welke houtsoort

auke77

Nieuw lid
6 aug 2014
20
0
Franeker
Hallo Allemaal,

Ik wil een salontafel gaan maken (ontwerp is er nog niet) en ben mij aan het orienteren op welke houtsoort ik wil gaan gebruiken. Ik wil eigenlijk vandaan blijven van de MDF en het vuren, wil wel met planken gaan werken. Ik wil de kleur niet te donker hebben en ik wil het hout natuurlijk houden. Ik zat te denken aan Iep of Eiken.... Maar wellicht hebben jullie andere suggesties?

Alvast bedankt voor het mee denken!

Auke
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Elzen? Wij hebben een aanrechtblad gemaakt van massief els (onbekantrecht gekocht, zelf op maat gezaagd en geschaafd en verlijmd); daar zijn we wel erge tevreden over - goed te bewerken en mooie uitstraling.
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Tja wat wens je,....kleur is natuurlijk heel persoonlijk.
Maar esdoorn gebleekt met inlands noten of kastanje met bv kwartiers essen. :)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Er zijn verschillende opties natuurlijk maar het elzen wat Henk noemt is een soort de niet vaak genoemd wordt.
Ik heb er zelf een kast en een ladeblok mee gemaakt indertijd en ik vind het heel fijn hout om mee te werken.
Omdat het een vrij stevige soort zachthout is vind ik het heel goed te bewerken.
Daarnaast een hele fijne nerf en een rustige tekening, het hout is wat dat betreft heel rustig en mooi glad te maken.
Ik vind perenhout ook heel mooi als je licht hout wilt, ook een hele fijne nerf en prima te bewerken, heel verfijnd meubelhout, wel weer wat duurder dan het eerder genoemde elzen.
En het eerder genoemde esdoorn is ook prachtig natuurlijk.
Dit is weer 'ns wat anders dan bijv het vele eiken wat je overal ziet.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.