Traphekje - bouwverslag

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Onze kleine klimt momenteel zo'n beetje op alles wat in de weg staat, dus werd het tijd om onze trap te 'beveiligen'. Gezien het formaat van het trappengat, en de schuin oplopende zijkant, was een kant en klaar product kopen niet mogelijk. Daarnaast was het ook weer een mooie gelegenheid om zelf iets van hout te fabriceren.

Ik heb bij de lokale houthandel wat vuren 40x40 balkjes gehaald en een paar panlatten. Daarnaast had ik nog wat balkjes liggen en nog een paar planken van een oude lattenbodem. De schanieren heb ik online besteld. Totale materiaalkosten ongeveer 25 euro.

In de schuine kant van de trap heb ik voorbereidingen getroffen voor domino verbindingen en de hoofdpaal zijn twee op elkaar gelijmde balken geworden.
1.jpg

2.jpg

Met een zweihaak heb ik de hoek overgenomen en overgezet op de spijlen. De spijlen zijn van vuren panlatten gemaakt. Met de frees een rond hoekje gegeven en vervolgens geschuurd.
3.jpg

De bovenligger is ook voorzien van domino gaten.
4.jpg

Test of de hoek klopt en vervolgens alle spijlen droog gemonteerd.
5.jpg

6.jpg

Na droge passing het geheel verlijmd. Lijmklemmen zetten op deze schuine hoeken bleek lastig. Op deze manier heb ik in ieder geval de hoofdpaal ingeklemd. Hebben jullie nog tips hoe dit in het vervolg te doen?

Verder heb ik de hoofdpaal met 2 domino's, twee schroeven en lijm vastgezet om ervoor te zorgen dat deze zo stevig mogelijk staat.
7.jpg
8.jpg

Na uitharden van de lijm is het eerste deel van dit project klaar.
9.jpg

Vervolgens ben ik begonnen met het traphekje. Ik heb de 45 graden hoekverbindingen met een domino verlijmd. De spijlen heb ik gemaakt van een oude lattenbodem. Eerst de planken op de zaagtafel de juiste breedte gegeven en vervolgens nog even afgerond met de bovenfrees.
10.jpg

Schanieren afgetekend en uitgebeiteld.
11.jpg
12.jpg

Netjes afgehangen en dit is het resultaat.
13.jpg
14.jpg

Zodra er weer wat meer tijd in de agenda is ga ik het nog wit schilderen.

Tijdens de bouw heb ik natuurlijk ook een paar fouten gemaakt. Leergeld voor de volgende keer:
- De hoofdpaal heb ik tijdens montage met lijm niet getest op 90 graden. Het gevolg is dat deze lichtjes uit het lood staat. Op zich niet erg, maar wel als je de passing van het traphekje netjes wilt hebben. Om de ruimte tussen hoofdpaal, het hekje en de muur parallel te houden heb ik het hekje ook niet geheel waterpas hangen en ook wat moeten schaven. Vrouwlief en familie zien dit niet maar een getraind timmermansoog ziet het wel. Volgende keer dus even de haaksheid checken voordat ik alles in de lijm zet.
- Ik had voldoende 40x40 balkjes maar het aantal panlatten had ik precies afgepast op 1 hekje om eerst maar eens te kijken of dit goedkope vurenhout mooi genoeg oogt voor een traphekje. Maar ik kwam op zondag tijdens de droge passing tot de conclusie dat ik het hekje te smal had gezaagd. Domme meetfout gemaakt. Aangezien de houthandel dicht zat heb ik noodgedwongen een oude lattenbodem verzaagd en een nieuw hekje gemaakt. Achteraf had ik alle andere spijlen ook prima uit deze lattenbodem kunnen zagen. Het eerste hekje heb ik nog iets kleiner gezaagd en voor een andere trap kunnen gebruiken. Dus geen materiaalverspilling maar wel een projectplanning die anders loopt dan gedacht.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld en mk23
P

Pel

Guest
Mooi gemaakt Mark, dat het iets uit het lood staat is niets van te zien, als je het mooi wit geschilderd hebt is het mooi een geheel met de trap.

Groet Pel.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Mooi gemaakt. Wel een kleine aanmerking, die schroeven die je voor de scharnieren hebt gebruikt doen een beetje afbreuk, die kan je beter vervangen voor messing gleufkopschroeven.
 
P

Pel

Guest
Mooi gemaakt. Wel een kleine aanmerking, die schroeven die je voor de scharnieren hebt gebruikt doen een beetje afbreuk, die kan je beter vervangen voor messing gleufkopschroeven.

Wat maakt het uit of hij kruisschroeven of gleufschroeven gebruikt, je ziet ze niet als het hek dicht is, en als het open moet loop je er langs en let je m.i. echt niet op die kruisschroeven.

Groet Pel.
 

WR1944

Oud hout
Ben je niet bang dat het hekje door gaat zakken? Als de verticale spijlen diep genoeg in de regels zitten gelijmd kan het nog meevallen. Een diagonale schoor plaatsen zou afbreuk doen aan het uiterlijk maar een doorhangend rekje natuurlijk ook. Misschien kunnen metalen platte hoeken de constructie eventueel verstevigen.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Is de leuning aan de kopse kant ook afgerond?
Persoonlijk vind ik het mooier als de leuning verticaal eindigt ipv haaks.
Succes met schilderen.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
WR1944: de spijlen zitten verlijmd met dominos en ook de kopse kanten van de spijlen heb ik wat lijm gegeven. De tijd zal het leren, maar verwacht niet dat het hekje gaat doorzakken.

Ronald: ik had hetzelfde idee en ook eerst een proefstuk gemaakt waarbij ik de leuning verticaal heb afgezaagd. Tegen mijn verwachting in bleek ik haaks toch mooier te vinden en dat uiteindelijk ook zo verwerkt. Kwestie van smaak, maar snap je punt. De kopse kanten heb ik licht schuin afgewerkt met de schuurmachine. Op de foto volgens mij nog niet.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Netjes gemaakt. Vuren vergt een hoop afwerking bij het schilderen. Succes ermee.
Ik had de paal/pilaar zwaarder uitgevoerd. Alleen voor de looks en de leuning op de paal laten eindigen. Smaken verschillen nu eenmaal.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Bedankt voor het plaatsen van dit bouwverslag.

Voor mijn moeder ben ik ook nog aan het kijken hoe ik een het schuine deel van de trap kan voorzien van een leuning, een traphekje heeft ze niet meer nodig :)
Ze had al geïnformeerd bij een doe het zelf zaak die ook klussen doet maar daar schrok ze nogal van en ik nog harder voor dat geld kon je een Festool domino machine kopen en materiaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.