Lattenbodem

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Hoi,


ik ben bezig met een bed aan het maken en ik ben nu op het punt dat ik daadwerkelijk een een lattenbodem te gaan maken.

Nou vroeg ik me af wat je het beste kan doen. Vurenlatten, multiplex latten of gewoon een plaat met daarin diverse gaten voor de beluchting van het matras.
Als je vurenlatten aanraadt, welke maat zou je dan nemen?

Groet,
René
 

WR1944

Oud hout
Ik heb zelf een bed gemaakt, 1,2 x 2 m. Lekker ruim voor mij alleen en erg knus met de vriendin. Ik heb een lattenbodem gemaakt van latten 27 x 44 mm. De tussenafstand is h.o.h. 140 mm, maar later heb ik er voor de zekerheid latten tussen geplaatst.

Attached files
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Geweldig! Ik ben ook een bed van 1.20 breed aan het maken, en eigenlijk met dezelfde redenen :mrgreen: .

Hoe bedoel je dat je er later latten tussen heb gemaakt? Op de foto heb je er 13, hoeveel heb je er nu van gemaakt. Heb je dat gedaan omdat je 44mm smal vond of omdat je de constructie niet vertrouwde?
 

WR1944

Oud hout
Na 20 jaar in de scheepsbouw krijg je een soort van bedrijfsblindheid. Alles moet orkanen kunnen doorstaan. Met staal kan ik wel wat berekenen maar met hout heb ik geen ervaring en laat ik het gevoel spreken.
Ik had in eerste instantie 13 latten (27 mm hoog en 44 mm breed) gemonteerd. Toen m'n vriendin in april uit Amerika zou komen logeren, kreeg ik het idee dat het te zwak was (ze is nogal stevig, een goed voorbeeld van de Amerikaanse levensstijl). Dus heb ik er 10 latten bijgeplaatst, vanuit het midden verdeeld.
Door de IJslandse aswolk ging het niet door en gaan we het in september weer proberen. Dus ik heb nu nog helaas geen praktijk ervaring.
Mocht de constructie het begeven, dan zal ik het je laten weten. :oops:
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Hmm, vandaag stuitte ik toevallig op diverse stukken afval mdf van 30 mm dik. Kon er precies 21 latten van 47mm breed uitzagen. Nu maar hopen dat ik er niet doorheen ga. Bij hout blijft het inderdaad gokken en op je gevoel afgaan :roll: .
 

WR1944

Oud hout
Gevoelsmatig lijkt me MDF minder sterk dan vurenhout omdat MDF geen vezelstructuur heeft. Misschien kan je in het midden een lat in de lengte onder de stroken aanbrengen en op de halve lengte een poot aan te brengen als extra steunpunt.
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
WR1944 zei:
Gevoelsmatig lijkt me MDF minder sterk dan vurenhout omdat MDF geen vezelstructuur heeft. Misschien kan je in het midden een lat in de lengte onder de stroken aanbrengen en op de halve lengte een poot aan te brengen als extra steunpunt.


mdf gaat altijd buigen idd, hoe dik het ook is ;)
ligt natuurlijk wel aan de overspanning maar als lattenbodem gaat dit niet werken
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Wat bedoel je precies met overspanning?

Ik heb het bed inmiddels in gebruik en heb er 21 latten van 48 breed en 30 dik in liggen. Zonder plank in de lengte. Hij blijft heel, zelfs met 2 personen.

Ik moet de latten alleen nog vast leggen. Hoe kan ik dit het beste doen? Zelf dacht ik om zo een lint zoals je wel vaker ziet er tussen te maken. Weet iemand waar je dit soort lint te halen is. Of een beter optie is ook goed.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dat lint werkt inderdaad prima en dan de 1e en laatste lat even vast met een schroefje, zodat het geheel op zn plek blijft.
Waar je dat 'officiële' lint haalt weet ik niet, maar wel dat je er zowat alles voor kan gebruiken. Ik heb zelf bijvoorbeeld wel eens van dat schrikdraad lint gebruikt wat ze wel om paarden weien etc. gebruiken. Dat werkte ook prima.
 

WR1944

Oud hout
Deze band wordt bijvoorbeeld door Ikea gebruikt voor lattenbodems. De band wordt aan één zijde aan de latten gespijkerd, circa 15 cm van de einden. Zo kunnen de latten opgerold worden. Vaak kan je de einden van de band aan de bed-einden vast knopen.
De band kan je in fourniturenzaken (naai- en brei toebehoren) kopen in diverse maten en soorten. Eventueel kan je het in kampeerzaken (de echte) proberen.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik ben even de bouwmarkt ingelopen en eruit gelopen met band dat ze ook voor rolluiken gebruiken. Werkt ook perfect.

Dit is trouwens het bed geworden:
2d17e2q.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.