Houtdraailessen bij Ronald Kanne (De Houtdraaierij)

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vanavond was les 1 van een serie van 8 lessen

Het was leuk, leerzaam en prettig tempo
Net een kwartiertje thuis dus inmiddels wel bedtijd
Morgen een verslagje met wat plaatjes

Ronald bedankt
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zoals beloofd, hierbij een verslagje van gisterenavond

Ik was al op tijd aanwezig, de afstand van 110km icm met de aanvangstijd kan ik het risico niet lopen om een uur in de file te staan en te laat te komen dus vertrok ik om 17:05 vanaf huis en ik was om 19:00 bij Ronald

Dat gaf mooi even de gelegenheid om de adapter van mijn Chuck bij Ronald om te wisselen en vervolgens kwamen de eerste mede cursisten binnen druppelen
Een voorstel rondje volgde, ik liet mij niet kennen en blufte dat ik al aan mijn derde draaibank toe was (niet gemeld dat ik de eerste twee nooit heb aangeraakt) en al minstens 1 beitel had versleten (ook maar niet gemeld dat ik die in tweeën brak :D)

Ronald gaf aan een man van weinig woorden te zijn maar vooral gewoon DOEN !

We begonnen met de afruwguts, vierkant blokje en dat moest rond worden

P1020624.jpg

Daarna was de beurt aan ons en mochten we het zelf gaan proberen
Telkens als dat iedereen goed afging verschoven we een fase verder en/of een andere beitel

P1020618.jpg

P1020619.jpg

P1020620.jpg

P1020629.jpg
Ok ok....ik sta er niet op, maar hier het bewijs dat ik echt wel bezig was :rolleyes:

Eenmaal de boel goed rond mochten we met de Skew aan de slag
Eerst maar even de uitleg bestuderen en vooral het voorbeeld goed bekijken

P1020630.jpg

P1020630.jpg

P1020631.jpg

Hier had ik wat moeite mee om een gelijkmatig/glad oppervlakte krijgen maar ik had al snel in de gaten waarom
De beitel zijn door hun formaat en scherpte best wel imposant en dan heb je al snel iets van 'die moet ik goed vast houden'
echter viel dat wel mee, het zit hem meer in het goed sturen van de beitel en minder krampachtig vasthouden, dat eenmaal in de gaten ging het al een stuk beter.

Tijd voor de volgende ronde: V'tjes snijden
Uitleg: CHECK
Voorbeeld: CHECK
Schoenveters goed dichtgeknoopt: CHECK
Zelf doen....: UNCHECK

P1020632.jpg

Dát ging nog niet helemaal goed :cool:
Uiteindelijk nog een stukje hout genomen, opnieuw begonnen en dat ging al beter

Een geweldige avond


Heb ik zin in volgende week ??? CHECK CHECK, DUBBEL CHECK
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Mooi verslag Toxiq, zo leer ik ook nog eens de benamingen van de diverse gereedschappen.

Groet Pel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik kan mij van mijn begin met de skew niets meer herinneren. (Mooi hè een selectief geheugen) Nu heb ik af en toe nog een happer. Ik moet wel zeggen dat ik de hand van Ronald hier niet in kan herkennen. Laat je niet ontmoedigen door de skew. Het is een zeer veelzijdig stuk gereedschap. Geweldig als je hem beheerst, kwalitatief uitermate teleurstellend als het niet lukt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja mooi het Rien
de 2e was een stuk beter, helaa geen foto van

Wim, ik ben niet zo gauw ontmoedigd hoor, een stukje onbegrip van de beitel, maar eens je die door hebt gaat het natuurlijk een stuk makkelijker
Waar een wil is, is een weg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Oh dat lukte nadat ik door had dat ik de boel krampachtig vasthield al een heel stuk beter, dit fraaie krabpaalachtige ding was meer het resultaat van hogedraaisnelheid, verkeerd hoek van de beitel en dan zoef.....dan liep die zo naar de andere kant, tja als je dat een paar eer doet krijg je zoiets ;)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het is een zeer veelzijdig stuk gereedschap. Geweldig als je hem beheerst, kwalitatief uitermate teleurstellend als het niet lukt.

Wim, als dingen niet lukken zoals ik het wil dan ben ik een man van weinig woorden en dan kort ik dergelijke uitspraken meestal af, maar ik snap je punt
Ach, nog 7 lessen te gaan en ik heb er zin in
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Er zit bij mij ook een verschil tussen de woorden die ik uitspreek als ik me snij zaag of sla. Zo af en toe schrijf ik dit netjes op. Vloeken of grof taalgebruik probeer ik te vermijden. Niet dat dit altijd lukt hoor. Van je eigen fouten leer je het meest.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Leuk verslag Toxiq, de laatste foto lijkt wel een vrije oefening.:p
Dan zie je dat wat lessen alleen al behalve voor het materiaal ook qua veiligheid het gewoon een prima investering is.
Nog even geduld met de schalen op je mooie kopdraaibank dus.
Succes en veel plezier met de lessen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ben je gek, volop aan de gang, beste leermeester toch ;) maar dan wel schalen zonder V'tjes haha

En de lessen zijn erg leuk
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja lachen he, mij een beetje in de maling nemen
Maar ik was laatst bij een zeer gerenomeerd forummer/houtdraaier (zal geen namen noemen Rien) en die gebruikte de afruwguts wel degelijk op een schaal

Dat ding moet gewoon een duidelijkere naam hebben, zoals in het engels SPINDLE GOUGE....veeeeeel duidelijker
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.