Plataan in stukken zagen voor de draaibank.

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
686
Emst
Ik heb bij JPAJS (jeroen) een stuk van een plataan opgehaald , met de bedoeling om er schalen van te maken.
Ik heb eerst de stam in plakken van ongeveer 2ocm dik gezaagd.
Mijn nieuwe 2e hands kettingzaag heeft goed werk verricht
Was ongeveer 1 uur werk, inclusief een keer tanken en een keer slijpen en 2 koppen koffie wegwerken.

IMGP0847.jpg

IMGP0848.jpg

IMGP0849.jpg

IMGP0850.jpg

IMGP0851.jpg

IMGP0852.jpg
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Mijn tip: probeer een vrij vlakke schaal met de opening van de kern af. Als je het goed doet, heb je kwartiers hout door de hele schaal heen en dan zie je de spiegels het beste. Ik geloof dat ik de stam eerst in de lengte onder de bovenste splitsing afgekort had, en dat stuk 90 graden gedraaid doorgezaagd had, nu heb je daar één stuk waarvan de buitenkant vrijwel volledig uit zijtak bestaat. Dat lijkt me lastig met draaien en drogen, terwijl in mijn ervaring de mooie tekening van een splitsing verloren is gegaan.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooi stuk hout, maar je maakt het jezelf en je zaag wel moeilijk, op de manier dat je dit gezaagd hebt.

Een ketting zaag werkt best in de afkortings manier maar werk niet goed in het dwars zagen van een stam, er zijn wel speciale kettingen voor de zgn Alaska mills, maar normale kettingen zagen heel slecht op die manier, en zoals het toond krijg je alleen fijn zaagsel poeder in plaats van spaanders.

Hier is een foto van een goede hout draaiers zaagbok waar je een stam op kunt leggen en die je dan kunt zagen in de lengte, je krijgt lange slierten in plaats van poeder, gaat zo vlug dat je zaag het niet weg kan krijgen, en de zaak volgestopt word, de oplossing is om meer diagonaal te zagen tot de slierten verdwijnen of minder lang worden.

wood turners saw buck.jpg

Ik heb heel wat stammen tot draaihout stukken gezaagd, en gebruikte meestal een grote blok hout waar Ik de stammen op leg, en dikwijls op de plaats waar de stam lag, soms ook thuis als Ik de hele stam all in kortere stukken gezaagd had.

Hier enkele foto’s waar je het zaagsel kan zien en een met een stuk stam nog op het zaagblok, zaagt veel beter en vlugger in de lengte dan dwars zagen.

Het is heel makkelijk om precies door het hart van de stam te zagen op deze manier, even een lijntje trekken aan beide kanten en dan de lijn volgen van boven naar beneden, ook kun je dikkere planken zagen door niet helemaal er door te zagen, en alleen waneer je de stukken allemaal zover gezaagd hebt dan ze verder door te zagen.

Bowl blanks sawing.jpg Acer Negundo.jpg Beech blanks.jpg Black Walnut blanks.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Leo wil je hiermee zeggen dat je doormiddel van die zaagbok wel kan schulpen ? volgens mij is het toch meer van invloed wat de hoek van je tanden is (oftewel een speciale ketting voor schulpen ?)
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik dacht ook dat het in eerste instantie een kwestie van de hoek van de tanden is (10-15 graden in plaats van de normale plm. 30 graden); de bok ziet er mooi uit, maar ik begrijp nog niet wat de toegevoegde waarde is.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Wat Leo bedoelt is dat je eerst de stam in stukken zaagt. (zaagsnede haaks op nerf) die stukken legt hij dan op zijn bok en zaagt ze nog een keer door. Nu loopt de zaagsnede in de richting van de nerf.
Op die manier hoef je niet tegen de nerf in te zagen en kun je voor ieder blok de juist plek van de zaagsnede bepalen. En je kan alles met dezelfde ketting zagen. Dat is een goed werkende methode.

P1080157.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ah dat word bedoeld
maar, vanaf de bovenkant of vanaf de zijkant, het blijft toch schulpen, of zaagt het echt veel anders ?

In geval van het laatste, goede tip en ben ik daar erg blij mee ;-) (dank Leo)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ergens klinkt het logisch nu ik er nog eens over nadenk, toch nooit eerder zo bekeken
(Leo) Bedankt voor deze fijne tip !! dat ik zeker proberen
Ronald/Juriaan, bedankt voor de uitleg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Wat Leo bedoelt is dat je eerst de stam in stukken zaagt. (zaagsnede haaks op nerf) die stukken legt hij dan op zijn bok en zaagt ze nog een keer door. Nu loopt de zaagsnede in de richting van de nerf.
Op die manier hoef je niet tegen de nerf in te zagen en kun je voor ieder blok de juist plek van de zaagsnede bepalen. En je kan alles met dezelfde ketting zagen. Dat is een goed werkende methode.

Bekijk bijlage 48713


Dank je Ronald voor jouw help hier :cool:

Beter dan hoe deze foto het uitlegt kan Ik niet geven, alhoewel een houtdraaiers zaagbok het wel beter maakt voor je rug, dat krom staan heb Ik een hekel aan :)

btw die bovenste balken van de bok hebben geen ijzerwerk er in, bevestigt met duimse pennen, en eenvoudig te vernieuwen waneer die te ver weg gezaagd is.

Plus de schuine ligging van die balken verhinderd de stammen weg te rollen.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Om eerlijk te zijn ook nog nooit over nagedacht, omdat je gewend bent met een handzaag ook van boven naar beneden te zagen, maar met een motorzaag is het ander koek, dan zaag je in kopshout en krijg je inderdaad alleen maar fijn poeder. Bij Ronald is het heel goed te zien dat hij mooie lange slierten zaagt, dat zaagt goed door.

Groet Pel.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Ja zo zaag ik ook.

Het kan wel zijn dat die lange slierten je zaag "opstoppen" waardoor de zaag stil komt te staan.
Dit is eenvoudig te verhelpen door geen gas te geven en het zaagblad / ketting boven op de stam te leggen zodat de tanden in het hout grijpen en dan de zaag naar je toe te trekken en de ketting achteruit gaat.
daardoor komen de slierten en beetje los... net genoeg zodat je weer gas kunt geven en dan zie je de slierten eruit vliegen en kun je weer zagen.
Hier had ik in het begin veel last van maar dankzij deze goede tip van Tom op eigen houtje ging dit stukken beter.

Naderhand krijg je meer gevoel hoe je de zaag moet gebruiken waardoor je minder lange slierten krijgt en de zaag minder vaak "vastloopt".

Dit is trouwens mijn zaagbok

2016-05-26 18.24.31.jpg

20160526_182905.jpg

Werkt prima. Ik vind vooral handig dat als je een stuk stam in de helft hebt je deze met de vlakke kant omhoog op de bok kunt leggen om er een bowlblank van te maken. ....omdat ik geen lintzaag heb.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.