Hoe zet ik deze profielen in elkaar?

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
Nipt om te plaatsen zeg je...
Aangezien ik 16mm dubbel glas ook niet echt de gewenste dikte vind, is het dan niet verstandiger om alle glassponningen dan dieper te frezen? Of worden mijn profielen dan te dun? Is er een minimaal toelaatbare maat.
Het betreft hier eikenhout, wellicht dat ook meespeelt?

mvg Max
 

tuoh

Oud hout
jammer maar helaas, de glassponning verbreden gaat niet meer lukken, die 35mm is de max maat bij een houtdikte van 45mm, er moet tenslotte toch ietwat dikte overblijven als rand ook hé (10mm is wel het minimale)

Tekening aangevuld met glaslatten en een "snotneus":p Dit laatste is een essentieel onderdeel bij elk indekraam met dubbele vleugel. Immers ter hoogte van de makelaar die de voeg tussen beide vleugels afdekt moet ook de voeg tussen de beide onderregels van de vleugels afgedekt worden. Daarvoor word er een verdikking gemaakt die het profiel van de waterneus op de onderregel volgt, meestal is dit stuk een 150 à 200mm hoog en sluit het met een schuine las aan tegen de makelaar. Het word altijd uit één massief stuk gezaagd en gemodelleerd.
Hier in Vlaanderen noemt men deze verdikking een "snotneus" Dit deel bepaald mee het karakteristieke uitzicht van dit type raam. (= groen gearceerd op tekening)

Zoals op de tekening te zien gaat het juist lukken met de glaslatten als er glasband gebruikt word van 2mm dik! Het dubbelglas bestaat uit 5mm glas/ 12mm spouw/ en 4mm glas, samen 21mm, samen met 2x glasband van 2mm word dat totaal 25mm. Er rest dus 10mm voor de glaslat die blijkbaar 12mm is. Dat gaat dus juist lukken;)

RaamV41.jpg
 
Laatst bewerkt:

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
Helemaal duidelijk jongens. Ik heb voorlopig even "voer" :)

Zodra ik er mee aan de slag ga, maak ik er een fotoserie van om hier te delen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.601
Voor klein glaswerk wordt meestal 5-9-4 gebruikt. De kitvoeg moet je niet te klein maken. Als hij te dun is kan hij niet genoeg de werking van de verschillende materialen opvangen, wat meestal resulteert in het inwateren langs het glas.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Voor kleine ramen minimaal 3 maar nog beter 4 mm band gebruiken.
Zelf opdek glaslatten maken met een sponning erin, dan kan je wel glas met een grotere spouw kwijt.
4-15-5 met 2x4 mm band , wordt 31 mm, dus een sponning van 4 mm in de glaslat. (band druk je 1 mm in)
 

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
Voor kleine ramen minimaal 3 maar nog beter 4 mm band gebruiken.
Zelf opdek glaslatten maken met een sponning erin, dan kan je wel glas met een grotere spouw kwijt.
4-15-5 met 2x4 mm band , wordt 31 mm, dus een sponning van 4 mm in de glaslat. (band druk je 1 mm in)

hmmmm...nog meer voer :rolleyes:
Achteraf zal ik misschien zeggen dat het allemaal heel erg meeviel enzo, maar ik neem alle informatie ter harte en ga het mij eigen maken.
De verwachting is dat ik er maandag mee van start kan gaan.

mvg Max
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.