inca zaagtafel - probleem -

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Hallo,

Ik heb een vraagje over een inca zaagtafel. Ik heb gisteren namelijk het probleem gehad dat hij ineens stil viel tijdens het zagen en daarna niet meer aan wilde. na 5 minuten ook nog niets. Uiteindelijk aan de kant geschoven en het laatste stukje maar met de handcirkelzaag gedaan.
Is iemand bekend met een dergelijke situatie en waar dat aan zal kunnen liggen? Verder ben ik natuurlijk ook benieuwd of iemand suggesties heeft om het probleem te verhelpen?

Ik hoop een idee te krijgen na aanleiding van jullie reacties.

Arthur

p.s. ook de website van inca kan ik hier in het forum zo gauw niet meer vinden, wie weet welke site dat is?
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Hoi Arthur,

Jouw vraag werpt weer een aantal vragen op.
Heb je de zaag zwaar belast voordat deze ermee ophield
Kan het zaagblad draaien als de motor uit staat en los is van het lichtnet?
Als de motor wordt aangezet bromt deze dan?
Is de V-snaar nog goed?

Het defect kan op verschillende plaatsen zitten namelijk:
- Lagers van de zaagas of van de motor vastgelopen.
- V-snaar gesprongen.
- Mischien is de interne veiligheid van de motor zelf gesprongen of de wikkeling doorgebrand.

Groeten,

Martin
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Hoi Arthur,

Jouw vraag werpt weer een aantal vragen op.
Heb je de zaag zwaar belast voordat deze ermee ophield
Kan het zaagblad draaien als de motor uit staat en los is van het lichtnet?
Als de motor wordt aangezet bromt deze dan?
Is de V-snaar nog goed?

Het defect kan op verschillende plaatsen zitten namelijk:
- Lagers van de zaagas of van de motor vastgelopen.
- V-snaar gesprongen.
- Mischien is de interne veiligheid van de motor zelf gesprongen of de wikkeling doorgebrand.

Groeten,

Martin

Hallo Martin,

Ik twijfelde vanaf het begin al over de snaar. De zaag heeft lange tijd stil gestaan en dus moet de snaar eigenlijk vervangen worden omdat de snaar wat vervormd is geraakt. De vorm is wel weer redelijk teruggekomen overigens.
Maar toen de motor ophield was ik een eikenhouten plank van 2cm dikte over een lengte van 2 meter aan het zagen. Eerdere planken gingen wel toen ik dat in delen deed. Nu was ik wat ongeduldiger en heb hem misschien te hard aan het werk gezet. Ik vermoed dus iets doorgebrand... de zaag werkte overigens verder echt subliem, zaagde netjes recht etc.
iemand wel eens een dergelijke motor open gehaald?
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Wat voor type Inca is het? Mocht de motor overleden zijn, ik heb hier nog een Inca compact staan met een vrij nieuwe 230V motor. Ik heb hem vooral gekocht vanwege de andere onderdelen, en de motor is beschikbaar.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Hallo Jan, mocht TS geen interesse hebben in de motor...
De mijne is ook gesneuveld, heb nog maar een wikkeling over, zij het wat dikker dan normaal :(
Heb je nog wat specifiekere informatie over je motor?

Grt.

Ruben
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Hallo Arthur,

Klinkt als een overleden motor. Openmaken is niet heel erg lastig, de manier waarop hangt een beetje van het type motor af, over het algemeen niet anders dan de boutjes losdraaien en de deksel eraftillen.
Eenmaal open zou je een soortgelijke situatie kunnen tegenkomen als op de foto...
image1.jpg
nijb_Jan heeft nog een motor die je eronder zou kunnen zetten ter vervanging, overigens heb je op internet voor ± €100 - €150 een prima motor (enkelfase, 230V en 1-1,5pk).

Grt.

Ruben
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Wat voor type Inca is het? Mocht de motor overleden zijn, ik heb hier nog een Inca compact staan met een vrij nieuwe 230V motor. Ik heb hem vooral gekocht vanwege de andere onderdelen, en de motor is beschikbaar.

ik heb wel interesse als het past op een universal, anders ga ik inderdaad verder kijken naar een nieuwe van bijvoorbeeld SOGA.
Ik zal hem vandaag of morgen eens open schroeven, kijken wat er van binnen allemaal te zien is. Misschien wordt het ook eens tijd voor een multimeter om die aan te schaffen. Het zal niet de laatste keer zijn dat ik het een en ander door wil meten.
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
De Inca Universal Compact wordt meestal Compact genoemd, dus ik denk dat we het over dezelfde zaagtafel hebben. Bijgevoegd een paar foto's van zaag en motor. De motor is een EMG (Electro Motoren Grunhain) van 750W en draait prima. Mocht je belangstelling hebben graag een PB.

gr. Jan


DSC_0007.jpg


DSC_0004.jpg
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
ik heb wel interesse als het past op een universal, anders ga ik inderdaad verder kijken naar een nieuwe van bijvoorbeeld SOGA.
Ik zal hem vandaag of morgen eens open schroeven, kijken wat er van binnen allemaal te zien is. Misschien wordt het ook eens tijd voor een multimeter om die aan te schaffen. Het zal niet de laatste keer zijn dat ik het een en ander door wil meten.

Bij de Action voor €8 geloof ik. Zelf ook 1 gekocht pas. Gewoon voor als je hem zo af en toe hoognodig even nodig hebt. Mijn eerste doormeting (van een bobine) is inmiddels een feit :D

Zoals hier:
http://www.2cheap.nl/2cheap-multimeter-digitaal.html?utm_campaign=Gereedschap%2FTest%20%26%20Meetgereedschap%2FSpanningzoekers&utm_term=Multimeter%20Digitaal%20&utm_source=GoogleShopping&utm_medium=cpc&gclid=CJzu1tf08swCFcO4GwodMRAKAQ

(Beetje of topic)
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
vandaag prompt de motor weer draaiend... wilde al bijna een nieuwe bestellen. lijkt erop dat er een beveiliging op zit... :S geen idee hoe of wat, maar hij doet het weer. Als het nou onbetrouwbaar gaat worden, dan is de keuze snel gemaakt en ga ik orienteren op een nieuwe.
 

Marcus84

Nieuw lid
27 aug 2015
20
4
Boxtel
Klinkt als een thermische beveiliging die geschakeld is tijdens het zware zaag werk.
Geen idee wat voor aan/uit schakelaar erop zit maar die heeft meestal een geïntegreerde thermische beveiliging.
Misschien wel slim om de motor te controleren op weerstand van de as en intern even te bekijken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik zou ook het zaagblad en het aantal tanden nazien. Dus is het blad scherp en schoon. Zitten er voor deze toepassing niet te veel tanden op het blad.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Ik ben erachter dat de geleider niet precies parallel loopt ten opzichte van de zaag en daarmee komt de zaag knel te zitten naar mate het hout verder over het blad gaat. Dat zal dus ook de weerstand en thermische beveiliging verklaren.
Als je voor de zaag staat is er dus een kleine negatieve afwijking. ik zal dus voortaan zelf een geleiderail moeten plaatsen met klemmen om ervoor te zorgen dat het werkstuk mooi op lijn gezaagd wordt.
Er zit ook een klein rood knopje op de zaagmotor die voor mij onverklaarbaar is, misschien heeft het daar ook nog mee van doen dat de machine weer werkt. Het knopje is geen knop om de as mee vast te zetten trouwens.
foto (13).jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Dat rode knopje is een veiligheid. Als er te lang een te hoge stroom loopt, zal hij de motor uitschakelen. Als je een tijdje wacht, totdat de veiligheid is afgekoeld, kan je de motor weer in gebruik nemen. Soms moet je het knopje indrukken om te resetten. Maar je moet altijd wachten tot hij weer is afgekoeld, voordat je de motor weer kan gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.