Stam Japanse kers verzagen?

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
In de nabije toekomst ga ik een Japanse Kerselaar mogen opruimen bij een kennis. Het bruikbare gedeelte is een rechte stam van pakweg 2m25-2m50 hoog en 60-65 cm diameter. Daarboven zitten er enkel veel takken van max 10cm diameter.

Is deze stam de moeite om te laten verzagen in planken? Ik vind ook weinig goede foto's van het hout, klopt het dat het erg op 'gewone' kers lijkt, maar vooral donkerder van kleur is?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik denk het wel.
Als je kersen gaat verlijmen dan mogen de stroken max een cm of 8 a 9 zijn dus ook de takken zijn bruikbaar denk ik.
En anders kan je daar nog wat van draaien misschien.
Brandhout van maken of versnipperen lijkt me zonde.
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Anders kun je misschien ook nog gaan draaien als je een draaibank hebt? dit hout is te speciaal om brandhout van te maken.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
De kleur van Japanse sierkers wordt onder invloed van zonlicht veel donkerder, echt mooi goudkleurig. Wel werkt het veel tijdens het drogen, en de schors moet er ook af, anders krijg je heel snel beestjes. Voor schalen heb ik goede ervaringen met het koken van voorgedraaide schalen, dan barst het minder en op de kleur heeft het geen invloed. Maar om dat met schaaldelen te doen lijkt me heel veel werk.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Er brandhout van maken is inderdaad niet de bedoeling. Er staat ook nog een kleine walnotenboom, maar die gaat weinig kernhout bevatten vermoed ik. De stam is pakweg 35cm diameter. Die komt hier misschien nog wel in de aanbieding voor de houtdraaiers, want zelf hou ik mij er (nog?) niet mee bezig. Al kriebelt het soms wel als ik al die mooie creaties hier de revue zie passeren.

Alvast nuttige tips, zeker betreffende de schors! Wat betreft het barsten van de kopse kanten en het werken van het hout.. Kan ik er dan beter vrij dikke planken van laten zagen? Van een 6 tot 8 centimeter dik bijvoorbeeld.. Of heeft dat weinig invloed op het werken en het barsten van de uiteindes? De kopse kanten worden wel sowieso ingesmeerd met een product of een houtlijm om erger te voorkomen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dt is een afweging. Dikker hout zal waarschijnlijk meer barsten maar minder vervormen, dunner hout zal minder barsten en meer vervormen. Je moet eigenlijk nadenken hoe dik je het geschaafd wil hebben, en het dan precies zo dik zagen dat je de vervorming er af kan schaven. Hoeveel dat is, is per stam verschillend natuurlijk. Maar als ji kistjes met een wanddikte van 10 mm zou willen maken, zou ik het niet op 60-80 mm inzagen. Wel als je een tafelblad van 40 mm hoopt te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.