De bouw van mijn Pizzaoven / Houtoven

P

Pel

Guest
Ik zou er dan toch een zandbed van metselzand of gele zand onder doen, i.v.m. opvriezen.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Ik zou dat zandbed toch wat dikker aanhouden Jeroen ± 20 cm, met een strenge winter met ± 20° vorst zou het wel eens op kunnen vriezen? Alhoewel we de laatste jaren geen strenge winters meer hebben gehad, is die mogelijkheid m.i. niet uit te sluiten.

Groet Pel.
 

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Ik heb een echte fundering gemaakt voor de oven. Dat is toch direct een heel gewicht. Ongeveer 50 cm diep en dan hadden we vaste grond.
De rest van de foto's stuur ik in PB
 

Bijlagen

  • Fundering.jpg
    Fundering.jpg
    76,6 KB · Weergaven: 482
  • IMG_1043.jpg
    IMG_1043.jpg
    75,7 KB · Weergaven: 481

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Voor de liefhebbers van foto's, hierbij de afgewerkte versie.
Aangezien er toch wat houtbewerking bij kwam kijken durf ik ze posten ...
 

Bijlagen

  • IMG_1130.jpg
    IMG_1130.jpg
    43,8 KB · Weergaven: 478
  • IMG_1289.jpg
    IMG_1289.jpg
    71,4 KB · Weergaven: 478

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het gaat de goede kant op
vandaag vloerenzand gestort, 14cm dikte.... ik denk dat dit wel genoeg is



Laat het nu maar even flink regenen dan klinkt het zand mooi in
woensdag bekisting maken, ijzerwerk er in en áls er dan nog voldoende tijd is, beton storten
 

WR1944

Oud hout
Ik denk dat flink aanstampen, handmatig of met een trilplaat, beter werkt dan de puur natuur benadering. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik zie in de DIY-shows alhier dat men er nog een laagje gebroken steen op stort en dat ook aantrilt. Het vrijhouden van de scheidingsmuur lijkt me in ieder geval aan te bevelen. Dan weet je zeker dat je bouwwerk er geen invloed op zal hebben.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
aanstampen al 2 ronden gedaan en water helpt zeer goed, neem bijvoorbeeld maar het strand daar waar de golven net overheen spoelen, keihard....dus alles wat het regent is mooi meegenomen, daarna nog een keer goed wateren en weer uitvlakken
Voorlopig regent het al een tijdje hier, dat is dus mooi meegenomen :)
 

WR1944

Oud hout
...... neem bijvoorbeeld maar het strand daar waar de golven net overheen spoelen, keihard....dus alles wat het regent is mooi meegenomen, .......

Dat hard worden van het zand heeft meer met de verdeling van de diverse korrelgroottes te maken. Doordat er een brede range is in korrelgroottes van het Noordzeezand zullen de kleinere korrels de ruimten tussen de grotere korrels opvullen. Dat maakt het zand al wat compacter. Door capillaire werking blijft het zand bij lager wordend water nog wat vochtig en dat draagt ook bij aan het hard aanvoelen van het zandstrand. En ook het zout dat achter blijft na verdamping van zeewater voegt nog iets toe. Maar het hard kunnen worden van zand is grotendeels afhankelijk van de korrelgrootteverdeling van het zand. Daarom moet je opgeven bij het bestellen van zand waar je het voor gaat gebruiken. Bijvoorbeeld speelbakzand is totaal onbruikbaar in jouw geval.

Maar we begeven ons nu wel op het gebied van bouwkunde. Ik heb ruim een jaar bij een baggerbedrijf gewerkt en daar heb ik regelmatig zand moeten analyseren met schudzeven om de samenstelling te bepalen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat hard worden van het zand heeft meer met de verdeling van de diverse korrelgroottes te maken. Doordat er een brede range is in korrelgroottes van het Noordzeezand zullen de kleinere korrels de ruimten tussen de grotere korrels opvullen. Dat maakt het zand al wat compacter. Door capillaire werking blijft het zand bij lager wordend water nog wat vochtig en dat draagt ook bij aan het hard aanvoelen van het zandstrand. En ook het zout dat achter blijft na verdamping van zeewater voegt nog iets toe. Maar het hard kunnen worden van zand is grotendeels afhankelijk van de korrelgrootteverdeling van het zand. Daarom moet je opgeven bij het bestellen van zand waar je het voor gaat gebruiken. Bijvoorbeeld speelbakzand is totaal onbruikbaar in jouw geval.

Maar we begeven ons nu wel op het gebied van bouwkunde. Ik heb ruim een jaar bij een baggerbedrijf gewerkt en daar heb ik regelmatig zand moeten analyseren met schudzeven om de samenstelling te bepalen.

Ok, fair point.....maar ik ben hier bekend mee, in aquariums wil je namelijk juist zoveel mogelijk gelijke korrelgrote om te voorkomen dat de bodem dichtslaat
maar je begreep wel wat ik bedoelde (toch ?) een triller kom je een eind mee maar tegen water kun je niet op trillen
Overigens is vloerenzand precies dat wat je wil, een hele diverse korrelgrote om zoveel mogelijk vast te gaan liggen

anyway: volgende vraag
ik heb een flinke hoeveelheid betonijzer gekregen, zoveel dat ik er wel 3x een keuken mee kan bouwen

Vraag 1: omdat ik dus losse staven heb maak ik zelf een mat, moet ik dat ijzer echt vlechten, of kan eerst alle stukken in de lengte leggen en dan in de breedte en deze met draad aan elkaar vastknopen (tegen het schuiven)
echt vlechten op die korte stukken én met dat dikke staal zal namelijk erg lastig zijn

Vraag 2: Is meer ijzer sterker, ik heb het idee dat ook in de bouwwereld door concurentie prijzen naar beneden moesten en materiaal goedkoper werd, mazen van 15cm en 4mm dik
Nu heb ik heel veel 8mm liggen, stel ik maak een mat van 8mm dik en een maasgrote van 100x100mm kan dat of is er dan teveel ijzer ?
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
M.i. niet teveel, een enkel net van 8 mm lijkt me hier voldoende. Als je zorgt dat je beton goed tussen de mazen doorkan en je overal 2,5 cm dekking houdt is er niets aan de hand.

Wat veel belangrijker is, is dat je ondergrond 100% vlak is en overal even goed aangestampt of ingeklonken. Als het dat niet is zou ik er nog een netje bij leggen op enige afstand, daar kan je gewoon cirkelvormige kunststof afstandshouders voor kopen.

Hierboven is voor een vloer bedoeld. Dat begreep ik eigenlijk. Of wil je een soort muurfundering bouwen?
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het is inderdaad voor een vloer Rizz
De vloerdikte is 10cm en er zit aardig wat ijzer in (10mm dik) dat zal wel goed gaan denk ik

het zand is meerdere keren gewaterd en ligt goed vast, als ik er op loop blijven er nauwelijks sporen achter

P1020701.jpg

P1020706.jpg

P1020707.jpg

P1020708.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Nadeel van de beton rechtstreeks op het zand storten is dat uit de eerste 2 cm het water uit de beton getrokken wordt en in het zand verdwijnt, daarom het advies om de onderdekking wel groter te nemen dan 25 mm, het net in het midden van de vloer leggen. De schuine staven doen op deze manier niet veel, deze hebben te weinig overlap met de rest van de wapening, voor rond 10 minimaal 40 cm aanhouden.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het betonijzer gaat er nog uit, er komt plastic in en dan pas wordt het weer terug geplaatst op betonblokjes

De opmerking van het schuin doet niet veel ivm overlap, bedoel je dat ze kort zijn en meer moeten doorsteken naar de rechte delen ?
in dat geval kan ik de voorste naar het midden schuiven en voor een paar langere lengtes plaatsen
Als dat zin heeft doe ik dat zeker ???
 

WR1944

Oud hout
Zo te zien is het wapeningstaal goed geroest. Dat verbetert de hechting aan het beton. In de goede oude tijd van de betonvlechters liet men de gewalste staven geruime tijd buiten liggen zodat de walshuid door het roesten er af viel. Tegenwoordig worden er ribbels in gewalst zodat het beton daarop hecht.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Mijn beperkte ervaring met zand in de tuin is dat trillen of regen alleen de eerste 10cm verhard. Alles wat daar onder zit blijft hetzelfde.
Daarom zie je die sleuvengravers altijd meerdere keren trillen als ze de sleuf weer dicht gooien. Elke laag van ...cm wordt aangetrild.
Ik woon in een wijk wat 40 jaar geleden boerenland was. Hoeveel we ook aantrillen, alles zakt hier 1 cm per jaar.
Zolang dat gelijmatig gebeurt is er niks aan de hand.
En het is belangrijk om contstructies zo stijf te maken dat ze niet scheuren tijdens het zakken.
Onder een grote plantenbak in de voortuin heb ik een fundering van gewapend beton gestort. Daardoor blijft het intact.
Anders was ie al helemaal kapot gescheurd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.