Hoe zet ik deze profielen in elkaar?

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Uhm, Maxie. Ik zit nog een beetje met hetgeen André hieronder ook al signaleert. Dat kan een kwetsbaar punt zijn als het niet goed wordt opgelost.....
Wellicht dat ook de vertikale detaillering gevisualiseerd moet worden.

Wat het ook gaat worden, het gaat een tijdrovende klus zijn, omdat de werkvolgorde hier op zijn kop gezet is door al het hout al van profileringen te voorzien alvorens de pen & gat verbindingen aangebracht zijn. Dat is "klote" bij Franse indexramen.

ps: B+D zullen vermoedelijk samen een buitenkader moeten gaan vormen, werd vroeger veel zo samengebouwd. Echter, de onderblok van buitenkader moet een volledig andere profilering hebben, en die zit niet bij de voorbeelden hierboven!

E gaat kunnen gebruikt worden als een middenstijl, maar ook als onderblok voor de raamvleugels zo te zien, maar dan moet er nog wel een druipgroef bij ingefreesd worden.
 

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
Oeps, stond al met de beiteltjes in de hand. Maar verticaal heb ik mij er nog niet in verdiept.
Ik kan wel timmeren maar dat maakt mij nog geen timmerman. Ben benieuwd hoe dat detail er uit moet komen te zien.
 

tuoh

Oud hout
Verticaal zou het zoiets moeten worden om toch ietwat waterdicht af te sluiten.

Alles in groene kleur word verwijderd of gewijzigd. Het rode kleurtje duid een uitwateringsgat aan, diameter minimaal 7mm.
Ik zou de rubberdichting volledig rond de vleugels laten lopen om toch een zekere wind- en waterdichtheid te creëren.
Dit betekend dat er best ook aan boven- en zijstijlen een dubbele sponning gefreesd word, idem als onderaan dus.
De watergeul mag NIET doorlopen tot tegen de buitenstijlen, anders loopt infiltrerend water zo de verbindingen in.

Die rubber dichtingen van 5mm dik zijn zo in de handel te koop, de hoeken kan je in verstek lassen met een strijkijzer;)

raamV01.jpg
 

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
Dat ziet er gelikt uit zo. Om het zo te maken moet geen probleem zijn met mijn machines.
Waarvoor wederom mijn dank!
 

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
@ Tuoh,

Welk progje heb je gebruikt voor het maken van die tekening?

@ Ronald : Ik zit nog eens goed te kijken naar de opstelling. Wat ik niet begrijp is de samenstelling van B en D. Komt het scharnieren op deze manier in de knel?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
@ Willem,

Helaas moeten het dubbele ramen worden anders zwaait hij teveel de kamer binnen. Zijn naar binnen draaiend vanwege de luiken. Bovendien moet er van de burgermeester dezelfde soort ramen weer teruggeplaatst worden...is beschermd gebied vanwege een kerkje binnen een straal van 300 meter. Rare jongens die fransen...
Glas komt volgens de maquette uit op 16 mm en helaas moeten we dat in Nederland bestellen want hier kan dat niet als particulier.

Aan de slag

Max

@Max; dacht wel dat je hieraan dacht maar dit bedoel ik niet, natuurlijk moet je twee ramen hebben die openklappen.
Schijnbaar is m'n uitleg niet duidelijk geweest, sorry daarvoor.
Maar de twee raampjes die nu openklappen zijn per deel ook nog in tweëen met een profiel ertussen.
Dat is een beetje ouderwets want vroeger vond men kleine raampjes leuk (en is het soms ook) maar als je al zoveel werk hebt en dan ook nog de twee delen die openklappen ook nog 'ns door tweëen delen dan heb je nog meer werk.
Ik weet alleen niet of het in het aanzicht past?
Ik hoop dat m'n uitleg nu wat duidelijker is?
 
Laatst bewerkt:

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
Ah, nu snap ik wat je bedoelt. Er komen idd twee hele ramen in, echter worden er voor het zicht glaslatten opgeplakt ( in kruisvorm ) om het te laten lijken of het meerdere ruiten zijn. Alleen optisch dus.
En ik heb het idd erg druk maar hier neem ik wel de tijd voor, wil het netjes en degelijk maken. Het eerste raam dat ik heb gedemonteerd zal ik als proef opnieuw maken. Zie het maar als een leerwerkrtuk. Dankzij de input van jullie kan ik nu een stuk trefzekerder aan de slag. Ik leer graag :)
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ah, nu snap ik wat je bedoelt. Er komen idd twee hele ramen in, echter worden er voor het zicht glaslatten opgeplakt ( in kruisvorm )om het te laten lijken of het meerdere ruiten zijn. Alleen optisch dus.

Da's een slimme oplossing Max.
Bijzonder trouwens dat je in Frankrijk als particulier geen dubbelglas mag bestellen, ze zijn zeker bang dat de glaszetters zonder werk komen te zitten.
 

tuoh

Oud hout
Het tekenprogramma is een oude Autocad 14 versie die ik met wat kunstgrepen toch min of meer draaiend hou op Mac, alleen printen en exporteren lukt al een tijd niet meer:(

Bij het toepassen van dubbele beglazing moet er normaal gezien ook een "verluchte glassponning" worden toegepast in de constructie, anders is de glasfabrikant niet tevreden en kan je niet terugvallen op garantie bij lekkende dubbele beglazing (vocht tussen de glasplaten) Of dit in "la douce france" ook zo is???
 

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
@ Tuoh,
Ik kan nu natuurlijk doen alsof ik volledig snap waar je het over hebt en zeggen dat ik daar rekening mee heb gehouden...ahum.
Maar als je bedoelt dat ik gebruik wil maken van keggen (glasdragers) dan is het antwoord: Ja. Maar tot zo ver strekt mijn kennis over dubbel glas en niet verder. Dus alle uitleg, voorbeelden en onderbouwing is van harte welkom. Ik kan die ramen maar 1 keer maken dus indien je een lijstje hebt met zaken die ik minimaal voor elkaar moet hebben, dan hoor ik dat graag. En niet gek opkijken als ik vragen blijf stellen, ben gewoon leergierig.
 

tuoh

Oud hout
Dat zou er dus zo moeten uitzien, in de glassponning rondom komt een groef op 8mm van de opstaande kant en 8mm breed, diepte 4 à 5mm. In de onderregel en de bovenregel worden telkens 2 gaten geboord van 7mm. Deze gaten komen op een 70mm uit de kant te zitten en moeten aan de buitenzijde van de vleugel uitkomen VOOR de rubberdichting. Zo kan water wat in de sponning komt direct naar buiten evacueren, immers bij voldoende winddruk is geen enkele glaskit 100% waterdicht tegen het glas.

Hier zal je zelf gaten moeten boren, bij de moderne freesgarnituren zit die afwatering mee geïntegreerd in de frezen en word hier mee opgenomen in de hoekverbinding (Leitz, Garnica, Oertli, etc)

Heb op de tekening ook de bovenregel aangepast naar een dubbele sponning, best komt die ook aan de stijlen te zitten.
 

Bijlagen

  • RaamV5.jpg
    RaamV5.jpg
    32,9 KB · Weergaven: 168
Laatst bewerkt:

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
Dank je voor de bovenstaande tekening en uitleg. De bijlage kan ik niet openen en zal later contact opnemen met de beheerder...nu is het veel te druk daarvoor maar ik wilde je wel alvast bedanken. Later op de avond ga ik mij hier in verdiepen en ik kom zeker nog even bij je terug. You can run but you can't hide :)
 

WR1944

Oud hout
Als ik nog in Nederland had gewoond had ik de fiets gepakt en was je gaan helpen. Ik ben gek op Normandië, de cider en calvados, de geschiedenis, vooral WW2 en dit soort van restauratie projecten. Als pensionado heb je weinig verplichtingen die je aan huis bindt. ;)
Maar ik ben blij dat het basisprobleem opgelost lijkt. Alleen al het idee dat de huiseigenaar door een zgn. professional belazerd is maakt me woedend wat nog verergerd wordt door het feit dat hij ook nog eens in de lappenmand ligt.
Ik wens je alle succes toe en ik denk dat ik voor het forum spreek.
 

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
Dank je WR, we doen ons best :) mocht je ooit weer eens naar de andere kant van de sloot springen, dan weet je waar je zijn moet!
Gelukkig heb ik met behulp van de buren de vorige timmerman weten op te snorren en hem even laten spartelen. Ik kreeg natuurlijk de meest fantastische verhalen te horen dat hij er echt niet vandoor ging met het geld...vandaar dat ik hem maar even een cheque heb laten uitschrijven. Zijn veredere diensten waren niet meer gewenst.
Monney back in the pocket!

@ Touh:
Als ik het goed begrijp maak ik dus een soort "tochtsleuf" rondom het glas maar in ieder geval smaller dan het glas zodat eventueel binnenkomend water via de geboorde gangen aan de buitenzijde van de rubbers afgevoerd kan worden. Zeg maar een soort sponning binnen de sponning?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Te gek Max dat ook het geld weer terug is en de puzzel van de kozijnen begint ook steeds meer te passen.
Het gaat er goed uitzien zo bij elkaar.
Bedacht nog als je je eerste kozijn begint te prepareren maak dan een paar foto's, dan kunnen de deskundigen op het forum je de juiste feedback geven zodat het helemaal goed komt.
Succes verder
 

tuoh

Oud hout
Klopt als een bus, het is inderdaad een "verluchte" sleuf rondom het glas. Dat de sleuf niet vlak naast de opstaande kant mag starten, maar een 8mm ernaast, is juist om een oplegvlak voor de vulblokjes te creëren. Van tegen de rand te meten komt er eerst een beglazingsband (glasband) van 3mm en dan pas het dubbel glas. Hou er ook rekening mee dat een standaard dubbelglas 20mm dik is, + 2x 3mm glasband is een benodigde sponningruimte tussen rand en glaslat van 26mm!
Omdat er in de profielen een glassponning zit van 35mm zullen de glaslatten dus maar 9mm dragen in de sponning, dat is nipt om plaatsen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.