De bouw van mijn Pizzaoven / Houtoven

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
@Wim, prima hoor....we houden wel van een feestje

@WR1944, Klopt ze zijn lekker geroest, hadden al een geruime tijd buiten gelegen waar ik ze vandaan heb

@Sunrayes, ik heb zelf gewaterd met de tuinslang en daar is zoveel water op gegaan dat het op een gegeven moment ff duurde voordat het wegzakte
Zand is dan wel zeer goed waterdoorlatend, maar de aarde laag daaronder minder
Als er zoveel water heeft gestaan ben ik er zeker van dat het niet verder meer kan zakken, daarbij heb ik totaal 3x gewaterd

Maar toch bedankt voor de goede zorgen ;-)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
HELLUP....

Ik zou dus het betonijzer in 2 lagen leggen
de dikte van de fundering is 100mm, de stenen die ik heb om het betonijzer op te laten rusten zijn 45mm (ik dacht minder, maar helaas) het betonijzer is 10mm

45+10+45 dan zit ik al aan het oppervlakte en geen ruimte voor een 2e laag
Nu dacht ik scoor wel ff wat dunnere tegels, niet dus, alles wat ik vindt zijn stoeptegels van 40mm

Iemand ideeen hoe dit op te lossen, wil eigenlijk vandaag beton storten
 
Laatst bewerkt:

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
HELLUP....

Ik zou dus het betonijzer in 2 lagen leggen
de dikte van de fundering is 100mm, de stenen die ik heb om het betonijzer op te laten rusten zijn 45mm (ik dacht minder, maar helaas) het betonijzer is 10mm

45+10+45 dan zit ik al aan het oppervlakte en geen ruimte voor een 2e laag
Nu dacht ik scoor wel ff wat dunnere tegels, niet dus, alles wat ik vindt zijn stoeptegels van 40mm

Iemand ideeen hoe dit op te lossen, wil eigenlijk vandaag beton storten

Een fundereng van 10cm dik is ook geen fundering Jeroen dat is een vloertje.
E betonijzer moet eigenlijk zo'n 4cm binnen de beton zitten dus 2lagen in jou fundering wil zeggen dat de 2 lagen vast op elkaar moeten liggen.
Advies mijnerzijds maak de fundering 20cm dik.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Rien....het is maar voor een buitenkeukentje, geen werkplaats ;-)
Dat ik het een fundering noem ipv een vloertje is dan weer te wijten aan het gebrek van kennis in bouwtechnische zaken/termen

Een vloertje is het dus :) dank voor de correctie

iedereen waarvan ik de verhalen heb gelezen met een dergelijke pizzaoven/buienkeuken hanteert 10cm, nog nergens van problemen gelezen
het moet wel leuk blijven he ;-)
Maar ik heb het al gevonden met andere stenen op hun kant kom ik er wel

Dan een andere vraag, mag je het beton ijzer ook met tyraps aan elkaar zetten, dat gaat sneller dan met ijzerdraadjes knopen
Het is slechts voor het schuiven want het hele oppervlakte bestaat uit volledige lengtes, er zitten geen onderbrekingen in
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Dat is m.i.geen enkel probleem Toxiq, wel afknippen anders steken ze boven het vloertje uit, dan is het net of er plastiek gras groeit.;)

Groet Pel.
 

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Toxiq,

Ik denk dat één laag ijzer wel genoeg zal zijn.
Anderzijds hoop ik voor jou dat die 10 cm inderdaad volstaat.Zo een pizzaoven weegt, eens afgewerkt, wel een aantal kilos...
Tyraps = geen probleem

Groeten,

Jean
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Gewoon één laag wapening ongeveer in het midden van de vloer. Voor een dubbel net moet de vloer minimaal 15 cm en beter 20 cm dik zijn.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Fijn zo een buiten keuken :)
Na het lezen van vorige vragen zal ik de vraag graag beantwoord zien
Wat is de grond samenstelling want het maakt nogal uit of je direct op een zandplaat een vloer stort of moerasgrond je basis is
Je gaf al aan dat onder het zand grond zit dit is nogal onderhevig aan verzakkingen
Je kan kijken naar hoe andere objecten gefundeerd zijn of een gat graven en kijken wanneer je op een zandplaat zit daarna kan je bepalen wat nodig is om de 3 ton te dragen
In het ergste geval zal je palen moeten slaan met een balkfundering erop gestort en dan pas je vloer
Het is veel werk om al het werk wat je nu al heb gedaan overnieuw te doen maar het zou zonde zijn als je buitenkeuken langzaam tenonderging
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.921
846
Oss
Gewoon één laag wapening ongeveer in het midden van de vloer. Voor een dubbel net moet de vloer minimaal 15 cm en beter 20 cm dik zijn.

Als je de wapening in het midden legt, dan doet deze volgens mij weinig. Ik zou hem op ca een kwart van onder leggen. Als de ondergrond goed is dan is het gewicht volgens mij geen probleem omdat je een hele plaat hebt en de druk dus wordt verdeeld.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Pine,

De grond zakt hier niet zo veel meer, het is allemaal opgespoten land (zand dus) en waar er planten stonden een laag aarde, daarvan heb ik het meeste weg geschept, ik denk dat er nog een 30 a 40 cm aarde onder zit
palen slaan....word hem niet het moet wel leuk blijven ;-)

Het beton is gestort, bewapening in 3 lagen (verticaal, horizontaal en diagonaal) laagste bewapening zit op 4cm van onderaf en het hoogste op 7
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Toch zal ik een paar eenvoudige balken storten met wapening zoals jeanpourlesamis met fotos liet zien tot op het zand en dan de vloer van 10 cm met een enkel wapeningnet
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Wim, die kende ik niet
Pine, de boel ligt er al in, ik ben er happy mee en heb er alle vertrouwen in
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Waarschijnlijk zal het wel goed gaan !
Veel succes met de verdere bouw
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Geloof me Toxiq, met dat vloertje zit het wel goed zolang je wapening in het midden zit en je genoeg cement in je mix hebt voor de sterkte en de ondergrond geen zwakke plekken kent.
Ik heb wel 'ns een paar parkeerplekken voor auto's gestort, ook gewoon rond 10 en een cm of tien beton.
Auto's erop die al gauw zo'n ton of meer wegen en altijd goed gegaan.
Nou wil je al snel gebruik maken van de oven natuurlijk maar beton moet wel 28 dagen uitharden voor de volledige eindsterkte dus niet te snel plaatsen.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
En vergeet niet het beton wat vochtig te houden tegen het te snel verharden. Maar met code geel van het KNMI zal dat wel goed geregeld zijn.
Als het beton eenmaal begint uit te harden na een paar uur schiet de sterkte pijlsnel omhoog om na 1 tot 2 dagen af te flauwen en na een paar weken z'n uiteindelijk maximale sterkte te bereiken. Het één en ander hangt af van de samenstelling van het beton. Als ik de deskundigen mag geloven dan kun je na het weekend beginnen met de opbouw.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dank je willem, dat is wat ik wílde horen ;-)
nathouden doe ik geregeld want geloof het of niet, code geel, oranje of rood.....hier is het al weken droog (1x een bui van een half uur gehad)
De vloer ligt er nu bijna een week en als het even meezit dan begin ik wo of do met het eerste metselwerk

Gisteren even wat stenen op de plek gelegd om te kijken om het eea te visualiseren

P1020794.jpg

Uiterst links de bbq met daaronder lades
dan een vak met een paar legplanken
in de hoek de pizza/brood oven
waar de kabel de grond uit steekt de koelkast
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Een bbq, een pizza/broodoven, je hebt al een terras en ervaring als barkeeper dus je kan een uitbaterij beginnen.
Dat zal deze zomer heel wat keren lekker buiten eten worden.
Succes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.