Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Exclamation inca zaagtafel - probleem -

Hallo,

Ik heb een vraagje over een inca zaagtafel. Ik heb gisteren namelijk het probleem gehad dat hij ineens stil viel tijdens het zagen en daarna niet meer aan wilde. na 5 minuten ook nog niets. Uiteindelijk aan de kant geschoven en het laatste stukje maar met de handcirkelzaag gedaan.
    Is iemand bekend met een dergelijke situatie en waar dat aan zal kunnen liggen? Verder ben ik natuurlijk ook benieuwd of iemand suggesties heeft om het probleem te verhelpen?

Ik hoop een idee te krijgen na aanleiding van jullie reacties.

Arthur

p.s. ook de website van inca kan ik hier in het forum zo gauw niet meer vinden, wie weet welke site dat is?

Hoi Arthur,

Jouw vraag werpt weer een aantal vragen op.
    Heb je de zaag zwaar belast voordat deze ermee ophield
    Kan het zaagblad draaien als de motor uit staat en los is van het lichtnet?
    Als de motor wordt aangezet bromt deze dan?
    Is de V-snaar nog goed?

Het defect kan op verschillende plaatsen zitten namelijk:
    - Lagers van de zaagas of van de motor vastgelopen.
    - V-snaar gesprongen.
    - Mischien is de interne veiligheid van de motor zelf gesprongen of de wikkeling doorgebrand.

Groeten,

Martin

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Klaasjandiederik Bekijk Berichten
    Hoi Arthur,

Jouw vraag werpt weer een aantal vragen op.
    Heb je de zaag zwaar belast voordat deze ermee ophield
    Kan het zaagblad draaien als de motor uit staat en los is van het lichtnet?
    Als de motor wordt aangezet bromt deze dan?
    Is de V-snaar nog goed?

Het defect kan op verschillende plaatsen zitten namelijk:
    - Lagers van de zaagas of van de motor vastgelopen.
    - V-snaar gesprongen.
    - Mischien is de interne veiligheid van de motor zelf gesprongen of de wikkeling doorgebrand.

Groeten,

Martin
    Hallo Martin,

Ik twijfelde vanaf het begin al over de snaar. De zaag heeft lange tijd stil gestaan en dus moet de snaar eigenlijk vervangen worden omdat de snaar wat vervormd is geraakt. De vorm is wel weer redelijk teruggekomen overigens.
    Maar toen de motor ophield was ik een eikenhouten plank van 2cm dikte over een lengte van 2 meter aan het zagen. Eerdere planken gingen wel toen ik dat in delen deed. Nu was ik wat ongeduldiger en heb hem misschien te hard aan het werk gezet. Ik vermoed dus iets doorgebrand... de zaag werkte overigens verder echt subliem, zaagde netjes recht etc.
    iemand wel eens een dergelijke motor open gehaald?

Wat voor type Inca is het? Mocht de motor overleden zijn, ik heb hier nog een Inca compact staan met een vrij nieuwe 230V motor. Ik heb hem vooral gekocht vanwege de andere onderdelen, en de motor is beschikbaar.

Hallo Jan, mocht TS geen interesse hebben in de motor...
    De mijne is ook gesneuveld, heb nog maar een wikkeling over, zij het wat dikker dan normaal
    Heb je nog wat specifiekere informatie over je motor?

Grt.

Ruben

Hallo Arthur,

Klinkt als een overleden motor. Openmaken is niet heel erg lastig, de manier waarop hangt een beetje van het type motor af, over het algemeen niet anders dan de boutjes losdraaien en de deksel eraftillen.
    Eenmaal open zou je een soortgelijke situatie kunnen tegenkomen als op de foto...
    image1.jpg
    nijb_Jan heeft nog een motor die je eronder zou kunnen zetten ter vervanging, overigens heb je op internet voor ± €100 - €150 een prima motor (enkelfase, 230V en 1-1,5pk).

Grt.

Ruben

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nijb_jan Bekijk Berichten
    Wat voor type Inca is het? Mocht de motor overleden zijn, ik heb hier nog een Inca compact staan met een vrij nieuwe 230V motor. Ik heb hem vooral gekocht vanwege de andere onderdelen, en de motor is beschikbaar.
    ik heb wel interesse als het past op een universal, anders ga ik inderdaad verder kijken naar een nieuwe van bijvoorbeeld SOGA.
    Ik zal hem vandaag of morgen eens open schroeven, kijken wat er van binnen allemaal te zien is. Misschien wordt het ook eens tijd voor een multimeter om die aan te schaffen. Het zal niet de laatste keer zijn dat ik het een en ander door wil meten.

De Inca Universal Compact wordt meestal Compact genoemd, dus ik denk dat we het over dezelfde zaagtafel hebben. Bijgevoegd een paar foto's van zaag en motor. De motor is een EMG (Electro Motoren Grunhain) van 750W en draait prima. Mocht je belangstelling hebben graag een PB.

gr. Jan

Laatst gewijzigd door nijb_jan; 24-05-16 om 13:33.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arthurdeboer Bekijk Berichten
    ik heb wel interesse als het past op een universal, anders ga ik inderdaad verder kijken naar een nieuwe van bijvoorbeeld SOGA.
    Ik zal hem vandaag of morgen eens open schroeven, kijken wat er van binnen allemaal te zien is. Misschien wordt het ook eens tijd voor een multimeter om die aan te schaffen. Het zal niet de laatste keer zijn dat ik het een en ander door wil meten.
    Bij de Action voor €8 geloof ik. Zelf ook 1 gekocht pas. Gewoon voor als je hem zo af en toe hoognodig even nodig hebt. Mijn eerste doormeting (van een bobine) is inmiddels een feit

Zoals hier:
    http://www.2cheap.nl/2cheap-multimeter-digitaal.html?utm_campaign=Gereedschap%2FTest%20%2 6%20Meetgereedschap%2FSpanningzoekers&utm_term=Mul timeter%20Digitaal%20&utm_source=GoogleShopping&ut m_medium=cpc&gclid=CJzu1tf08swCFcO4GwodMRAKAQ

(Beetje of topic)
    Ik eet en leef van hout

vandaag prompt de motor weer draaiend... wilde al bijna een nieuwe bestellen. lijkt erop dat er een beveiliging op zit... :S geen idee hoe of wat, maar hij doet het weer. Als het nou onbetrouwbaar gaat worden, dan is de keuze snel gemaakt en ga ik orienteren op een nieuwe.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten