Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 12 12311 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 115

Houtdraailessen bij Ronald Kanne (De Houtdraaierij)

Vanavond was les 1 van een serie van 8 lessen

Het was leuk, leerzaam en prettig tempo
    Net een kwartiertje thuis dus inmiddels wel bedtijd
    Morgen een verslagje met wat plaatjes

Ronald bedankt
    Met een hamer past alles...

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Oh leuk , volgende week vrijdag en zaterdag ga ik er ook heen voor de cursus .

Willem

Zoals beloofd, hierbij een verslagje van gisterenavond

Ik was al op tijd aanwezig, de afstand van 110km icm met de aanvangstijd kan ik het risico niet lopen om een uur in de file te staan en te laat te komen dus vertrok ik om 17:05 vanaf huis en ik was om 19:00 bij Ronald

Dat gaf mooi even de gelegenheid om de adapter van mijn Chuck bij Ronald om te wisselen en vervolgens kwamen de eerste mede cursisten binnen druppelen
    Een voorstel rondje volgde, ik liet mij niet kennen en blufte dat ik al aan mijn derde draaibank toe was (niet gemeld dat ik de eerste twee nooit heb aangeraakt) en al minstens 1 beitel had versleten (ook maar niet gemeld dat ik die in tweeën brak )

Ronald gaf aan een man van weinig woorden te zijn maar vooral gewoon DOEN !

We begonnen met de afruwguts, vierkant blokje en dat moest rond worden

P1020624.jpg

Daarna was de beurt aan ons en mochten we het zelf gaan proberen
    Telkens als dat iedereen goed afging verschoven we een fase verder en/of een andere beitel

P1020618.jpg

P1020619.jpg

P1020620.jpg

P1020629.jpg
    Ok ok....ik sta er niet op, maar hier het bewijs dat ik echt wel bezig was

Eenmaal de boel goed rond mochten we met de Skew aan de slag
    Eerst maar even de uitleg bestuderen en vooral het voorbeeld goed bekijken

P1020630.jpg

P1020630.jpg

P1020631.jpg

Hier had ik wat moeite mee om een gelijkmatig/glad oppervlakte krijgen maar ik had al snel in de gaten waarom
    De beitel zijn door hun formaat en scherpte best wel imposant en dan heb je al snel iets van 'die moet ik goed vast houden'
    echter viel dat wel mee, het zit hem meer in het goed sturen van de beitel en minder krampachtig vasthouden, dat eenmaal in de gaten ging het al een stuk beter.

Tijd voor de volgende ronde: V'tjes snijden
    Uitleg: CHECK
    Voorbeeld: CHECK
    Schoenveters goed dichtgeknoopt: CHECK
    Zelf doen....: UNCHECK

P1020632.jpg

Dát ging nog niet helemaal goed
    Uiteindelijk nog een stukje hout genomen, opnieuw begonnen en dat ging al beter

Een geweldige avond

Heb ik zin in volgende week ??? CHECK CHECK, DUBBEL CHECK
    Laatst gewijzigd door Toxiq; 25-05-16 om 20:38.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Mooi verslag Toxiq, zo leer ik ook nog eens de benamingen van de diverse gereedschappen.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Op zich een leuk verslag.
    Wat mij op valt is dat er gewerkt word zonder veiligheidsbril.
    Ronald het lijkt mij goed om daar tijdens het les geven toch wat meer aandacht te besteden.

P1020632.jpg

Dit herken ik nog wel Jeroen . maar het is bij deze wel héél erg LOL.

Ik kan mij van mijn begin met de skew niets meer herinneren. (Mooi hè een selectief geheugen) Nu heb ik af en toe nog een happer. Ik moet wel zeggen dat ik de hand van Ronald hier niet in kan herkennen. Laat je niet ontmoedigen door de skew. Het is een zeer veelzijdig stuk gereedschap. Geweldig als je hem beheerst, kwalitatief uitermate teleurstellend als het niet lukt.

Ja mooi het Rien
    de 2e was een stuk beter, helaa geen foto van

Wim, ik ben niet zo gauw ontmoedigd hoor, een stukje onbegrip van de beitel, maar eens je die door hebt gaat het natuurlijk een stuk makkelijker
    Waar een wil is, is een weg

@toxiq : het moment wanneer je met de platte beitel een cilinder strak kan draaien is echt een mooi moment......

Oh dat lukte nadat ik door had dat ik de boel krampachtig vasthield al een heel stuk beter, dit fraaie krabpaalachtige ding was meer het resultaat van hogedraaisnelheid, verkeerd hoek van de beitel en dan zoef.....dan liep die zo naar de andere kant, tja als je dat een paar eer doet krijg je zoiets

Forum Rechten