bij verbindingen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door scifipol Bekijk Berichten
    Zou het een 'slick-chisel' zijn om geraamtes te maken van eiken gebouwen te maken? Ik ken de Nederlandstalige vertaling niet. Een beitel om oppervlaktes te vlakken bij verbindingen.
    Nee dat lijkt mij niet, dan heb je toch echt een langere beitel nodig.

groetnis, Roeland

Zo'n korte beitel die gebruiken sommigen nog wel voor een schaaf lijkt me.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Slicks zijn juist heel erg lang.

Forum Rechten